Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a896b923a12184f469a6050911fac3762%40thread.tacv2/conversations?groupId=185a1040-6200-4727-a88f-ec8d1ac5ac70&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W09 NP2_U01 NP2_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cel przedmiotu: – zwrócenie uwagi na korzyści z praktykowania logiki; – wprowadzenie w arkana sztuki rozumowania; – sprawność logicznego myślenia; – sprawność odróżniania działania racjonalnego od takiego, które racjonalność tylko udaje. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Logika w teorii: Jak myślimy? Logika a inne typy wiedzy: matematyka, filozofia, psychologia (historia problemu); Kultura znaku: symbole, języki, obrazy, znaki naturalne i umowne. 2. Logika w akcji: Tautologie i kombinatoryka zero-jedynkowa; Elementy rachunku zdań; Kwadrat logiczny; Błędy logiczne - treściowe, języka, metodologiczne, rozumowania.. |
Literatura: |
1.Podręczniki: K. Pawłowski, Zarys logiki, Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2012; K. Pawłowski, Podstawy Logiki ogólnej. Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2016; 2. Literatura przedmiotu: L. Borkowski, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, TN KUL, Lublin 1991; L. Borkowski, Logika formalna, PWN, Warszawa 1997; S. Kamiński, Filozofia i metoda, TN KUL, Lublin 1993; S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1981; Mała encyklopedia logiki, red. nauk. W. Marciszewski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988. E. Żarnecka-Biały, Mała logika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd. 4 z CD, Kraków 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W) Student objaśnia podstawową terminologię logiczną. Charakteryzuje typy błędów logicznych. Rozróżnia typy definicji. Tłumaczy elementarne problemy dotyczące rachunku logicznego. (U)Student klasyfikuje i analizuje błędy logiczne. Posługuje się kategoriami składniowymi Porównuje rodzaje definicji i typy wiedzy. Posługuje się rachunkiem logicznym: sylogistyka, rachunek zdań. Odróżnia rozumowania niezawodne od zawodnych. (K) Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Troszczy się o zachowanie elementarnej kultury logicznej w dyskusji. Wykazuje się odpowiedzialnością w formułowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych. AKTYWNOŚĆ STUDENTA i LICZBA GODZIN PRACY _________________________________________ wykład............................................................15 Przygotowanie się do zajęć.................................15 Przygotowanie się do egzaminu...........................30 __________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny (konwencjonalny) z elementami wykładu problemowego. 1) ocena formująca: - na ocenę 2 – Student nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki; nie rozróżnia podstawowych kategorii składniowych i elementów rachunku logicznego. - na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego. Z testu student musi uzyskać 7-8 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 3,5 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego. Z testu student musi uzyskać 9-10 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 4 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych. Z testu student musi uzyskać - 11-12 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 4.5 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych. Z testu student musi uzyskać – 13-14 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). - na ocenę 5 – Student posługuje się podstawowymi pojęciami logicznymi, kategoriami składniowymi, definicjami i rachunkiem logicznym oraz stosuje praktycznie wyłonione w analizie różne typy błędów logicznych. . Z testu student musi uzyskać - 15 punktów (zob. inna punktacja w e-learning). 2) ocena końcowa: ocena z testu a) w trybie stacjonarnym nauczania test to 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt. b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) niektóre z nich dotyczą teorii, a niektóre mają formę zadań (wyżej punktowane); (3) Wszystkie pytania są wprawdzie "zamknięte" i jednokrotnego wyboru, ale niektóre z nich wymagają rozwiązania, aby wybrać odpowiednią odpowiedź. W związku z tym proszę o zaopatrzenie się w przybory do pisania (kartka, ołówek), aby móc prowadzić obliczenia schematów rozumowań (sylogistyka; KRZ). (4) czas egzaminu to 45 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 36 - w tym 24 pytania po 1 pkt. (max.- 24 pkt.) i 6 pytań po 2 pkt. (max.-12 pkt.). (6) oceny: 5,0=33-36 pkt.; 4,5= 29-32 pkt.; 4,0= 25-28 pkt.; 3,5=21-24 pkt.; 3,0=17-20 pkt.; 2.0=0-16 pkt. (egzamin niezaliczony). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.