Edukacja ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-EE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja ekologiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: NP2_W02; NP2_W03; NP2_W09 UMIEJĘTNOŚCI: NP2_U01; NP2_U02; NP2_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NP2_K01; NP2_K04; NP2_K08 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu z edukacji ekologicznej jest wychowanie do rozwoju zrównoważonego w zakresie dyspozycji intelektualnych i kierunkowych osobowości w poznaniu i rozumieniu współzależności między poszczególnymi składnikami środowiska społeczno-przyrodniczego, odpowiedzialności za środowisko eko-socjo-kulturowe; rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska życia. Tematyka wykładu implikuje następujące problemy: pojęcie ekologia, edukacja ekologiczna, kulturowe uwarunkowania edukacji ekologicznej w zakresie środowiska społeczno-przyrodniczego (od średniowiecza do XX stulecia), świadomość ekologiczna, aspekty edukacji ekologicznej, kryzys ekologiczny jako problem społeczny, kultura ekologiczna zrównoważonego rozwoju społeczno-przyrodniczego, pedagogiczne implikacje ekologii człowieka, rozwój integralny Osoby jako kategoria ekologii ludzkiej, społeczeństwo i przyroda jako elementy środowiska życia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Student ma pogłębioną wiedzę o związku pedagogiki i ekologii. Rozumie podstawy filozofii przyrody i ma pogłębioną wiedzę z zakresu humanistycznych aspektów wychowania ekologicznego. 2. Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki ekologicznej. 3. Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach edukacji ekologicznej. Umiejętności: 1. Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania informacji o aktywności na rzecz ochrony środowiska życia. 2. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie kreowania warunków do życia w harmonii z przyrodą. 3. Student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w zakresie wychowania ekologicznego. Kompetencje społeczne: 1. Student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy o zdrowym stylu życia w harmonii ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym, rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju osobistego. 2. Student utożsamia się z wartościami ekologicznymi i jest wrażliwy na godne traktowanie wszystkich istot żywych w środowisku społeczno-przyrodniczym. 3. Student utożsamia się z zasadami etyki zawodowej, odznacza się rozwagą, dojrzałością psychiczną w realizowaniu działań edukacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.