Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-AKW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a91e7cc98533e42088050092a0178ac05%40thread.tacv2/conversations?groupId=55ef9e10-c669-4b57-a9c7-8fb4f2c549b8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika, studia II stopnia: NP2_W10, NP2_U08, NP2_K04 |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu filozofii, w tym etyki; socjologii, psychologii i pedagogiki przewidziane w programie studiów. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: wyjaśnienie ważnych zjawisk współczesnej kultury narzędziami klasycznej filozofii. Treści merytoryczne: dwojakiego typu: 1)metaprzedmiotowe: czym są filozoficzna oraz socjologiczna refleksja nad kulturą?; różne nauki o kulturze; historia badań nad kulturą (od tematów antropologicznych po autonomiczne dyscypliny). 2) przedmiotowe: opis i interpretacja faktu kultury, dziedziny kultury (nauka, sztuka, religia, moralność); współczesne zjawiska kulturowe: multikulturalizm, globalizm, indywidualizm, relatywizm, pragmatyzm. W trybie e-learning prowadzony na TEAMS. |
Pełny opis: |
Wykład nr 1: Teoria kultury czy teoria człowieka? Wykład nr 2: Kultura jako przedmiot badań naukowych. Wykład nr 3: Dziedziny kultury: nauka, moralność, sztuka, religia. Wykład nr 4: Kultura post-chrześcijańska. Wykład nr 5: Nowoczesność: świat odczarowany? Wykład nr 6: Kultura post-prawdy jako kultura wolności. Wykład nr 7: KULTURA JAKO LABORATORIUM DLA HUMANISTÓW i NAUKOWCÓW Wykład nr 8: W imię postępu. Seksualizacja. Wykład nr 9: Opanować świadomość poprzez kulturę. Nowa tożsamość. Wykład nr 10: Nowy język – nowy człowiek? Wykład nr 11: Zmiany form komunikacji a przemiany kulturowe. Wykład nr 12: Społeczeństwo w dobie indywidualizmu Wykład nr 13: Dom – przestrzeń wspólna. Wykład 14: Człowiek szczęśliwy? Wykład nr 15: Bóg czy sacrum? |
Literatura: |
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996;S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989;Tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998;M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996;M. J. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych,Warszawa b.r; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002;S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993;tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Lublin;tenże, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa – Wrocław 2000;E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961;tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958;S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998;R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002;W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004;K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999;Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998;M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury,RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008;A. Maryniarczyk; Dla-czego tomizm? Lublin 2001;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005;Z.J. Zdybicka, Jan Paweł II – filozof i mistyk, Lublin 2009;taż, Bóg czy sacrum, Lublin 2007; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W)Student powinien nazywać i objaśniać językiem filozofii zjawiska współczesnej kultury np. indywidualizm, laicyzacja, przemiany wartościowań. Posiada filozoficzne (teoretyczne) rozumienie człowieka jako twórcy i podmiotu kultury. (U)Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych. (K)Student jest otwarty na wprowadzanie w swoją praktykę zawodową teoretycznych problemów filozoficznych, dzięki temu zdobywa też większą świadomość kultury i budujących ją relacji. AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz. __________________________________________ Godziny wykładowe......................................... 30 Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 15 Przygotowanie się do egzaminu................ 15 __________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
1) ocena formująca: – na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu antropologii filozoficznej i etyki; - nie potrafi wskazać koncepcji antropologicznych, nie docenia wiedzy humanistycznej w projektowaniu działań wychowawczych. – na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym. Dostrzega elementarne różnice występujące między różnymi językami opisu rzeczywistości, tj. językami: nauki, sztuki, religii. - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją antropologie, jakie jest ich uwarunkowanie społeczne i jaki to ma wpływ na działalność pedagogiczną. – na ocenę 4 -Student nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) i ma umiejętność analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym oraz dostrzegania różnic w opisie rzeczywistości dokonywanych w językach nauki, sztuki i religii, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań interpretacji faktu kultury formułowanych w różnych naukach (np. filozoficznej z pedagogiczną). potrafi precyzyjnie określić różne typy antropologii, ich odmienność i wynikające z nich konsekwencje wychowawcze. – na ocenę 5 – Student nie tylko porównuje różne naukowe (filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne, kulturoznawcze) interpretacje faktu kultury oraz różne języki opisu rzeczywistości (naukowego, sztuki i religii), ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań i odnosić je do współczesnej kultury oraz praktyki wychowawczej. ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka, odpowiedzialności za wychowanie; w sposób pogłębiony wykazuje relacje między koncepcją antropologiczną a praktyką wychowawczą; w oparciu o teoretyczną wizję człowieka kompleksowo projektuje pracę wychowawczą. 2)2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych). a) W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt. b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) dotyczą one głównych pojęć z zakresu klasycznej metafizyki i antropologii; które były wyjaśniane na wykładach oraz w lekturach zalecanych jako uzupełnienie tematyki podejmowanej na wykładach (3) Wszystkie pytania są "zamknięte", test- jednokrotnego wyboru (z trzech możliwych odpowiedzi jedna jest prawidłowa), (4) czas egzaminu to 30 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 30 (6) oceny: 5.0=28-30 pkt.; 4.5= 25-27 pkt.; 4.0= 22-24 pkt.; 3.5=19-21 pkt.; 3.0=16-18 pkt.; 2.0=0-15 pkt. (egzamin niezaliczony). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: wyjaśnienie ważnych zjawisk współczesnej kultury narzędziami klasycznej filozofii. Treści merytoryczne: dwojakiego typu: 1)metaprzedmiotowe: czym są filozoficzna oraz socjologiczna refleksja nad kulturą?; różne nauki o kulturze; historia badań nad kulturą (od tematów antropologicznych po autonomiczne dyscypliny). 2) przedmiotowe: opis i interpretacja faktu kultury, dziedziny kultury (nauka, sztuka, religia, moralność); współczesne zjawiska kulturowe: multikulturalizm, globalizm, indywidualizm, relatywizm, pragmatyzm. |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1: Teoria kultury czy teoria człowieka? Wykład nr 2: Kultura jako przedmiot badań naukowych. Wykład nr 3: Dziedziny kultury: nauka, moralność, sztuka, religia. Wykład nr 4: Kultura post-chrześcijańska. Wykład nr 5: Nowoczesność: świat odczarowany? Wykład nr 6: Kultura post-prawdy jako kultura wolności. Wykład nr 7: KULTURA JAKO LABORATORIUM DLA HUMANISTÓW i NAUKOWCÓW Wykład nr 8: W imię postępu. Seksualizacja. Wykład nr 9: Opanować świadomość poprzez kulturę. Nowa tożsamość. Wykład nr 10: Nowy język – nowy człowiek? Wykład nr 11: Zmiany form komunikacji a przemiany kulturowe. Wykład nr 12: Społeczeństwo w dobie indywidualizmu Wykład nr 13: Dom – przestrzeń wspólna. Wykład 14: Człowiek szczęśliwy? Wykład nr 15: Bóg czy sacrum? |
|
Literatura: |
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996;S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989;Tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998;M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996;M. J. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych,Warszawa b.r; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002;S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993;tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Lublin;tenże, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa – Wrocław 2000;E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961;tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958;S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998;R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002;W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004;K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999;Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998;M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury,RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008;A. Maryniarczyk; Dla-czego tomizm? Lublin 2001;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005;Z.J. Zdybicka, Jan Paweł II – filozof i mistyk, Lublin 2009;taż, Bóg czy sacrum, Lublin 2007; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz. __________________________________________ Godziny wykładowe......................................... 30 Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 30 Przygotowanie się do zaliczenia................ 30 __________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: wyjaśnienie ważnych zjawisk współczesnej kultury narzędziami klasycznej filozofii. Treści merytoryczne: dwojakiego typu: 1)metaprzedmiotowe: czym są filozoficzna oraz socjologiczna refleksja nad kulturą?; różne nauki o kulturze; historia badań nad kulturą (od tematów antropologicznych po autonomiczne dyscypliny). 2) przedmiotowe: opis i interpretacja faktu kultury, dziedziny kultury (nauka, sztuka, religia, moralność); współczesne zjawiska kulturowe: multikulturalizm, globalizm, indywidualizm, relatywizm, pragmatyzm. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia nr 1 (2023-02-23): a/moduł wykładowy (45 min.): Teoria kultury czy teoria człowieka? b/moduł „forum” (45 min.): Wprowadzenie w projekt zaliczeniowy „Dom – przestrzeń wspólna” i jego 5 modułów problemowych: (1) Przestrzeń wspólna jako kultura; (2) Przestrzeń wspólna jako wspólnota osób; (3) Przestrzeń wspólna jako dziedzictwo; (4) Przestrzeń wspólna jako społeczna świadomość Transcendencji; (5) Miłość jako wspólnota osób . Przygotowanie do zajęć muzealnych (Muzeum Narodowe w Warszawie, wystawa czasowa „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”). Zajęcia nr 2 Zajęcia poza WNP UKSW (2023-02-24 13:30-15:00) Muzeum Narodowe w Warszawie, wystawa czasowa „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”. Studenci są zwolnieni z opłat wstępu. Zapisy za zajęcia proszę zgłaszać do 23 lutego br. u prowadzącego zajęcia (mailowo lub osobiście na zajęciach w dniu 2023-02-23). Zajęcia nr 3(2023-03-02): a/moduł wykładowy (45 min.): Kultura jako przedmiot badań naukowych; b/moduł „forum” (45 min.): Czas na deklarowanie formy zaliczenia przedmiotu (test lub projekt) u prowadzącego zajęcia. Rozdzielenie 5 projektów zaliczeniowych wśród osób, które wyrażą wolę ich realizacji. Utworzenie grup badawczych Zajęcia nr 4 (2023-03-09): a/moduł wykładowy (45 min.): Dziedziny kultury: nauka, moralność, sztuka, religia; b/moduł „forum” (45 min.): omówienie literatury przedmiotu do 5 projektów. Zajęcia nr 5 (2023-03-16): a/moduł wykładowy (60 min.): Kultura post-chrześcijańska? b/moduł „forum” (30 min min): dyskusja na tematy związane z treścią wykładu. Zajęcia nr 6 (2023-03-23): a/moduł wykładowy (60 min.): Nowoczesność: świat odczarowany?; b/moduł „forum” (30 min.): dyskusja na tematy związane z treścią wykładu. Zajęcia nr 7 (2023-03-30): a/moduł wykładowy (45 min.): Kultura post-prawdy jako kultura wolności; b/moduł „forum” (45 min.): Prezentacja projektu zaliczeniowego w formie plakatu nr 1 „Przestrzeń wspólna jako kultura” (20 min) + dyskusja na temat prezentacji (25 min) Zajęcia nr 8 (2023-04-13): a/moduł wykładowy (45 min.): Kultura jako laboratorium dla humanistów i naukowców; b/moduł „forum” (45 min.): Prezentacja projektu zaliczeniowego w formie plakatu nr 2 „Przestrzeń wspólna jako wspólnota osób” (20 min) + dyskusja na temat prezentacji (25 min) Zajęcia nr 9 (2023-04-20): a/moduł wykładowy (45 min.): W imię postępu. Seksualizacja; b/moduł „forum” (45 min.): Prezentacja projektu zaliczeniowego w formie plakatu nr 3 „Przestrzeń wspólna jako dziedzictwo” (20 min) + dyskusja na temat prezentacji (25 min) Zajęcia nr 10 (2023-04-27): a/moduł wykładowy (45 min.): Opanować świadomość poprzez kulturę. Nowa tożsamość; b/moduł „forum” (45 min.): Prezentacja projektu zaliczeniowego w formie plakatu nr 4 „Przestrzeń wspólna jako społeczna świadomość Transcendencji” (20 min) + dyskusja na temat prezentacji (25 min) Zajęcia nr 11 (2023-05-11): a/moduł wykładowy (45 min.): „Nowy język – nowy człowiek?”; b/moduł „forum” (45 min.): Prezentacja projektu zaliczeniowego w formie plakatu nr 5 „Miłość jako wspólnota osób” (20 min) + dyskusja na temat prezentacji (25 min) Zajęcia nr 12 (2023-05-11): a/moduł wykładowy (60 min.): Zmiany form komunikacji a przemiany kulturowe. ?; b/moduł „forum” (30 min.): dyskusja na tematy związane z treścią wykładu. Zajęcia nr 13 (2023-05-25): : a/moduł wykładowy (60 min.): Społeczeństwo w dobie indywidualizmu; b/moduł „forum” (30 min.): dyskusja na tematy związane z treścią wykładu. Zajęcia nr 14 (2023-05-25): a/moduł wykładowy (60 min.): Dom – przestrzeń wspólna; b/moduł „forum” (30 min.): Podsumowanie projektów Zajęcia nr 15 (2023-06-01):: a/moduł wykładowy (60 min.): Bóg czy sacrum?; b/moduł „forum” (30 min.): dyskusja na tematy związane z treścią wykładu i podsumowanie cyklu zajęć. |
|
Literatura: |
M. Boużyk, Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; Ch. Derber, Zaistnieć w społeczeństwie. O potrzebie zwracania na siebie uwagi, Gdańsk 2002; H-L. Freese, Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, WAM, Kraków 2008; E. Fromm, Zdrowe społeczeństwo, Kraków 2012; P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003; C. Honoré, Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, Warszawa 2011; M.A. Krąpiec, Człowiek-kultura-uniwersytet, Lublin 1982; W. i B. Larimore, Jej mózg i jego mózg, Poznań 2016; D. Murray, Szaleństwo tłumów. Gender, rasa, tożsamość, Poznań 2020; D. Murray, Przedziwna śmierć Europy. Integracja, tożsamość, islam, Poznań 2017; A. Nowak, Między nieładem a niewolą. Krótka historia myśli politycznej, Kraków 2020; N. Postman, Zabawić się na śmierć, Warszawa 2006; R. Rohr, Od mężczyzny dzikiego do mężczyzny mądrego. Refleksja na temat męskiej duchowości, Kraków 2009; M. Sandel, Tyrania merytokracji. Co się stało z dobrem wspólnym?, Warszawa 2020; J. Sochoń, Ponowoczesne losy religii, Warszawa 2004; W. Stróżewski, Logos, wartość, miłość, Kraków 2013.; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993. A. Świderkówna, Biblijna pochwała starości, „Znak” 6(2000)94-100. J. Woroniecki, W szkole wychowania. Teksty wybrane, Lublin 2008, 87-108; G. Weigel. Katedra i sześcian. Europa, Stany Zjednoczone i polityka bez Boga. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia muzealne 24 lutego br. link do materiałó na TEAMS: Antropologia dla pedagogów https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aowlyAs9dwtTUpf_IjelkaU6XwK2ZBhmD58o-KkgU4D81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=eecca0e5-2b5a-43e8-ab07-6e9534f5b6e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.