Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PEDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | 2 rok II stopnia - PEDAGOGIKA - studia stacjonarne NP2_W12, NP2_W15, NP2_W25, NP2_U09, NP2_U18, NP2_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Efekty kształcenia: 1) wiedza: student wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela (zawodowe, etyczne, prawne); 2) umiejętności: student potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy i potrafi stosować do nich kryterium personalistyczne; 3) postawy i kompetencje społeczne: student rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia. Wymagania wstępne: ogólna znajomość historii wychowania, problemów współczesnej pedagogiki i oraz zagadnień filozoficznych i psychologicznych dotyczących wychowania |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: pedeutologia jako nauka (definicja, przedmiot, źródła, metody); określenie relacji wychowawczej; podmiotowość nauczyciela i ucznia; talent pedagogiczny; osobowość nauczyciela-wychowawcy; autorytet; wolność wychowawcy – wolność wychowanka; wolność przekonań, indoktrynacja; nauczyciel wobec problemów światopoglądowo–religijnych; teoria a praktyka; współczesne tendencje w pedeutologii; odpowiedzialność nauczyciela-wychowawcy; Karta Nauczyciela. Metody oceny: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji, sprawdzian dotyczący wiedzy przekazywanej na wykładzie oraz lektur obowiązkowych |
Literatura: |
podstawowa: J. W. Dawid, O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961; Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2); J. Woroniecki, Długomyślność jako cnota wychowawcy; W. Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74; Otto Speck, Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. pomocnicza: H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student 1. potrafi wskazać obiektywne i subiektywne warunki sytuacji nauczyciela; 2. charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela; 3. analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń; 4.jest zdolny zaplanować drogę rozwoju zawodowego i samorozwoju; 5. rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych. ECTS liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz. przygotowanie do kolokwium - 30 godz. przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz. suma godzin - 90 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów pedagogicznych; - umiejętność trafnego doboru i stosowania metod pedagogicznych Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki pedeutologicznych problemów dostateczna (3) - zna podstawową terminologię; trafnie określa charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela; dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń w teorii i praktyce; trafnie charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów pedeutologicznych; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy; rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR WYK
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Student - rozpoznaje, wskazuje i analizuje wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela / wychowawcy (zawodowe, etyczne, prawne); - potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy, rozważa je z perspektywy personalistycznej, wskazuje właściwe środki działania - działa według zasad dialogu i poszanowania podmiotowości w działaniach praktycznych, rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia. |
|
Pełny opis: |
c |
|
Literatura: |
podstawowa: J. W. Dawid, O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961; Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2); J. Woroniecki, Długomyślność jako cnota wychowawcy; W. Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74; Otto Speck, Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. pomocnicza: H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.