Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-TPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PEDAGOGIKA: Wiedza: NP1_W03 NP1_W10 Umiejętności: NP1_U02 NP1_U12 Kompetencje: NP1_K01 NP1_K05 PEDAGOGIKA SPECJALNA: Wiedza PS1_W10 PS1_W11 Umiejętności PS1_U09 PS1_U15 Kompetencje PS1_K01 PS1_K09 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. Wymagania wstępne: Zaliczenie przedmiotu: Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy przez studenta na temat miejsca teoretycznych podstaw wychowania w naukach pedagogicznych/w naukach o wychowaniu. Wobec powyższego w ramach zajęć podejmowane są zagadnienia opisujące: teorię wychowania jako dyscyplinę naukową; różnorodne ujęcia definicyjne wychowania; metodologiczne problemy teorii wychowania; antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania, dynamikę i podstawowe właściwości procesu wychowania; podmiotowość w wychowaniu; proces wychowania moralnego i jego strukturę; społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania oraz wychowanie a przemiany współczesnego świata. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2002; Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; J. Górniewicz, P. Petrykowski, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Toruń 1992; Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA Wiedza: Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania. Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych. Umiejętności: Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Kompetencje: Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka; Opis ECTS AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 25 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy – indywidualna praca z tekstem 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 100 godz./25 = 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć. Punkty - ocena: 10-9 = 5.0 8 = 4.5 7 = 4.0 6 = 3.5 5 = 3.0 3.0 - Umie scharakteryzować filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze, wie jakie są relacje między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi. 3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) teorii wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. 4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania; potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze. 5.0 - Potrafi przedstawić podstawy teorii wychowania oraz wiedzę interdyscyplinarną w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka, analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.