Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Filozofia mitu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-NH222223-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Filozofia mitu |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych Pedagogika niestacjonarne II rok II st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W11, NP2_U13, NP2_K01 |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu filozofii (antropologii, etyki). |
Skrócony opis: |
problematyka wykładów koncentruje się na problemie uniwersyteckiego kształcenia humanistycznego, w szczególności adresowanego do studentów kierunków pedagogicznych, a nastawionego na uzyskiwanie kompetencji kulturowych rozumianych jako sprawności doskonalące człowieka jako osobę. W centrum analiz stanie mit jako kategoria kulturotwórcza, tj. obecna w procesie rozpoznawania, rozumienia i urzeczywistniania wartości kluczowych w rozwoju człowieka, a tym samym, dla budowania relacji społecznych. Dlatego zapytamy o funkcję edukacyjno-wychowawczą mitu w świetle definiującej go myśli filozoficznej, szukając odpowiedzi nie tylko u współczesnych filozofów, ale także u ich wielkich poprzedników. |
Pełny opis: |
wykłady 1-2: Mit i paidea: temat 1: Nowa i stara paidea; temat 2: podpowiedzi płynące z platońskich mitów wykłady 3: Magiczność myślenia i kryzys racjonalizmu wykłady 4: Prisca theologia wykład 5-6: Dusza i duchowość człowieka - mit, sztuka, filozofia, nauka wykład 7-8: Spotkanie mitu i filozofii : temat 1: Bezużyteczność poznania: od filomity do filozofa ; temat 2: logika ukryta w micie; Na wykładach nr 3, 4, 5, 6, 7) zajęcia są realizowane w dwóch modułach: (1) wykładowy (45 min) i (2) model „forum” (45 min), na który składa się prezentacja projektów zaliczeniowych studentów z cyklu „Aktualność mitów w wychowaniu i kształceniu” (20 min) oraz dyskusja moderowana przez studentów (25 min). Proponowane moduły tematyczne (5) składające się na cykl studenckich prezentacji zaliczeniowych „Aktualność mitów w wychowaniu i kształceniu” inspirowane mitami z „Dialogów” Platona są następujące: 1. Kultura postprawdy w świetle mitu “jaskini” z "Państwa" 2. Kultura życzliwości w świetle mitu „drabina piękna” z "Uczty". 3. Kultura emocjonalna w świetle mitu „dusza jako zaprzęg dwukonny” z "Fajdrosa" 4. Antykultura w świetle mitu „dusza jako zlepek trzech postaci” z "Państwa" 5. Kultura społeczna w świetle mitu „Atlantyda” z "Timajosa" |
Literatura: |
Baudrilllard, Jean (1994). Simulacra and Simulation. Transl. Sheila F. Glaser. Ann Arbor: The University Michigan Press. Baudrilllard, Jean (2016). The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publication Ltd. Boużyk, Maria (2002). „Arystotelesowska koncepcja racjonalności wobec faktu mitu”. Studia Bobolanum 2/1:145–168. Boużyk, Maria (2016). „Dlaczego mit? Kilka uwag w świetle filozofii klasycznej”. In: Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. A. Świerzowska i I. Trzcińska, Kraków: Wyd. Libron, pp. 9-26. Boużyk, Maria (1999). „Między językiem przenośni a dosłownością”. Bobolanum 2: 453–478. Boużyk, Maria (2008). „Mitologizacja wartości”. Studia Bobolanum 2:143–168. Boużyk, Maria (2019a). “Mythological narrative and the issue of common space as a goal of education”. Polska Myśl Pedagogiczna 5: 145-160. Boużyk, Maria (2019b). “Ethical identity as a task of education. In search of modern tools of pedagogical discourse”. Forum Pedagogiczne 2/1: 265-281. Boużyk, Maria (2019c). “Overview of the project ‘Evaluation of humanistic competences developed in the pedagogical fields in a comparative perspective’”. Forum Pedagogiczne 1: 295-301. Grzybowski, Jacek et al. (2016). Lękam się świata bez filozofii. O nieodzowności humanistyki w dobie techniki i globalizacji, w: Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia dydaktyki przedmiotowej, Warszawa: Liberi Libri, pp. 13-46. Elias, Julius A. (1984). Plato’s Defence of Poetry, SUNY Press, London Kamiński, Stanisław (1993). Filozofia i metoda, Lublin: TN KUL. Klemczak, Stefan (2005). „Szaleństwo prób definiowania mitu”. Zeszyty Naukowe UJ. Studia Religiologica 38: 45-64. Klik, Marcin (2016). Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969-2010). Warszawa: Wyd. UW. Kołakowski, Leszek (2010). The Presence of myth. Chicago: University Chicago Press. Korten, David C. (1999). The Post-Corporate World: Life After Capitalism. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers. Mieletinski, Eleazar (1981). Poetyka mitu. Transl. J. Dancygier. Warszawa: PIW. Murray, Douglas (2018). The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam. London: Bloomsbury Continuum. Murray, Douglas (2018). The Madness of Crowds, London: Bloomsbury Continuum. Nowak, Piotr (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego. Nowak, Piotr (2016). „Hodowanie troglodytów. Ciąg dalszy nastąpił”. In: Humanistyka z widokiem na uniwersytet, ed.: M. Cieliczko, E. Nowicka I J. Wolska, Poznań: Wyd. UAM, pp 87-100. Reale, Giovanni (1999). Historia filozofii starożytnej. Vol. 1. Lublin: RW KUL. Sandel, Michael J. (2020). The Tyranny of Merit. What’s Become to the Common Good? London: Penguin Books, 2020. Szadkowski, Krystian (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: PWN. Sztompka, Piotr (2014). „Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur”. In: Idea uniwersytetu. Reaktywacja, ed. Piotr Sztompka, Krzysztof Matuszek, Kraków: Wyd. UJ. Weigel, George (2005). The Cube and the Cathedral. Europa, America Without God. Leominster: Gracewing. Witkowski, Lech (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Welsch, Wolfgang (1997) Undoing Aesthetics. Trans. Inkpin Andrew. London: SAGE Publication Ltd. Zwierzchowski, Piotr (1997), Myślenie mityczne w pedagogice w świetle koncepcji mitu Ernesta Cassirera. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Zybertowicz, Andrzej et al. (2015), Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wydawnictwo Kasper. Platon, Dialogi |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W)Student powinien nazywać i objaśniać językiem filozofii problematykę mitu w odniesieniu do kwestii kształcenia. Posiada filozoficzne (teoretyczne) rozumienie człowieka jako twórcy i podmiotu kultury. (U)Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych, w tym żywotnych dla kultury kwestii mitologizacji wartości i wybranych pojęć (np. problematyka duszy i duchowości) . (K)Student jest otwarty na wprowadzanie w swoją praktykę zawodową teoretycznych problemów filozoficznych, dzięki temu zdobywa też większą świadomość kultury i budujących ją relacji. AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz. __________________________________________ Godziny wykładowe......................................... 15 Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 20 Przygotowanie się do egzaminu lub projektu zaliczeniowego................ 20 __________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena końcowa: zależy od ilości punktów uzyskanych przez studenta w trakcie cyklu zajęć: maksymalna ilość pkt. 20. Punkty pozyskuje się za udział w dyskusji na zajęciach (maksymalnie 5 pkt. w cyklu zajęć) oraz z obranej przez studenta jednej z dwóch form zaliczenia (test lub projekt przygotowywany w małych grupach badawczych). Za wybraną przez siebie formę zaliczenia student uzyskuje maksymalnie 15 pkt. Obie formy zaliczenia mają pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych). Test jednokrotnego wyboru. Realizacja projektu: do wyboru jeden z 5 modułów tematycznych (zob. opis ww. modułów) realizowanego na zajęciach cyklu „Aktualność mitów w wychowaniu i kształceniu”. Grupy 5 osobowe pracują nad każdym projektem. W 20 min. prezentacji PowerPoint, muszą wziąć udział wszystkie zaangażowane w projekt osoby z danej grupy badawczej. Oceniane jest też moderowanie dyskusji na temat prezentowanych treści. W związku z tym są 2 ścieżki oceny: 1: udział w dyskusji (max. 5 pkt.): Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 1pkt.; na ocenę 3,5- 2 pkt.; na ocenę 4,0 - 3 pkt.; na ocenę 4,5 – 4 pkt.; na ocenę 5,0 - 5 pkt. 2. do wyboru test (maksymalna liczba pkt.: 15) lub projekt (maksymalna liczba pkt.: 15) a) Test składa się z 15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt. b/ projekt: maksymalna liczba pkt.: 15. Punktacja przebiega następująco: -Za merytoryczne wykorzystanie literatury przedmiotu i wykładów: 6 pkt. -Za umiejętność połączenia treści jednego platońskich mitów z treściami literatury przedmiotu i wykładów: 3 pkt -Za jakość prezentacji (innowacyjność, estetyka, sposób prezentowania): 3 pkt, -Za moderowanie dyskusji 3 pkt. Ocena z prezentacji kształtuje się następująco: Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz. __________________________________________ Godziny wykładowe......................................... 15 Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 20 Przygotowanie się do egzaminu lub projektu zaliczeniowego................ 20 __________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
problematyka wykładów koncentruje się na problemie uniwersyteckiego kształcenia humanistycznego, w szczególności adresowanego do studentów kierunków pedagogicznych, a nastawionego na uzyskiwanie kompetencji kulturowych rozumianych jako sprawności doskonalące człowieka jako osobę. W centrum analiz stanie mit jako kategoria kulturotwórcza, tj. obecna w procesie rozpoznawania, rozumienia i urzeczywistniania wartości kluczowych w rozwoju człowieka, a tym samym, dla budowania relacji społecznych. Dlatego zapytamy o funkcję edukacyjno-wychowawczą mitu w świetle definiującej go myśli filozoficznej, szukając odpowiedzi nie tylko u współczesnych filozofów, ale także u ich wielkich poprzedników. |
|
Pełny opis: |
wykłady 1-2: Mit i paidea: temat 1: Nowa i stara paidea; temat 2: podpowiedzi płynące z platońskich mitów wykłady 3: Magiczność myślenia i kryzys racjonalizmu wykłady 4: Prisca theologia wykład 5-6: Dusza i duchowość człowieka - mit, sztuka, filozofia, nauka wykład 7-8: Spotkanie mitu i filozofii : temat 1: Bezużyteczność poznania: od filomity do filozofa ; temat 2: logika ukryta w micie; Na wykładach nr 3, 4, 5, 6, 7) zajęcia są realizowane w dwóch modułach: (1) wykładowy (45 min) i (2) model „forum” (45 min), na który składa się prezentacja projektów zaliczeniowych studentów z cyklu „Aktualność mitów w wychowaniu i kształceniu” (20 min) oraz dyskusja moderowana przez studentów (25 min). Proponowane moduły tematyczne (5) składające się na cykl studenckich prezentacji zaliczeniowych „Aktualność mitów w wychowaniu i kształceniu” inspirowane mitami z „Dialogów” Platona są następujące: 1. Kultura postprawdy w świetle mitu “jaskini” z "Państwa" 2. Kultura życzliwości w świetle mitu „drabina piękna” z "Uczty". 3. Kultura emocjonalna w świetle mitu „dusza jako zaprzęg dwukonny” z "Fajdrosa" 4. Antykultura w świetle mitu „dusza jako zlepek trzech postaci” z "Państwa" 5. Kultura społeczna w świetle mitu „Atlantyda” z "Timajosa" |
|
Literatura: |
Baudrilllard, Jean (1994). Simulacra and Simulation. Transl. Sheila F. Glaser. Ann Arbor: The University Michigan Press. Baudrilllard, Jean (2016). The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publication Ltd. Boużyk, Maria (2002). „Arystotelesowska koncepcja racjonalności wobec faktu mitu”. Studia Bobolanum 2/1:145–168. Boużyk, Maria (2016). „Dlaczego mit? Kilka uwag w świetle filozofii klasycznej”. In: Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. A. Świerzowska i I. Trzcińska, Kraków: Wyd. Libron, pp. 9-26. Boużyk, Maria (1999). „Między językiem przenośni a dosłownością”. Bobolanum 2: 453–478. Boużyk, Maria (2008). „Mitologizacja wartości”. Studia Bobolanum 2:143–168. Boużyk, Maria (2019a). “Mythological narrative and the issue of common space as a goal of education”. Polska Myśl Pedagogiczna 5: 145-160. Boużyk, Maria (2019b). “Ethical identity as a task of education. In search of modern tools of pedagogical discourse”. Forum Pedagogiczne 2/1: 265-281. Boużyk, Maria (2019c). “Overview of the project ‘Evaluation of humanistic competences developed in the pedagogical fields in a comparative perspective’”. Forum Pedagogiczne 1: 295-301. Grzybowski, Jacek et al. (2016). Lękam się świata bez filozofii. O nieodzowności humanistyki w dobie techniki i globalizacji, w: Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia dydaktyki przedmiotowej, Warszawa: Liberi Libri, pp. 13-46. Elias, Julius A. (1984). Plato’s Defence of Poetry, SUNY Press, London Kamiński, Stanisław (1993). Filozofia i metoda, Lublin: TN KUL. Klemczak, Stefan (2005). „Szaleństwo prób definiowania mitu”. Zeszyty Naukowe UJ. Studia Religiologica 38: 45-64. Klik, Marcin (2016). Teorie mitu. Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969-2010). Warszawa: Wyd. UW. Kołakowski, Leszek (2010). The Presence of myth. Chicago: University Chicago Press. Korten, David C. (1999). The Post-Corporate World: Life After Capitalism. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers. Mieletinski, Eleazar (1981). Poetyka mitu. Transl. J. Dancygier. Warszawa: PIW. Murray, Douglas (2018). The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam. London: Bloomsbury Continuum. Murray, Douglas (2018). The Madness of Crowds, London: Bloomsbury Continuum. Nowak, Piotr (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego. Nowak, Piotr (2016). „Hodowanie troglodytów. Ciąg dalszy nastąpił”. In: Humanistyka z widokiem na uniwersytet, ed.: M. Cieliczko, E. Nowicka I J. Wolska, Poznań: Wyd. UAM, pp 87-100. Reale, Giovanni (1999). Historia filozofii starożytnej. Vol. 1. Lublin: RW KUL. Sandel, Michael J. (2020). The Tyranny of Merit. What’s Become to the Common Good? London: Penguin Books, 2020. Szadkowski, Krystian (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: PWN. Sztompka, Piotr (2014). „Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur”. In: Idea uniwersytetu. Reaktywacja, ed. Piotr Sztompka, Krzysztof Matuszek, Kraków: Wyd. UJ. Weigel, George (2005). The Cube and the Cathedral. Europa, America Without God. Leominster: Gracewing. Witkowski, Lech (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Welsch, Wolfgang (1997) Undoing Aesthetics. Trans. Inkpin Andrew. London: SAGE Publication Ltd. Zwierzchowski, Piotr (1997), Myślenie mityczne w pedagogice w świetle koncepcji mitu Ernesta Cassirera. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Zybertowicz, Andrzej et al. (2015), Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wydawnictwo Kasper. Platon, Dialogi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.