Metodyka pracy pedagoga szkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MPSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy pedagoga szkolnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W15, NP1_W16, NP1_W24, NP1_U14, NP1_U18, NP1_K09 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie roli pedagoga szkolnego ze wskazaniem różnych aspektów jego warsztatu pracy. Zostaną podjęte kwestie dotyczące zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji, podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz obszarów działania w placówkach oświatowych. Udział w warsztacie ma pomóc studentom – przyszłym pedagogom w organizacji i tworzeniu własnego warsztatu pracy. |
Pełny opis: |
1. Kwalifikacje prawne pedagoga szkolnego. 2. Podstawowe cechy pedagoga szkolnego: otwartość i umiejętność nawiązywania kontaktów; empatia; cierpliwość i wytrwałość, szacunek wobec uczniów, autentyczność, odporność psychiczna, dojrzałość emocjonalna, umiejętność słuchania innych i zadawania trafnych pytań, dyspozycyjność. 3. Różnorodność zadań pedagoga szkolnego: doradca, terapeuta, mediator, opiekun, konsultant, koordynator, animator, inicjator i innowator. 4. Miejsce i rola pedagoga szkolnego we współczesnej szkole - główne obszary działalności. 5. Warsztat pracy: aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy i dokumentacja realizowanych zadań. 6. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. 7. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole. 8. Pedagog szkolny we współpracy z uczniami: wspieranie ucznia w integralnym rozwoju, pomoc w kształtowaniu relacji z nauczycielami i rodzicami, wzmacnianie samorządności uczniowskiej i społecznej aktywności uczniów. 9. Współpraca pedagoga szkolnego z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły. 10. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami i opiekunami uczniów. 11. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym: instytucjami i organizacjami wspierającymi dziecko i rodzinę; sądem rodzinnym i policją; placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi. 12. Pedagog szkolny wobec wyzwań transformacji cyfrowej. 13. Ochrona danych osobowych i prywatności w pracy pedagoga szkolnego. |
Literatura: |
1. Akty Prawne - Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. Nr 11, poz. 114. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487 . -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. 2. Literatura - Domagała- Kręcioch, A., Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków 2021. - Dzikomska, A., Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006. - Grajewska G., Doliński A. : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Zielona Góra, 2002. - Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa, 1980. - Kopińska V., Współczesne problemy samorządności uczniowskiej, [w:] D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009 - Mendel M., (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003 - Petty, G., Nowoczesne nauczanie. Sopot 2018. - Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa, 2003. - Śliwerski, B., Myśleć jak pedagog. Sopot 2010. Literatura uzupełniająca: - Chałas K., Dziekoński S, Starnawski W., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021 - Dziekoński S., Godność osoby ludzkiej w teorii i praktyce wychowania w ujęciu Prymasa Stefana Wyszyńskiego, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021 - Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. Czarnecka M., Dziekoński S., Michalski J., Gralczyk A., Warszawa 2019 - Misiołek K., (red.), Trójpodmiotowość w praktyce edukacyjnej szkoły zreformowanej, Mysłowice 2002 - Radziewicz J., M. Mirgos, O samorządności uczniów w procesie wychowania szkolnego, Warszawa 1988 - Sowisło M., Funkcje samorządu uczniowskiego – założenia i rzeczywistość, Kraków 1996 - Wspierać i być wspieranym. Wspomaganie szkół i placówek przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wychowaniu i profilaktyce, Warszawa 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student zna: - aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga szkolnego; - terminologię używaną w pracy pedagoga szkolnego; - strukturę i funkcje systemu edukacji; - metody i techniki badawcze i diagnostyczne stosowane w pracy pedagoga szkolnego; - zadania przypisane do funkcji pedagoga szkolnego i zakres działań w ramach współpracy z instytucjami o charakterze opiekuńczo-wychowawczym oraz profilaktyczno-leczniczym i resocjalizacyjnym. Umiejętności Student potrafi: - wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pracy pedagoga szkolnego w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań pomocowych o charakterze praktycznym; - wykazywać się umiejętnościami organizacyjnymi we współpracy z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi; - kierować się zasadami etycznymi w działalności zawodowej; - rozpoznać środowisko życia uczniów, ich zainteresowania, potrzeby, uzdolnienia, możliwości intelektualne oraz trudności w nauce i ich przyczyny. Kompetencje Student: - jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; - rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza; -utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej; - odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych bezpośrednio związanych z metodyką pracy pedagoga szkolnego |
Metody i kryteria oceniania: |
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/8h Przygotowanie się do zajęć: lektury, prezentacja/22 h Przygotowanie się do zaliczenia /30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Podstawą zaliczania przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat i jej przedstawienie w ramach zajęć, zaliczenie testu pisemnego składającego się z 15 pytać zamkniętych. 3.0 - student ma znikomą wiedzę na temat formalnych i materialnych uwarunkowań pracy pedagoga szkolnego, z trudem rozpoznaje zadania wpisane w pracę pedagoga szkolnego, wykazuje inercję w zakresie własnego rozwoju i nabywania niezbędnych kompetencji wpisanych w pracę pedagoga szkolnego, zarówno gdy chodzi o działania na terenie szkoły, jak i współpracę z otoczeniem. 3,5 - student ma dostateczną wiedzę na temat pracy pedagoga szkolnego, ale wykazuje bardzo niski poziom umiejętności jej praktycznego zastosowania. 4.0 -student posiada podstawową wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, przypisanych do jego funkcji zadań. Na poziomie podstawowy angażuje się w samodzielną pracę ukierunkowaną na poszerzenia wiedzy i umiejętności niezbędnych do tworzenia własnego warsztatu pracy jako pedagoga szkolnego. 4.5 - student posiada dobrą wiedzę na temat organizacji, miejsca pracy i szczegółowych zadań pedagoga szkolnego. Wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej. Wykazuje aktywność w dzieleniu się wiedza i umiejętnościami z innymi. Trafnie rozwiązuje konkretne przypadki wymagające interwencji pedagoga szkolnego. 5.0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat organizacji, miejsca pracy i zadań pedagoga szkolnego, zarówno w zakresie kwestii formalnych jak i materialnych. W sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy pedagoga szkolnego. Dostrzega wyzwania, jakie stawia przed pedagogiem szkolnym transformacja cyfrowa. Wykazuje dużą aktywność w zakresie zdobywania dodatkowych informacji związanych z metodyką pracy pedagoga szkolnego. Wykazuje chęć aktywnego udziału w spotkaniach, seminariach czy konferencjach podejmujących wielorakie aspekty związane z pracą pedagoga szkolnego. Swoje przemyślenia upowszechnia w prezentacjach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Dziekoński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Dziekoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie roli pedagoga szkolnego ze wskazaniem różnych aspektów jego warsztatu pracy. Zostaną podjęte kwestie dotyczące zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji, podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz obszarów działania w placówkach oświatowych. Udział w warsztacie ma pomóc studentom – przyszłym pedagogom w organizacji i tworzeniu własnego warsztatu pracy. |
|
Pełny opis: |
1. Kwalifikacje prawne pedagoga szkolnego. 2. Podstawowe cechy pedagoga szkolnego: otwartość i umiejętność nawiązywania kontaktów; empatia; cierpliwość i wytrwałość, szacunek wobec uczniów, autentyczność, odporność psychiczna, dojrzałość emocjonalna, umiejętność słuchania innych i zadawania trafnych pytań, dyspozycyjność. 3. Różnorodność zadań pedagoga szkolnego: doradca, terapeuta, mediator, opiekun, konsultant, koordynator, animator, inicjator i innowator. 4. Miejsce i rola pedagoga szkolnego we współczesnej szkole - główne obszary działalności. 5. Warsztat pracy: aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy i dokumentacja realizowanych zadań. 6. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. 7. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole. 8. Pedagog szkolny we współpracy z uczniami: wspieranie ucznia w integralnym rozwoju, pomoc w kształtowaniu relacji z nauczycielami i rodzicami, wzmacnianie samorządności uczniowskiej i społecznej aktywności uczniów. 9. Współpraca pedagoga szkolnego z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły. 10. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami i opiekunami uczniów. 11. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym: instytucjami i organizacjami wspierającymi dziecko i rodzinę; sądem rodzinnym i policją; placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi. 12. Pedagog szkolny wobec wyzwań transformacji cyfrowej. 13. Ochrona danych osobowych i prywatności w pracy pedagoga szkolnego. |
|
Literatura: |
1. Akty Prawne - Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. Nr 11, poz. 114. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487 . -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. 2. Literatura - Domagała- Kręcioch, A., Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków 2021. - Dzikomska, A., Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006. - Grajewska G., Doliński A. : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Zielona Góra, 2002. - Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa, 1980. - Kopińska V., Współczesne problemy samorządności uczniowskiej, [w:] D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009 - Mendel M., (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003 - Petty, G., Nowoczesne nauczanie. Sopot 2018. - Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa, 2003. - Śliwerski, B., Myśleć jak pedagog. Sopot 2010. Literatura uzupełniająca: - Chałas K., Dziekoński S, Starnawski W., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021 - Dziekoński S., Godność osoby ludzkiej w teorii i praktyce wychowania w ujęciu Prymasa Stefana Wyszyńskiego, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021 - Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. Czarnecka M., Dziekoński S., Michalski J., Gralczyk A., Warszawa 2019 - Misiołek K., (red.), Trójpodmiotowość w praktyce edukacyjnej szkoły zreformowanej, Mysłowice 2002 - Radziewicz J., M. Mirgos, O samorządności uczniów w procesie wychowania szkolnego, Warszawa 1988 - Sowisło M., Funkcje samorządu uczniowskiego – założenia i rzeczywistość, Kraków 1996 - Wspierać i być wspieranym. Wspomaganie szkół i placówek przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wychowaniu i profilaktyce, Warszawa 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.