Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Współczesne kontrowersje: osoba, rodzina, religia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-NH222223-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Współczesne kontrowersje: osoba, rodzina, religia
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych Pedagogika niestacjonarne II rok II st.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W11, NP2_U13,

NP2_K01

Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z problemami związanymi z wychowaniem i jego uwarunkowaniami. Szczególnie z tymi związanymi z osobą (jednostką), rodziną oraz religią, w tym, z rolą jednostki w społeczeństwie, rodziną jako modelem wychowania, rolą ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w rozwoju jednostki i w wychowaniu publicznym

Pełny opis:

1. Dwie opcje: kultura – anty-kultura

2. Jednostka, osoba, prawa jednostki, prywatność, uspołecznienie

3. Tolerancja, pluralizm

4. Małżeństwo – modele, społeczne i indywidualne znaczenie, związki nieformalne, wolne związki

5. Rodzina – modele, osobowy model

6. Dziecko – rola dziecka w kulturze, wykorzystywanie dzieci

7. Religia – znaczenie osobowe, społeczne, fanatyzm religijny i świecki, osobowe i społeczne znaczenie wiary

Literatura:

Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002

Chantal Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy?, Znak, Krakow2018 (Krytyka „bezczelnego humanizmu”)

Gilbert Keith Chesterton, Dla sprawy (Czy humanizm jest religią, Coraz dalej od domu), Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów brw.

Gender. Spojrzenie krytyczne (red.) J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017.

Guitton Jean, Rodzina i miłość, IW Pax, Warszawa 1973

Dietrich von Hidebrand, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017

Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005.

L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013

J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017

Clive Staples Lewis, Listy starego diabła do młodego, IW Pax, Warszawa 1990

Stefan Meetschen, Europa bez Chrystusa? Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2009

Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 2004

Raport o stanie wiary. Z Ks Kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, Wydawnictwo Michaelinum, Kraków - Warszawa-Struga 1986

R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005

Sadowski Jakub, Rewolucja i kontrrewolucja obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat 20. I 30. XX wieku, Łódź 2005

Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny, Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010

Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, Wydawnictwo Dowody na istnienie, Warszawa 2019

Główny Urząd Statystyczny, Obszar tematyczny: małżeństwo i rodzina

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza

EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w wychowaniu

EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi

Umiejętności

EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu

EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane.

Kompetencje społeczne

EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach

EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

- udział w wykładzie - 15 godzin

- przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.

ECTS: 3

Suma godzin: 75 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria ogólne:

- znajomość tematyki;

- umiejętność formułowania problemów;

- zdolność krytycznej lektury tekstów;

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów związanych z wychowaniem;

dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy związane z wychowaniem;, ale w sposób nie pogłębiony;

dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.

bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 29 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Starnawski
Prowadzący grup: Witold Starnawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)