Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W01, NP2_W02, NP2_W04 NP2_U01, NP2_U02, NP2_U06, NP2_K01, NP2_K03, NP2_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat metodologii badań społecznych. Student zna podstawowe cele i założenia metodologii badań społecznych, zna procedurę postępowania badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe, metody, techniki i narzędzia badań, potrafi opracować koncepcję badań, przygotować narzędzia badawcze, opracować statystycznie oraz dokonać interpretacji materiału badawczego. Wymagania wstępne: podstawy metodologii badań edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. 2. Metodologia badań w naukach społecznych 3. Teoretyczne aspekty badań społecznych. 4. Typologia badań społecznych ze względu na cel i przedmiot badań 5. Badania ilościowe i jakościowe. 6. Konceptualizacja i operacjonalizacja badań. 7. Cel badań, problemy i hipotezy. 8. Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych. 9. Metody - techniki - narzędzia badawcze. 10. Charakterystyka metod badań społecznych. 11. Pojęcie i skale pomiaru. 12. Organizacja i realizacja badań. 13. Analiza danych. 14. Procedury wnioskowania statystycznego. |
Literatura: |
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009; Silverman D, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007, Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999; Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1992; Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Warszawa 1994; Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2002; Krajewski M., Badania pedagogiczne w zarysie, Płock 2006; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o obszarach nauk społecznychi, ich wzajemnych przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z różnymi dyscyplinami nauki, o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, konieczności ich rozpoznawania w procesie badań empirycznych. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach społecznych, zasad przygotowania koncepcji badań. Umiejętności: Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zjawisk społecznych, problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy i hipotezy badawcze, dobiera metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań. Kompetencje: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych i budowania warsztatu pracy badacza. FORMA AKTYWNOŚCI / ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe konwersatorium: 30 godz. - 1 pkt ECT Przygotowanie projektu: 30 godzin - 1 pkt ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda projektów. Kryteria oceny: projekt nie spełniający wymogów metodologicznych - 2 projekty minimum - 3 projekty standardowe - 4 projekty twórcze - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.