Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logopedia kliniczna i szkolna z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym V

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-P-MET-V
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logopedia kliniczna i szkolna z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym V
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

językoznawstwo

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów uczenia się dla kierunku: Studia Podyplomowe "Logopedia ogólna i kliniczna"

od semestru letniego 2022/2023:


PLOG_MD_6

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują zagadnienia związane z nabytymi zaburzeniami mowy, języka i połykania, tj. dyzartrią, afazją, pragnozją i dysfagią o podłożu neurogennym oraz ze schizofazja o podłożu psychogennym.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest omówienie wybranych zaburzeń mowy i języka (dyzartria, afazja, pragnozja, schizofazja) oraz dysfagii u osób dorosłych o charakterze nabytym na tle neurogennym lub psychogennym.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie słuchaczy z holistycznym podejściem diagnostyczno-terapeutycznym logopedy wobec wymienionych zaburzeń,

2) przedstawienie różnicowania poszczególnych zaburzeń na podstawie dotychczasowych ustaleń teoretycznych i praktyki klinicznej (z wykorzystaniem nagrań filmowych przypadków chorych).

Literatura:

A. Andrzejewska, J. Kochanowski, 2014, Ośrodkowy układ nerwowy [w:] A. Stępień (red.), Neurologia, t. 1, Warszawa.

M. Bitniok, 1998, Przesiewowy Test Badania Afazji Frenchay (FAST) — polska wersja. Maszynopis udostępniony przez autora do użytku klinicznego.

F.L. Darley, A.E. Aronson, J.R. Brown, 1975, Motor Speech Disorders, Philadelphia.

J.R. Duffy, 2019, Motor Speech Disorders: Substrates, Differential Diagnosis, and Management, St. Louis, Missouri.

P. Enderby, 1996, Frenchay Aphasia Screening Test: Validity and comparability,

„Disability and Rehabilitation”, 18(5), s. 238–240.

P. Enderby, R. Palmer, 2008, Frenchay Dysarthria Assessment — Second Edition.

P. Enderby, V. Wood, O. Wade, 1987, The Frenchay Aphasia Screening Test: a short, simple test for aphasia appropriate for non-specialists, „International Journal of Rehabilitation Medicine”, nr 8, s. 166–170.

I. Gatkowska, 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej, Kraków.

S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red. nauk.), 2015, Logopedia. Standardy

postępowania logopedycznego, Lublin.

A. Herzyk, 1997, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Audiofonologia”, 10, s. 83–101.

O. Jauer-Niworowska, 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik

Językowy”, z. 8, s. 66–79.

O. Jauer-Niworowska, 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.

O. Jauer-Niworowska, 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona — nie tylko dyzartria. Złożoność uwarunkowań trudności w komunikacji werbalnej, Warszawa.

O. Jauer-Niworowska, 2021a, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 281–316.

O. Jauer-Niworowska, 2021b, Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 265–280.

O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, 2009, Dyzartria. Wskazówki do diagnozy

różnicowej poszczególnych typów dyzartrii, Gliwice.

W. Kozubski, P. Liberski (red), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów, Warszawa.

T. Lewicka, E. Krzystanek, 2017, Dysfagia po udarach mózgu — wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne, „Aktualności Neurologiczne”, nr 4 (17), Warszawa, s. 208–212.

A. Lis, M.I. Furmanek, 2019, Dyzartria w fazie podostrej pierwszego udaru

niedokrwiennego z lokalizacją ogniska w obrębie lewego jądra soczewkowatego — opis przypadku, „Aktualności Neurologiczne”, nr (1) 19, s. 39–44.

M. Litwin, 2020, Narzędzia diagnostyczne w neurologopedii dorosłych, „Forum Logopedy”, nr 35: www.forumlogopedy.pl/artykul/narzedzia-diagnostyczne-w-

neurologopedii-doroslych [dostęp: 15.11.2020].

E. Łojek, 2007, Bateria Testów do Oceny Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu (RHLB-PL), Warszawa.

E. Łojek-Osiejuk, 1996, Knowledge of Scripts Reflected in Discourse of Aphasics and Right-Brain-Damage Patients, „Brain and Language”, 53, s. 58–80.

W. Łucki, 1955 (i wydania kolejne), Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, Warszawa.

J. Panasiuk, 2013, Afazja a interakcja. Tekst — metatekst — kontekst, Lublin.

J. Panasiuk, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku pragnozji [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin, s. 919–951.

J. Panasiuk, 2017, Neurobiologiczne podstawy mowy [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, „Logopedia XXI wieku”, Gdańsk, s. 359–409.

I. Pietrzyk, M. Litwin, 2016, Dać rzeczy słowo. Apraksja mowy, z. 1–6, Gliwice.

S. J. Robertson, 1982, Robertson Dysarthria Profile, Winslow.

M. Rutkiewicz-Hanczewska, 2016, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań.

M. Sovák, 1978, Logopedia, Praha.

J. Szumska, 1980, Metody badania afazji, Warszawa.

W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), 2018, Gerontologopedia,

„Logopedia XXI wieku”, Gdańsk.

J. Żulewska, 2012, Prawa półkula mózgu a język — przegląd badań, „Poradnik Językowy”. z. 10, s. 77–92.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Słuchacz stosuje procedury w zakresie diagnozy, terapii i rehabilitacji w przypadku afazji, dysartrii, zaburzeń mowy towarzyszących chorobom neurodegeneracyjnym i zaburzeń połykania.

Metody i kryteria oceniania:

Do oceny z przedmiotu wliczane są:

- obecność,

- aktywność na ćwiczeniach,

- indywidualna prezentacja ustna dotycząca przygotowanego opracowania konspektu zajęć logopedycznych dla wybranego przypadku chorego spośród przypadków pokazywanych, analizowanych i omawianych na ćwiczeniach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Lis-Skowrońska
Prowadzący grup: Anna Lis-Skowrońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują zagadnienia związane z nabytymi zaburzeniami mowy, języka i połykania, tj. dyzartrią, afazją, pragnozją i dysfagią o podłożu neurogennym oraz ze schizofazja o podłożu psychogennym.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest omówienie wybranych zaburzeń mowy i języka (dyzartria, afazja, pragnozja, schizofazja) oraz dysfagii u osób dorosłych o charakterze nabytym na tle neurogennym lub psychogennym.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie słuchaczy z holistycznym podejściem diagnostyczno-terapeutycznym logopedy wobec wymienionych zaburzeń,

2) przedstawienie różnicowania poszczególnych zaburzeń na podstawie dotychczasowych ustaleń teoretycznych i praktyki klinicznej (z wykorzystaniem nagrań filmowych przypadków chorych).

Literatura:

A. Andrzejewska, J. Kochanowski, 2014, Ośrodkowy układ nerwowy [w:] A. Stępień (red.), Neurologia, t. 1, Warszawa.

M. Bitniok, 1998, Przesiewowy Test Badania Afazji Frenchay (FAST) — polska wersja. Maszynopis udostępniony przez autora do użytku klinicznego.

F.L. Darley, A.E. Aronson, J.R. Brown, 1975, Motor Speech Disorders, Philadelphia.

J.R. Duffy, 2019, Motor Speech Disorders: Substrates, Differential Diagnosis, and Management, St. Louis, Missouri.

P. Enderby, 1996, Frenchay Aphasia Screening Test: Validity and comparability,

„Disability and Rehabilitation”, 18(5), s. 238–240.

P. Enderby, R. Palmer, 2008, Frenchay Dysarthria Assessment — Second Edition.

P. Enderby, V. Wood, O. Wade, 1987, The Frenchay Aphasia Screening Test: a short, simple test for aphasia appropriate for non-specialists, „International Journal of Rehabilitation Medicine”, nr 8, s. 166–170.

I. Gatkowska, 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej, Kraków.

S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red. nauk.), 2015, Logopedia. Standardy

postępowania logopedycznego, Lublin.

A. Herzyk, 1997, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Audiofonologia”, 10, s. 83–101.

O. Jauer-Niworowska, 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik

Językowy”, z. 8, s. 66–79.

O. Jauer-Niworowska, 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.

O. Jauer-Niworowska, 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona — nie tylko dyzartria. Złożoność uwarunkowań trudności w komunikacji werbalnej, Warszawa.

O. Jauer-Niworowska, 2021a, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 281–316.

O. Jauer-Niworowska, 2021b, Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 265–280.

O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, 2009, Dyzartria. Wskazówki do diagnozy

różnicowej poszczególnych typów dyzartrii, Gliwice.

W. Kozubski, P. Liberski (red), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów, Warszawa.

T. Lewicka, E. Krzystanek, 2017, Dysfagia po udarach mózgu — wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne, „Aktualności Neurologiczne”, nr 4 (17), Warszawa, s. 208–212.

A. Lis, M.I. Furmanek, 2019, Dyzartria w fazie podostrej pierwszego udaru

niedokrwiennego z lokalizacją ogniska w obrębie lewego jądra soczewkowatego — opis przypadku, „Aktualności Neurologiczne”, nr (1) 19, s. 39–44.

M. Litwin, 2020, Narzędzia diagnostyczne w neurologopedii dorosłych, „Forum Logopedy”, nr 35: www.forumlogopedy.pl/artykul/narzedzia-diagnostyczne-w-

neurologopedii-doroslych [dostęp: 15.11.2020].

E. Łojek, 2007, Bateria Testów do Oceny Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu (RHLB-PL), Warszawa.

E. Łojek-Osiejuk, 1996, Knowledge of Scripts Reflected in Discourse of Aphasics and Right-Brain-Damage Patients, „Brain and Language”, 53, s. 58–80.

W. Łucki, 1955 (i wydania kolejne), Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, Warszawa.

J. Panasiuk, 2013, Afazja a interakcja. Tekst — metatekst — kontekst, Lublin.

J. Panasiuk, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku pragnozji [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin, s. 919–951.

J. Panasiuk, 2017, Neurobiologiczne podstawy mowy [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, „Logopedia XXI wieku”, Gdańsk, s. 359–409.

I. Pietrzyk, M. Litwin, 2016, Dać rzeczy słowo. Apraksja mowy, z. 1–6, Gliwice.

S. J. Robertson, 1982, Robertson Dysarthria Profile, Winslow.

M. Rutkiewicz-Hanczewska, 2016, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań.

M. Sovák, 1978, Logopedia, Praha.

J. Szumska, 1980, Metody badania afazji, Warszawa.

W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), 2018, Gerontologopedia,

„Logopedia XXI wieku”, Gdańsk.

J. Żulewska, 2012, Prawa półkula mózgu a język — przegląd badań, „Poradnik Językowy”. z. 10, s. 77–92.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Lis-Skowrońska
Prowadzący grup: Anna Lis-Skowrońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują zagadnienia związane z nabytymi zaburzeniami mowy, języka i połykania, tj. dyzartrią, afazją, pragnozją i dysfagią o podłożu neurogennym oraz ze schizofazja o podłożu psychogennym.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest omówienie wybranych zaburzeń mowy i języka (dyzartria, afazja, pragnozja, schizofazja) oraz dysfagii u osób dorosłych o charakterze nabytym na tle neurogennym lub psychogennym.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie słuchaczy z holistycznym podejściem diagnostyczno-terapeutycznym logopedy wobec wymienionych zaburzeń,

2) przedstawienie różnicowania poszczególnych zaburzeń na podstawie dotychczasowych ustaleń teoretycznych i praktyki klinicznej (z wykorzystaniem nagrań filmowych przypadków chorych).

Literatura:

A. Andrzejewska, J. Kochanowski, 2014, Ośrodkowy układ nerwowy [w:] A. Stępień (red.), Neurologia, t. 1, Warszawa.

M. Bitniok, 1998, Przesiewowy Test Badania Afazji Frenchay (FAST) — polska wersja. Maszynopis udostępniony przez autora do użytku klinicznego.

F.L. Darley, A.E. Aronson, J.R. Brown, 1975, Motor Speech Disorders, Philadelphia.

J.R. Duffy, 2019, Motor Speech Disorders: Substrates, Differential Diagnosis, and Management, St. Louis, Missouri.

P. Enderby, 1996, Frenchay Aphasia Screening Test: Validity and comparability,

„Disability and Rehabilitation”, 18(5), s. 238–240.

P. Enderby, R. Palmer, 2008, Frenchay Dysarthria Assessment — Second Edition.

P. Enderby, V. Wood, O. Wade, 1987, The Frenchay Aphasia Screening Test: a short, simple test for aphasia appropriate for non-specialists, „International Journal of Rehabilitation Medicine”, nr 8, s. 166–170.

I. Gatkowska, 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej, Kraków.

S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red. nauk.), 2015, Logopedia. Standardy

postępowania logopedycznego, Lublin.

A. Herzyk, 1997, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Audiofonologia”, 10, s. 83–101.

O. Jauer-Niworowska, 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik

Językowy”, z. 8, s. 66–79.

O. Jauer-Niworowska, 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.

O. Jauer-Niworowska, 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona — nie tylko dyzartria. Złożoność uwarunkowań trudności w komunikacji werbalnej, Warszawa.

O. Jauer-Niworowska, 2021a, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 281–316.

O. Jauer-Niworowska, 2021b, Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 265–280.

O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, 2009, Dyzartria. Wskazówki do diagnozy

różnicowej poszczególnych typów dyzartrii, Gliwice.

W. Kozubski, P. Liberski (red), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów, Warszawa.

T. Lewicka, E. Krzystanek, 2017, Dysfagia po udarach mózgu — wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne, „Aktualności Neurologiczne”, nr 4 (17), Warszawa, s. 208–212.

A. Lis, M.I. Furmanek, 2019, Dyzartria w fazie podostrej pierwszego udaru

niedokrwiennego z lokalizacją ogniska w obrębie lewego jądra soczewkowatego — opis przypadku, „Aktualności Neurologiczne”, nr (1) 19, s. 39–44.

M. Litwin, 2020, Narzędzia diagnostyczne w neurologopedii dorosłych, „Forum Logopedy”, nr 35: www.forumlogopedy.pl/artykul/narzedzia-diagnostyczne-w-

neurologopedii-doroslych [dostęp: 15.11.2020].

E. Łojek, 2007, Bateria Testów do Oceny Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu (RHLB-PL), Warszawa.

E. Łojek-Osiejuk, 1996, Knowledge of Scripts Reflected in Discourse of Aphasics and Right-Brain-Damage Patients, „Brain and Language”, 53, s. 58–80.

W. Łucki, 1955 (i wydania kolejne), Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, Warszawa.

J. Panasiuk, 2013, Afazja a interakcja. Tekst — metatekst — kontekst, Lublin.

J. Panasiuk, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku pragnozji [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin, s. 919–951.

J. Panasiuk, 2017, Neurobiologiczne podstawy mowy [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, „Logopedia XXI wieku”, Gdańsk, s. 359–409.

I. Pietrzyk, M. Litwin, 2016, Dać rzeczy słowo. Apraksja mowy, z. 1–6, Gliwice.

S. J. Robertson, 1982, Robertson Dysarthria Profile, Winslow.

M. Rutkiewicz-Hanczewska, 2016, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań.

M. Sovák, 1978, Logopedia, Praha.

J. Szumska, 1980, Metody badania afazji, Warszawa.

W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), 2018, Gerontologopedia,

„Logopedia XXI wieku”, Gdańsk.

J. Żulewska, 2012, Prawa półkula mózgu a język — przegląd badań, „Poradnik Językowy”. z. 10, s. 77–92.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)