Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MBP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań pedagogicznych
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza: NP1_W02, NP1_W12, NP1_W13

Umiejętności: NP1_U01, NP1_U02, NP1_U05

Kompetencje: NP1_K01, NP1_K03, NP1_K06


Skrócony opis:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych; charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe; potrafi wymienić podstawowe metody badań pedagogicznych; techniki badań pedagogicznych; potrafi rozróżnić rodzaje skal zmiennych: nominalną, porządkową oraz interwałowa; definiuje pojęcie zmiennej i wskaźnika. Uczy się jak samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się poprawnością metodologiczną.

Pełny opis:

Metodologia badań pedagogicznych jako nauka.

Badania ilościowe i jakościowe w pedagogice.

Konceptualizacja, formułowanie celu i definiowanie przedmiotu badań.

Problematyka badawcza i dobór literatury przedmiotu.

Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych

Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych

Metody i narzędzia badawcze

Planowanie i organizacja badań.

Analiza wyników badań, opis i wyjaśnianie.

Wnioski i prezentacja graficzna.

Literatura:

Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001;

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011;

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010;

Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997;

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student zna podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych.

Student charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe.

Zna zasady konceptualizacji i operacjonalizacji badań, typologie metod i

narzędzi.

Umiejętności:

Umie sformułować cel badań i określić obszar problematyki oraz zdefiniować

podstawowe zmienne.

Potrafi postawić problemy badawcze i hipotezy.

Umie dokonać doboru metod i narzędzi badań.

Umie zaplanować i zrealizować organizacyjnie badanie własne.

Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować

wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań

Student potrafi samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się

poprawnością metodologiczną

Kompetencje:

Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych

Jest zdolny do wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu metodologii badań

w pedagogice do projektowania własnych badań.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe np. konwersatorium - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektur - /30

Przygotowanie projektu badań - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: projekt badawczy

Kryteria oceny:

projekt nie spełniający kryteriów metodologicznych - 2

poprawny projekt minimum - 3

standardowy projekt - 4

kreatywny projekt - 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)