Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PS-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W13 Absolwent zna i rozumie różne subdyscypliny pedagogiki, ich terminologię, teorię i metodykę NP1_W31 koncepcje pracy resocjalizacyjnej, wsparcia, edukacji, doradztwa, profilaktyki, i kompensacji osób ze specjalnymi potrzebami, doświadczających trudności i zaburzeń, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów NP1_W32 zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z trudnościami w uczeniu się. NP1_W33 regulacje dotyczące praw dziecka i osób z niepełnosprawnościami NP1_U24 Absolwent potrafi planować i organizować pomoc i wsparcie dla jednostek i rodzin oraz pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, rozpoznawać bariery i trudności uczniów i wychowanków w procesie uczenia się. NP1_K09 Absolwent jest gotowy do prowadzenie działalności zgodnie z dyrektywami dydaktycznymi w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; NP1_K11 rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne; NP1_K13 respektowania umiejętności i możliwości jednostki na poszczególnych etapach rozwoju. |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu służy uzyskaniu efektów uczenia się w zakresie: - wiedzy na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. - umiejętności rozpoznawania trudności edukacyjnych uczniów, a także planowania i organizowania pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin, - kompetencji do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia, także respektowanie pozostałych umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Pojęcie niepełnosprawności i rehabilitacji w kontekście celów i zadań pedagogiki specjalnej (2h) 2. Stereotypy na temat niepełnosprawności a prawa dzieci i osób z niepełnosprawnościami (2h) 3. Pojęcie integracji, inkluzji i edukacji włączającej (2h) 4. Niepełnosprawność intelektualna: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h) 5. Zaburzenia psychiczne: charakterystyka, przyczyny, objawy, skutki, zalecenia (2h) 6. Spektrum autyzmu: charakterystyka, przyczyny, objawy, skutki, zalecenia (2h) 7. Zaburzenia neurorozwojowe: zaburzenia przetwarzania wzrokowego, słuchowego, zaburzenia integracji sensorycznej, ADHD (2h) 8. Niepełnosprawność słuchowa: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h) 9. Niepełnosprawność wzrokowa: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h) 10. Niepełnosprawność ruchowa: charakterystyka, przyczyny, przejawy, skutki, zalecenia (2h) 11. Trudności w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dyspraksja (2h) 12. Problematyka niedostosowania społecznego i resocjalizacji (1h) 13. Praca pedagogiczna z uczniem wybitnie zdolnym (2h) 14. Specyfika niepełnosprawności w wieku dorosłym i starszym (2h) 15. Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (3h) |
Literatura: |
skrypty i materiały własne oraz: Judy Cohen, Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, tłum. na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA NP1_W13 znajomość i rozumienie teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej. NP1_W31 koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi, NP1_W32 podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki specjalnej, jak edukacji włączająca, integracja i inkluzja, NP1_W33 praw dziecka i osób z niepełnosprawnościami. UMIEJĘTNOŚCI NP1_U24 Rozpoznawanie barier i trudności edukacyjnych uczniów, a także planowanie i organizowanie pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. KOMPETENCJE NP1_K09 kompetencje do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej, NP1_K11 rozpoznawanie indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia, NP1_K13 respektowanie pozostałych umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 10 godz. przygotowanie do prac zaliczeniowych - 10 godz. przygotowanie do końcowego zaliczenia pisemnego - 10 godzin RAZEM 60 godz. Liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, rozwiązywanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych, praca w grupach, projekt, konsultacje NP1_W13 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, konsultacje, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_W31 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, konsultacje, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_W32 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, konsultacje, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_W33 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, konsultacje, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_U24 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, dyskusji, rozwiązywania problemu, pracy w grupach, projektu, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_K09 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, dyskusji, rozwiązywania problemu, pracy w grupach, projektu, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_K11 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, dyskusji, rozwiązywania problemu, pracy w grupach, projektu, weryfikacja: zaliczenie pisemne NP1_K13 metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych, prezentacji z wykorzystaniem środków multimedialnych, dyskusji, rozwiązywania problemu, pracy w grupach, projektu, weryfikacja: zaliczenie pisemne Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z: 1) zaliczenia pisemnego (60 pkt.). 2) projektu głównego - (40 pkt) 3) projektu uzupełniającego - za każdy dodatkowy projekt można uzyskać 1-3 dodatkowe punkty Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu. Podobnie nie zalicza się projektu (0%), jeśli nie jest on pracą samodzielną. Przypadki plagiatów będą zgłaszane odpowiednim organom. Student, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach. Ocena końcowa: 60-67 pkt. - 3,0 68-75 pkt. - 3,5 76-83 pkt. - 4,0 84-91 pkt. - 4,5 92-100 pkt. - 5,0 2,0 Nie posiada podstawowej wiedzy na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Nie wykazuje podstawowych umiejętności rozpoznawania trudności edukacyjnych uczniów, a także planowania i organizowania pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Nie posiada wystarczających kompetencji do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Nie respektuje pozostałych umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. 3,0 Posiada podstawową wiedzę na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Wykazuje podstawowe umiejętności rozpoznawania trudności edukacyjnych uczniów, a także planowania i organizowania pracy oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada podstawowe kompetencje do efektywnego prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. W dostatecznej mierze respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. 3,5 Posiada podstawową wiedzę na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Dostatecznie potrafi rozpoznawać trudności edukacyjne uczniów, a także planować i organizować pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada wystarczające kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. 4,0 Posiada rozwiniętą wiedzę na temat teorii, terminologii i metodyki pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich praw. Dobrze rozpoznaje trudności edukacyjne uczniów, a także planuje i organizuje pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada dobre kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. 4,5 Na wysokim poziomie zna i rozumie teorię, terminologię i metodykę pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich prawa. Sprawnie rozpoznaje trudności edukacyjne uczniów, a także planuje i organizuje pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada wysokie kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Ze zrozumieniem respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. 5,0 Znakomicie zna i rozumie teorię, terminologię i metodykę pedagogiki specjalnej oraz jej podstawowych pojęć, koncepcji edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi oraz ich prawa. Bardzo sprawnie rozpoznaje trudności edukacyjne uczniów, a także planuje i organizuje pracę oraz wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Posiada wysokie kompetencje do prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, w tym działań decyzyjnych w procesie kształcenia w edukacji włączającej oraz rozpoznawania indywidualnych psychofizycznych i społecznych problemów oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami na różnych etapach ich życia. Z głębokim zrozumieniem respektuje pozostałe umiejętności i możliwości jednostek z niepełnosprawnością w różnym wieku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kilian | |
Prowadzący grup: | Marlena Kilian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kilian | |
Prowadzący grup: | Marlena Kilian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kilian | |
Prowadzący grup: | Marlena Kilian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.