Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-SEM-MGR2-AK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Seminaria magisterskie - Pedagogika - II rok II stopnia - 2019/2020_L
Seminaria magisterskie - Pedagogika - II rok II stopnia - 2019/2020_Z
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W02

NP2_W04

NP2_U04

NP2_U06

NP2_K04

NP2_K06

Skrócony opis:

Celem seminarium jest określenie i omówienie zagadnień stanowiących zakres magisterium, ukazanie związków metodologii z przedmiotem seminaryjnym oraz zwrócenie uwagi na możliwości i umiejętności Studentów w zakresie konstruowania oraz prowadzenia badań pedagogicznych.

Pełny opis:

Zakres realizowanych tematów:

1. Charakterystyka obszarów mogących stanowić przedmiot pracy magisterskiej:

a) PRACA CZŁOWIEKA W XXI WIEKU

- Przemiany w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej;

- Praca (kariera zawodowa) w nowoczesnych organizacjach;

- Zagrożenia w środowisku pracy i sposoby ich eliminacji;

b) WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ, DZIAŁALNOŚĆ PREORIENTACYJNA ORAZ PORADNICZA

- preorientacja zawodowa w przedszkolu i szkole podstawowej;

- zainteresowania dzieci pracą zawodową najbliższego otoczenia;

- działalność instytucji związanych z orientacją i doradztwem zawodowym;

c) WYZWANIA ELASTYCZNEGO MODELU ZATRUDNIENIA

- Elastyczność jako właściwość oraz nowa jakość strukturalna;

- Samozatrudnienie - składnik elastycznego zatrudnienia;

- Popyt na "elastyczną pracę" w Polsce i innych krajach UE;

d) KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC POTRZEB RYNKU PRACY

- Sytuacja absolwentów na współczesnym rynku pracy;

- Formy aktywności zawodowej młodzieży;

- Kierunki dostosowywania kształcenia zawodowego do wymagań rynku pracy;

2. Zagadnienia metodologiczne przydatne w pisaniu pracy magisterskiej.

3. Struktura pracy magisterskiej.

4. Badania - ich projektowanie i przeprowadzenie w terenie.

5. Analiza ilościowa oraz jakościowa wyników badań własnych.

Literatura:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004

2. Baraniak B., Metody badania pracy, Warszawa 2009

3. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1997 lub 2003

4. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010

5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011

6. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln., Metody badań jakościowych, T. 1 i 2, Warszawa 2009

7. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001

8. Rubacha K., Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000

2. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004

3. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006

4. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

5. Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa 2010

Ponadto, literatura przedmiotu - do wyboru przez Studenta - związana z daną specjalnością i przygotowywaną pracą magisterską.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EK_01 Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.

EK_02 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatycznosci prowadzenia badań w pedagogice).

UMIEJĘTNOŚCI:

EK_01 Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych.

EK_02 Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki.

KOMPETENCJE:

EK_01 Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.

EK_02 Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS)

5 punktów ECTS razy 25 godzin pracy Studenta:

- godziny kontaktowe - seminarium - 15h

- przygotowanie do zajęć, analiza literatury - 50h

- przygotowanie kolejnych części pracy - 55h

- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Praca magisterska (NP2_W02, NP2_W04, NP2_U04, NP2_U06, NP2_K04, NP2_K06)

- Egzamin (NP2_W02, NP2_W04, NP2_U04, NP2_U06, NP2_K04, NP2_K06)

- Obserwacja aktywności Studenta (NP2_U04, NP2_K04, NP2_K06)

1 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach oraz opracowania koncepcji badań (semestr zimowy); opracowania części teoretycznej pracy i stworzenia instrumentarium badawczego (semestr letni).

2 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy, przeprowadzenia badań, przygotowania wstępnej analizy wyników badań oraz dopracowania części teoretycznej pracy (semestr zimowy); obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy oraz napisania pracy magisterskiej odpowiadającej założeniom pracy naukowej (semestr letni).

*możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)