Metodologia badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: NP1_W02, NP1_W12, NP1_W13 Umiejętności: NP1_U01, NP1_U02, NP1_U05 Kompetencje: NP1_K01, NP1_K03, NP1_K06 |
Skrócony opis: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych; charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe; potrafi wymienić podstawowe metody badań pedagogicznych; techniki badań pedagogicznych; potrafi rozróżnić rodzaje skal zmiennych: nominalną, porządkową oraz interwałowa; definiuje pojęcie zmiennej i wskaźnika. Uczy się jak samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się poprawnością metodologiczną. |
Pełny opis: |
Metodologia badań pedagogicznych jako nauka. Badania ilościowe i jakościowe w pedagogice. Konceptualizacja, formułowanie celu i definiowanie przedmiotu badań. Problematyka badawcza i dobór literatury przedmiotu. Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych Metody i narzędzia badawcze Planowanie i organizacja badań. Analiza wyników badań, opis i wyjaśnianie. Wnioski i prezentacja graficzna. |
Literatura: |
Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych. Student charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe. Zna zasady konceptualizacji i operacjonalizacji badań, typologie metod i narzędzi. Umiejętności: Umie sformułować cel badań i określić obszar problematyki oraz zdefiniować podstawowe zmienne. Potrafi postawić problemy badawcze i hipotezy. Umie dokonać doboru metod i narzędzi badań. Umie zaplanować i zrealizować organizacyjnie badanie własne. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań Student potrafi samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się poprawnością metodologiczną Kompetencje: Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych Jest zdolny do wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu metodologii badań w pedagogice do projektowania własnych badań. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz) AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe np. konwersatorium - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - /30 Przygotowanie projektu badań - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: projekt badawczy Kryteria oceny: projekt nie spełniający kryteriów metodologicznych - 2 poprawny projekt minimum - 3 standardowy projekt - 4 kreatywny projekt - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.