Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy pedagoga szkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MPSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy pedagoga szkolnego
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W15, NP1_W16, NP1_W24,

NP1_U14, NP1_U18, NP1_K09

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie roli pedagoga szkolnego ze wskazaniem różnych aspektów jego warsztatu pracy. Zostaną podjęte kwestie dotyczące zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji, podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz obszarów działania w placówkach oświatowych. Udział w warsztacie ma pomóc studentom – przyszłym pedagogom w organizacji i tworzeniu własnego warsztatu pracy.

Pełny opis:

1. Kwalifikacje prawne pedagoga szkolnego.

2. Podstawowe cechy pedagoga szkolnego: otwartość i umiejętność nawiązywania kontaktów; empatia; cierpliwość i wytrwałość, szacunek wobec uczniów, autentyczność, odporność psychiczna, dojrzałość emocjonalna, umiejętność słuchania innych i zadawania trafnych pytań, dyspozycyjność.

3. Różnorodność zadań pedagoga szkolnego: doradca, terapeuta, mediator, opiekun, konsultant, koordynator, animator, inicjator i innowator.

4. Miejsce i rola pedagoga szkolnego we współczesnej szkole - główne obszary działalności.

5. Warsztat pracy: aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy i dokumentacja realizowanych zadań.

6. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego.

7. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.

8. Pedagog szkolny we współpracy z uczniami: wspieranie ucznia w integralnym rozwoju, pomoc w kształtowaniu relacji z nauczycielami i rodzicami, wzmacnianie samorządności uczniowskiej i społecznej aktywności uczniów.

9. Współpraca pedagoga szkolnego z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły.

10. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami i opiekunami uczniów.

11. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym: instytucjami i organizacjami wspierającymi dziecko i rodzinę; sądem rodzinnym i policją; placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi.

12. Pedagog szkolny wobec wyzwań transformacji cyfrowej.

13. Ochrona danych osobowych i prywatności w pracy pedagoga szkolnego.

Literatura:

1. Akty Prawne

- Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. Nr 11, poz. 114.

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487 .

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.

2. Literatura

- Domagała- Kręcioch, A., Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków 2021.

- Dzikomska, A., Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006.

- Grajewska G., Doliński A. : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Zielona Góra, 2002.

- Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa, 1980.

- Kopińska V., Współczesne problemy samorządności uczniowskiej, [w:] D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009

- Mendel M., (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003

- Petty, G., Nowoczesne nauczanie. Sopot 2018.

- Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa, 2003.

- Śliwerski, B., Myśleć jak pedagog. Sopot 2010.

Literatura uzupełniająca:

- Chałas K., Dziekoński S, Starnawski W., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021

- Dziekoński S., Godność osoby ludzkiej w teorii i praktyce wychowania w ujęciu Prymasa Stefana Wyszyńskiego, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021

- Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. Czarnecka M., Dziekoński S., Michalski J., Gralczyk A., Warszawa 2019

- Misiołek K., (red.), Trójpodmiotowość w praktyce edukacyjnej szkoły zreformowanej, Mysłowice 2002

- Radziewicz J., M. Mirgos, O samorządności uczniów w procesie wychowania szkolnego, Warszawa 1988

- Sowisło M., Funkcje samorządu uczniowskiego – założenia i rzeczywistość, Kraków 1996

- Wspierać i być wspieranym. Wspomaganie szkół i placówek przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wychowaniu i profilaktyce, Warszawa 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student zna:

- aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga szkolnego;

- terminologię używaną w pracy pedagoga szkolnego;

- strukturę i funkcje systemu edukacji;

- metody i techniki badawcze i diagnostyczne stosowane w pracy pedagoga szkolnego;

- zadania przypisane do funkcji pedagoga szkolnego i zakres działań w ramach współpracy z instytucjami o charakterze opiekuńczo-wychowawczym oraz profilaktyczno-leczniczym i resocjalizacyjnym.

Umiejętności

Student potrafi:

- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pracy pedagoga szkolnego w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań pomocowych o charakterze praktycznym;

- wykazywać się umiejętnościami organizacyjnymi we współpracy z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi;

- kierować się zasadami etycznymi w działalności zawodowej;

- rozpoznać środowisko życia uczniów, ich zainteresowania, potrzeby, uzdolnienia, możliwości intelektualne oraz trudności w nauce i ich przyczyny.

Kompetencje

Student:

- jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności;

- rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza;

-utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej;

- odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych bezpośrednio związanych z metodyką pracy pedagoga szkolnego

Metody i kryteria oceniania:

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/8h

Przygotowanie się do zajęć: lektury, prezentacja/22 h

Przygotowanie się do zaliczenia /30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Podstawą zaliczania przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat i jej przedstawienie w ramach zajęć, zaliczenie testu pisemnego składającego się z 15 pytać zamkniętych.

3.0 - student ma znikomą wiedzę na temat formalnych i materialnych uwarunkowań pracy pedagoga szkolnego, z trudem rozpoznaje zadania wpisane w pracę pedagoga szkolnego, wykazuje inercję w zakresie własnego rozwoju i nabywania niezbędnych kompetencji wpisanych w pracę pedagoga szkolnego, zarówno gdy chodzi o działania na terenie szkoły, jak i współpracę z otoczeniem.

3,5 - student ma dostateczną wiedzę na temat pracy pedagoga szkolnego, ale wykazuje bardzo niski poziom umiejętności jej praktycznego zastosowania.

4.0 -student posiada podstawową wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, przypisanych do jego funkcji zadań. Na poziomie podstawowy angażuje się w samodzielną pracę ukierunkowaną na poszerzenia wiedzy i umiejętności niezbędnych do tworzenia własnego warsztatu pracy jako pedagoga szkolnego.

4.5 - student posiada dobrą wiedzę na temat organizacji, miejsca pracy i szczegółowych zadań pedagoga szkolnego. Wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej. Wykazuje aktywność w dzieleniu się wiedza i umiejętnościami z innymi. Trafnie rozwiązuje konkretne przypadki wymagające interwencji pedagoga szkolnego.

5.0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat organizacji, miejsca pracy i zadań pedagoga szkolnego, zarówno w zakresie kwestii formalnych jak i materialnych. W sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy pedagoga szkolnego. Dostrzega wyzwania, jakie stawia przed pedagogiem szkolnym transformacja cyfrowa. Wykazuje dużą aktywność w zakresie zdobywania dodatkowych informacji związanych z metodyką pracy pedagoga szkolnego. Wykazuje chęć aktywnego udziału w spotkaniach, seminariach czy konferencjach podejmujących wielorakie aspekty związane z pracą pedagoga szkolnego. Swoje przemyślenia upowszechnia w prezentacjach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Dziekoński
Prowadzący grup: Stanisław Dziekoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie roli pedagoga szkolnego ze wskazaniem różnych aspektów jego warsztatu pracy. Zostaną podjęte kwestie dotyczące zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji, podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz obszarów działania w placówkach oświatowych. Udział w warsztacie ma pomóc studentom – przyszłym pedagogom w organizacji i tworzeniu własnego warsztatu pracy.

Pełny opis:

1. Kwalifikacje prawne pedagoga szkolnego.

2. Podstawowe cechy pedagoga szkolnego: otwartość i umiejętność nawiązywania kontaktów; empatia; cierpliwość i wytrwałość, szacunek wobec uczniów, autentyczność, odporność psychiczna, dojrzałość emocjonalna, umiejętność słuchania innych i zadawania trafnych pytań, dyspozycyjność.

3. Różnorodność zadań pedagoga szkolnego: doradca, terapeuta, mediator, opiekun, konsultant, koordynator, animator, inicjator i innowator.

4. Miejsce i rola pedagoga szkolnego we współczesnej szkole - główne obszary działalności.

5. Warsztat pracy: aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy i dokumentacja realizowanych zadań.

6. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego.

7. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.

8. Pedagog szkolny we współpracy z uczniami: wspieranie ucznia w integralnym rozwoju, pomoc w kształtowaniu relacji z nauczycielami i rodzicami, wzmacnianie samorządności uczniowskiej i społecznej aktywności uczniów.

9. Współpraca pedagoga szkolnego z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły.

10. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami i opiekunami uczniów.

11. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym: instytucjami i organizacjami wspierającymi dziecko i rodzinę; sądem rodzinnym i policją; placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi.

12. Pedagog szkolny wobec wyzwań transformacji cyfrowej.

13. Ochrona danych osobowych i prywatności w pracy pedagoga szkolnego.

Literatura:

1. Akty Prawne

- Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. Nr 11, poz. 114.

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487 .

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.

2. Literatura

- Domagała- Kręcioch, A., Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków 2021.

- Dzikomska, A., Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006.

- Grajewska G., Doliński A. : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Zielona Góra, 2002.

- Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa, 1980.

- Kopińska V., Współczesne problemy samorządności uczniowskiej, [w:] D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009

- Mendel M., (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003

- Petty, G., Nowoczesne nauczanie. Sopot 2018.

- Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa, 2003.

- Śliwerski, B., Myśleć jak pedagog. Sopot 2010.

Literatura uzupełniająca:

- Chałas K., Dziekoński S, Starnawski W., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021

- Dziekoński S., Godność osoby ludzkiej w teorii i praktyce wychowania w ujęciu Prymasa Stefana Wyszyńskiego, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021

- Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. Czarnecka M., Dziekoński S., Michalski J., Gralczyk A., Warszawa 2019

- Misiołek K., (red.), Trójpodmiotowość w praktyce edukacyjnej szkoły zreformowanej, Mysłowice 2002

- Radziewicz J., M. Mirgos, O samorządności uczniów w procesie wychowania szkolnego, Warszawa 1988

- Sowisło M., Funkcje samorządu uczniowskiego – założenia i rzeczywistość, Kraków 1996

- Wspierać i być wspieranym. Wspomaganie szkół i placówek przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wychowaniu i profilaktyce, Warszawa 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)