Pedagogika opiekuńcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-POP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika opiekuńcza |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjna (DOR. ZAW.) dla III roku Pedagogiki - studia I stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla III roku Pedagogiki - studia I stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla III roku Pedagogiki - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: NP1_W13, NP1_W15, NP1_W28, NP1_U02, NP1_U12, NP1_U13, NP1_U23, NP1_K08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyliczyć i opisać podstawowe teorie opieki w ogóle oraz opieki pedagogicznej, a także scharakteryzować specyfikę metodologii badań tego zjawiska społeczno - pedagogicznego. Student powinien zaprezentować rozwinięcie wyższych dyspozycji intelektualnych i umiejętności metodologicznych - diagnozowania potrzeb w zakresie opieki międzyludzkiej oraz ewaluacji działalności opiekuńczo - wychowawczej. Potrafi uzasadnić potrzebę kształtowania postawy wrażliwości humanitarnej w relacjach interpersonalnych. Wymagania wstępne:Pedagogika personalistyczna |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Specyfika pedagogiki opiekuńczej jako dyscypliny naukowej. Wychowawczy i socjalny charakter opieki międzyludzkiej. Aspekty i kategorie opieki międzyludzkiej. Struktura opieki (potrzeby podopiecznych i ich rozpoznawanie. Postawy opiekuńcze i opiekuńczo-wychowawcze. Czynności opiekuńcze i pomocowe. Atmosfera opieki). Podstawy aksjologiczne opieki i jej podstawowe funkcje. Relacje międzyludzkie w procesie opieki (opiekun - podopieczny). Formy i metody opieki międzyludzkiej. Podstawowe zasady sprawowania opieki. Planowanie działalności w placówkach opiekuńczo - wychowawczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część l i 2, Olsztyn 2006; Z. Dąbrowski, F. Kulpiński, Pedagogika opiekuńcza - historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000; E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 200l; S. Lis, Proces socjalizacji dziecka w środowisku pozarodzinnym, Warszawa 1992, D. Marzec, Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych, Wrocław 1999; Literatura uzupełniająca: J. Żebrowski (red.), Pedagogika opiekuńcza w okresie demokratycznych przemian, Gdańsk 1998; A. Olubiński (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001; I. Krasiejko, M. Ciczkowska - Giedziun (red.), Praca socjalno - wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa 2016. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Ek 1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i opieki; posiada wiedzę na temat przedmiotu, zakresu i terminologii w obszarze pedagogiki opiekuńczej; Ek 2. ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki; ma wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru pedagogiki opiekuńczej; Umiejętności: Ek 3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej; Ek 4. posiada praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów; Kompetencje: Ek 5. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ek 1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i opieki; posiada wiedzę na temat przedmiotu, zakresu i terminologii w obszarze pedagogiki opiekuńczej; - na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić wiedzę na temat wychowania i opieki; - na ocenę 3 (dst.) potrafi przedstawić wiedzę na temat wychowania i opieki bez głębszej analizy problemu; - na ocenę 4 (db.) potrafi przedstawić wiedzę na temat wychowania i opieki dokonując wnikliwej analizy problemu, odwołując się do literatury przedmiotu; - na ocenę 5 (bdb.) potrafi przedstawić wiedzę na temat wychowania i opieki dokonując wnikliwej analizy problemu, odwołując się do literatury przedmiotu i praktyki pedagogicznej oraz prowadzi konstruktywne dyskusje; Ek 2. ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki; ma wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru pedagogiki opiekuńczej; - na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi zaprezentować wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki; nie ma podstawowej wiedzy na temat interdyscyplinarnego charakteru pedagogiki opiekuńczej; - na ocenę 3 (dst.) potrafi zaprezentować podstawową wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki; potrafi wskazać podstawy interdyscyplinarnego charakteru pedagogiki opiekuńczej; - na ocenę 4 (db.) potrafi zaprezentować wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, jak też potrafi wskazać interdyscyplinarny charakter pedagogiki opiekuńczej odwołując się do literatury przedmiotu; - na ocenę 5 (bdb.) potrafi zaprezentować głęboką wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, jak też potrafi wskazać i uzasadnić interdyscyplinarny charakter pedagogiki opiekuńczej odwołując się do literatury przedmiotu oraz prowadzi konstruktywne dyskusje; Umiejętności: Ek 3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej; - na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie zdobywać i przekazywać wiedzy oraz rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności; - na ocenę 3 (dst.) potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej; - na ocenę 4 (db.) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczej oraz racjonalnie i krytycznie rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej w obszarze opieki i wychowania; - na ocenę 5 (bdb.) potrafi samodzielnie zdobywać gruntowną wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczej, potrafi uzasadnić jej znaczenie w pracy opiekuńczo – wychowawczej oraz racjonalnie i krytycznie rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej w obszarze opieki i wychowania, jak też samodzielnego ich interpretowania. Ek 4. posiada praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów; - na ocenę 2 (ndst.) nie posiada w stopniu podstawowym praktycznych umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów; - na ocenę 3 (dst.) posiada w stopniu podstawowym praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów; - na ocenę 4 (db.) posiada praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi dobrać narzędzia adekwatne do specyfiki placówki opiekuńczo – wychowawczej, formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów; - na ocenę 5 (bdb.) posiada praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami mierzenia jakości pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, potrafi dobrać narzędzia adekwatne do specyfiki placówki opiekuńczo – wychowawczej, dokonując ich uzasadnienia w oparciu o literaturę przedmiotu, posiada zdolność formułowania wniosków uogólniających i ewaluacyjnych w każdym z badanych obszarów; Kompetencje: Ek 5. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej; - na ocenę 2 (ndst.) nie ma podstawowej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności; nie rozumie specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej; - na ocenę 3 (dst.) ma podstawową świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; w stopniu podstawowym rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej; - na ocenę 4 (db.) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności; rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej; - na ocenę 5 (bdb.) ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności, potrafi dokonywać weryfikacji własnych kompetencji w świetle literatury przedmiotu oraz zdobytej praktyki; rozumie specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, uwzględniając różne formy działalności opiekuńczo - wychowawczej; Godziny kontaktowe: wykład 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz. Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia EGZAMIN PISEMNY: UDZIAŁ W DYSKUSJI: Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym. Skala punktowa: 37-40 pkt: ocena 5 33-36 pkt: ocena 4,5 28-32 pkt: ocena 4,0 25-27 pkt: ocena 3,5 24-20 pkt: ocena 3,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.