Warsztat pedagogiczny - Teatr w praktyce pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WAR1-KK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pedagogiczny - Teatr w praktyce pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Warsztaty pedagogiczne - pedagogika - 1 rok I stopnia - studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: (NP1_W15 NP1_U08, NP1_K03, NP1_K09, NP1_K08, NP1_W33, NP1_U11) NP1_W14, NP1_W15 NP1_U08, NP1_U10 NP1_K03, NP1_K08, NP1_K09 |
Skrócony opis: |
Założeniem warsztatu jest stymulowanie twórczości teatralnej uczestnika poprzez rozwiązywanie scenicznych problemów sytuacyjnych oraz umiejętność posługiwania się metodami ćwiczeniowymi - (wyobraźnia), metodami zadaniowymi -(inscenizacja), metodami dialogu - (komunikacja) oraz technikami twórczego myślenia - (płynność, giętkość i oryginalność). Efektem scenicznych działań twórczych będzie wykreowanie i wystawienie spektaklu teatralnego. |
Pełny opis: |
Ekspresja teatralna jest formą działania wspierającą wyobraźnię i kreatywność jednostki, szczególnie podczas inscenizowania sytuacji niekonwencjonalnych, nierealnych, niespodziewanych. Umiejętność reakcji na postawione zadanie animacyjne - problem w porozumieniu i współpracy z innymi, prowadzi do realizacji celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań edukacyjnych o charakterze twórczym. Zatem, kształtowanie warsztatu teatralnego oparte jest na procesie doskonalenia pomysłów i działań indywidualnych i zbiorowych pod względem estetycznym, treściowym i praktycznym - w formie spektaklu teatralnego z zarysowanym problemem. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ekman P., Davidson R. J.: "Natura emocji - podstawowe zagadnienia", Gdańsk 1998. 2. Kaliska Z.: "Zabawmy się w teatr. Scenariusze teatrzyków dla najmłodszych", BOOKS 2016. 3. Kosiński D., Wypych-Gawrońska A.: "Słownik wiedzy o teatrze", Warszawa - Bielsko-Biała 2011. 4. Limont W.: "Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej", Toruń 1996. 5. Sikorski W.: "Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego", Warszawa2014. 6. Wykurz U.: "Scena pięknego gestu", Rzeszów 2018. 7. Zabielska J.: "Szkoła z pasją... teatralną", Rzeszów 2014. 8. Zając M.: "Nasz teatrzyk. Scenariusze teatralne na każdą porę roku", Sandomierz 2014. Uzupełniająca: 1. Bednarek J.: "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek", Poradnia K, 2015. 2. Bielańska A.: "Teatr, który leczy", Kraków 2002. 3. May R.: "Odwaga tworzenia", Poznań 1994. 4. Pietrasiński Z.: "Myślenie twórcze", Warszawa 1969. 5. Ślusarska J.: "W świetle symboli", Łódź 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NP1_W14; NP1_W15 - student ma wiedzę o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich zadania teatru w praktyce pedagogicznej. Umiejętności: NP1_U08, NP1_U10 - student potrafi projektować i animować działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować projekt teatralny generując rozwiązania określonych problemów pedagogicznych: edukacyjnych/wychowawczych. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. Kompetencje społeczne: NP1_K03; NP1_K08; NP1_K09 - student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji edukacyjnego projektu teatralnego. Jest gotowy do prowadzenia działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi. 100 h [100 : 30(25)=4], 4ECTS - udział w warsztatach: 30 h; - zapoznanie z literaturą przedmiotu: 8 h; - praca nad projektem teatralnym o charakterze edukacyjnym, z wykorzystaniem określonej techniki teatralnej: 60 h - konsultacje: 2 h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3,0 (dostateczny): - student ma wiedzę ogólną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich ogólne zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do wybranej, podstawowej literatury przedmiotu. - Student potrafi projektować i animować proste działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować prosty projekt teatralny generując rozwiązania określonego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego. Student z pomocą potrafi pracować w zespole pełniąc określoną rolę w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji prostego edukacyjnego projektu teatralnego. Jest gotowy do prowadzenia prostych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - student ma wiedzę ogólną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich podstawowe zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej. - Student potrafi projektować i animować zróżnicowane działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować bardziej złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji bardziej złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy. Na ocenę 4,0 (dobry): - student ma wiedzę szczegółową/złożoną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich szczegółowe/złożone zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej oraz literatury wybranej. - Student potrafi projektować i animować zróżnicowane i złożone działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów; potrafi wykreować i zaprezentować złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy z umiejętnością stawiania pytań. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - student ma wiedzę szczegółową/złożoną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich szczegółowe/złożone zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej, literatury wybranej oraz innych materiałów źródłowych. - Student potrafi twórczo projektować i animować zróżnicowane i złożone działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów, w tym postawy kreatywnej; potrafi wykreować i zaprezentować złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego, argumentując ich słuszność. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zróżnicowanych, złożonych i twórczych działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy z umiejętnością stawiania pytań i prowadzenia dyskusji. Na ocenę 5,0 (bardzo dobry): - student ma wiedzę szczegółową/złożoną o strukturze, funkcjach i celach działania teatralnego, jako alternatywnej formie edukacji oraz zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne/wychowawcze uczniów oraz wynikające z nich szczegółowe/złożone zadania teatru w praktyce pedagogicznej - odwołuje się do pełnego zakresu literatury podstawowej, literatury wybranej oraz innych materiałów źródłowych. Podaje stosowne przykłady. - Student potrafi twórczo projektować i animować zróżnicowane i złożone działania teatralne, mające na celu rozwój uczestników warsztatów, w tym postawy kreatywnej; potrafi wykreować i zaprezentować złożony projekt teatralny generując rozwiązania wybranego problemu pedagogicznego: edukacyjnego/wychowawczego, argumentując ich słuszność i prowokując do dyskusji. Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role w przestrzeni teatru. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania zróżnicowanych, złożonych i twórczych działań teatralnych w obszarze funkcjonowania pedagogicznego; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji złożonego edukacyjnego projektu teatralnego, adresowanego do konkretnej grupy młodzieży. Jest gotowy do prowadzenia zróżnicowanych działań teatralnych w obszarze pedagogiki zgodnie z podstawowymi dyrektywami metodycznymi: pedagogiczny aspekt wyobrażeniowy, dialogowo-obrazowy i problemowy z umiejętnością stawiania pytań, prowadzenia dyskusji oraz czynienia refleksji i konstruowania wniosków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Założeniem warsztatu jest stymulowanie twórczości teatralnej uczestnika poprzez rozwiązywanie scenicznych problemów sytuacyjnych oraz umiejętność posługiwania się metodami ćwiczeniowymi - (wyobraźnia), metodami zadaniowymi -(inscenizacja), metodami dialogu - (komunikacja) oraz technikami twórczego myślenia - (płynność, giętkość i oryginalność). Efektem scenicznych działań twórczych będzie wykreowanie i wystawienie spektaklu teatralnego. |
|
Pełny opis: |
Ekspresja teatralna jest formą działania wspierającą wyobraźnię i kreatywność jednostki, szczególnie podczas inscenizowania sytuacji niekonwencjonalnych, nierealnych, niespodziewanych. Umiejętność reakcji na postawione zadanie animacyjne - problem w porozumieniu i współpracy z innymi, prowadzi do realizacji celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań edukacyjnych o charakterze twórczym. Zatem, kształtowanie warsztatu teatralnego oparte jest na procesie doskonalenia pomysłów i działań indywidualnych i zbiorowych pod względem estetycznym, treściowym i praktycznym - w formie spektaklu teatralnego z zarysowanym problemem. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ekman P., Davidson R. J.: "Natura emocji - podstawowe zagadnienia", Gdańsk 1998. 2. Kaliska Z.: "Zabawmy się w teatr. Scenariusze teatrzyków dla najmłodszych", BOOKS 2016. 3. Kosiński D., Wypych-Gawrońska A.: "Słownik wiedzy o teatrze", Warszawa - Bielsko-Biała 2011. 4. Limont W.: "Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej", Toruń 1996. 5. Sikorski W.: "Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego", Warszawa2014. 6. Wykurz U.: "Scena pięknego gestu", Rzeszów 2018. 7. Zabielska J.: "Szkoła z pasją... teatralną", Rzeszów 2014. 8. Zając M.: "Nasz teatrzyk. Scenariusze teatralne na każdą porę roku", Sandomierz 2014. Uzupełniająca: 1. Bednarek J.: "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek", Poradnia K, 2015. 2. Bielańska A.: "Teatr, który leczy", Kraków 2002. 3. May R.: "Odwaga tworzenia", Poznań 1994. 4. Pietrasiński Z.: "Myślenie twórcze", Warszawa 1969. 5. Ślusarska J.: "W świetle symboli", Łódź 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.