Trening kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-TK-KK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywności |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika, studia II stopnia: NP2_W12, NP2_W17, NP2_U02, NP2_K01 |
Skrócony opis: |
Trening kreatywności jest formą budzenia wyobraźni i zaciekawienia odbiorcy oraz formą rozwijania myślenia twórczego i ekspresji twórczej, które stanowią fundament wspierania i kształtowania określonych dyspozycji postawy twórczej. |
Pełny opis: |
Trening kreatywności jest formą budzenia wyobraźni i zaciekawienia odbiorcy oraz formą rozwijania myślenia twórczego i ekspresji twórczej, szczególnie poprzez: - rozgrzewkę twórczą; - eksplorację; - kombinację; - transformację; - twórcze rozwiązywanie problemów. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Krause-Sikorska H.: "Kreatywność artystyczna jako wartość edukacyjna" [w:] "Edukacja kreatywna", Zwolińska E. A. (red.), Bydgoszcz 2005. 2. Popek S.: "Człowiek jako jednostka twórcza", Lublin 2003. 3. Popek S.: "Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży", Lublin 1978. 4. Schulz R.: "Twórczość - społeczne aspekty zjawiska", Warszawa 1990. 5. Schulz R.: "Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań", Warszawa 1994. 6. Szmidt K.: "ABC kreatywności", Warszawa 2010. 7. Szmidt K.: "Szkice do pedagogiki twórczości", Kraków 2001. 8. Szmidt K.: "Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania", Kraków 2003. 9. Limont W.: "Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne", Toruń 1996. 10. Limont W.: "Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości" [w:] "W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości", Tokarz A. (red.), Kraków 2005. 11. Krzywoń D.: "Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną", Sosnowiec 2008. 12. K. Witerska: "Drama. Techniki, strategie, scenariusze", Warszaw 2011. Uzupełniająca: 1. E. de Bono: "Naucz się myśleć kreatywnie", Warszawa 1995. 2. E. de Bono: "Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia", Warszawa 1996. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NP2_W12 - student zna i rozumie pojęcie kreatywności i postawy kreatywnej oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. NP2_W17 - student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju. Umiejętności: NP2_U02 - student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności. Kompetencje społeczne: NP2_K01 - student jest gotowy do budowania warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia. 30 h [30 : 30(25)=1], 1 ECTS - udział w ćwiczeniach: 15 h; - opracowanie i przedstawienie zajęć warsztatowych rozwijających kreatywność dziecka/ucznia: 13 h - konsultacje: 2 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3,0 (dostateczny): - student zna i rozumie pojęcie kreatywności i postawy kreatywnej oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności. - Student jest gotowy do budowania warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując niektóre/pojedyncze elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnej kombinacji. - Student jest gotowy do budowania podstawowego warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego i kreatywnego kombinowania. Na ocenę 4,0 (dobry): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej, wskazując na różnice pomiędzy kreatywnością a twórczością oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie i twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie oraz biorąc pod uwagę osobiste możliwości w zakresie tak zwanej codziennej kreatywności/twórczości. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując niektóre/pojedyncze elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego, kreatywnej kombinacji oraz kreatywnej transformacji. - Student jest gotowy do budowania podstawowego warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnego kombinowania i transformowania. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej ze zwróceniem uwagi na dyspozycje poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i behawioralne. Wskazuje na różnice pomiędzy kreatywnością a twórczością oraz rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie, z uwzględnieniem jego dywergencyjności i konwergencyjności oraz twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie oraz zwiększając osobiste możliwości w zakresie tak zwanej codziennej kreatywności/twórczości. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując właściwie dobrane elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego, kreatywnej kombinacji, kreatywnej transformacji oraz twórczego rozwiązywania problemów. - Student jest gotowy do budowania podstawowego warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem różnorodnych elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnego kombinowania, transformowania zmierzając do twórczego rozwiązywania problemów. Na ocenę 5,0 (bardzo dobry): - student zna i rozumie różne pojęcia kreatywności i postawy kreatywnej ze zwróceniem uwagi na dyspozycje poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i behawioralne. Wskazuje na różnice pomiędzy kreatywnością a twórczością, akcentując jej aspekty i poziomy. Rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych rozwijających twórcze myślenie, z uwzględnieniem jego dywergencyjności i konwergencyjności oraz twórczą ekspresję. Student zna i rozumie istotę samodoskonalenia zawodowego, w tym rozumie znaczenie kreatywności dla samorozwoju, rozszerzając perspektywę na samego siebie oraz zwiększając osobiste możliwości w zakresie tak zwanej codziennej kreatywności/twórczości. Zwraca uwagę na kreatywność we współpracy. - Student potrafi projektować działania praktyczne w zakresie treningu kreatywności, stosując właściwie dobrane oraz różnorodne elementy rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego, kreatywnej kombinacji, kreatywnej transformacji oraz twórczego rozwiązywania problemów. Swoje pomysły potrafi modyfikować. - Student jest gotowy do budowania warsztatu pracy w zakresie rozwijania i wspomagania kreatywności ucznia - z wykorzystaniem różnorodnych elementów rozgrzewki twórczej, myślenia pytajnego oraz kreatywnego kombinowania, transformowania zmierzając do twórczego rozwiązywania problemów. Jest gotowy do modyfikowania/ulepszania warsztatu osobistej pracy z dzieckiem/uczniem w przestrzeni kreatywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Trening kreatywności jest formą budzenia wyobraźni i zaciekawienia odbiorcy oraz formą rozwijania myślenia twórczego i ekspresji twórczej, które stanowią fundament wspierania i kształtowania określonych dyspozycji postawy twórczej. |
|
Pełny opis: |
Trening kreatywności jest formą budzenia wyobraźni i zaciekawienia odbiorcy oraz formą rozwijania myślenia twórczego i ekspresji twórczej, szczególnie poprzez: - rozgrzewkę twórczą; - eksplorację; - kombinację; - transformację; - twórcze rozwiązywanie problemów. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Krause-Sikorska H.: "Kreatywność artystyczna jako wartość edukacyjna" [w:] "Edukacja kreatywna", Zwolińska E. A. (red.), Bydgoszcz 2005. 2. Popek S.: "Człowiek jako jednostka twórcza", Lublin 2003. 3. Popek S.: "Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży", Lublin 1978. 4. Schulz R.: "Twórczość - społeczne aspekty zjawiska", Warszawa 1990. 5. Schulz R.: "Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań", Warszawa 1994. 6. Szmidt K.: "ABC kreatywności", Warszawa 2010. 7. Szmidt K.: "Szkice do pedagogiki twórczości", Kraków 2001. 8. Szmidt K.: "Dydaktyka twórczości. Koncepcje - problemy - rozwiązania", Kraków 2003. 9. Limont W.: "Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne", Toruń 1996. 10. Limont W.: "Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości" [w:] "W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości", Tokarz A. (red.), Kraków 2005. 11. Krzywoń D.: "Kraina kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną", Sosnowiec 2008. 12. K. Witerska: "Drama. Techniki, strategie, scenariusze", Warszaw 2011. Uzupełniająca: 1. E. de Bono: "Naucz się myśleć kreatywnie", Warszawa 1995. 2. E. de Bono: "Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia", Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.