Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PS-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W13, NP1_W31, NP1_W32, NP1_U24, NP1_U26, NP1_K09, NP1_K11, NP1_K13, NP1_W33 |
Wymagania wstępne: | (tylko po angielsku) An introduction to the functioning of disabled people - especially in relation to the educational stage. |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki funkcjonowania osób niepełnosprawnych – szczególnie w odniesieniu do etapu edukacyjnego. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce. 2. Podziały pedagogiki specjalnej. 3. Historia pedagogiki specjalnej. 4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny. 5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka. 6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne. 7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej. 8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych. 9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji. 10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy. 11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera. 12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa. 13. Zespół Retta. 14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”. 15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną. |
Literatura: |
Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań. Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2. Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów. Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie: W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01). W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02), W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia ćwiczeń: - Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%); - Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3 - Przygotowanie referatu – W2, W3, U1, U3, K1 Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3 ndst – poniżej 60%; dst– 60%-68%; dst plus – 69%-77%; db – 78%-85%; db plus – 86%-90%; bdb – 91%-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki funkcjonowania osób niepełnosprawnych – szczególnie w odniesieniu do etapu edukacyjnego. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce. 2. Podziały pedagogiki specjalnej. 3. Historia pedagogiki specjalnej. 4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny. 5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka. 6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne. 7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej. 8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych. 9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji. 10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy. 11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera. 12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa. 13. Zespół Retta. 14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”. 15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną. |
|
Literatura: |
Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań. Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2. Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów. Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki funkcjonowania osób niepełnosprawnych – szczególnie w odniesieniu do etapu edukacyjnego. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce. 2. Podziały pedagogiki specjalnej. 3. Historia pedagogiki specjalnej. 4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny. 5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka. 6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne. 7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej. 8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych. 9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji. 10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy. 11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera. 12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa. 13. Zespół Retta. 14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”. 15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną. |
|
Literatura: |
Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań. Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2. Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów. Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce. 2. Podziały pedagogiki specjalnej. 3. Historia pedagogiki specjalnej. 4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny. 5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka. 6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne. 7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej. 8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych. 9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji. 10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy. 11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera. 12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa. 13. Zespół Retta. 14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”. 15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce. 2. Podziały pedagogiki specjalnej. 3. Historia pedagogiki specjalnej. 4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny. 5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka. 6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne. 7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej. 8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych. 9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji. 10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy. 11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera. 12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa. 13. Zespół Retta. 14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”. 15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną. |
|
Literatura: |
Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań. Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2. Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów. Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.