Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-TPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia
Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PEDAGOGIKA:


Wiedza:

NP1_W03

NP1_W10


Umiejętności:

NP1_U02

NP1_U12


Kompetencje:

NP1_K01

NP1_K05


PEDAGOGIKA SPECJALNA:


Wiedza

PS1_W10

PS1_W11


Umiejętności

PS1_U09

PS1_U15


Kompetencje

PS1_K01

PS1_K09

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.

Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu: Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy przez studenta na temat miejsca teoretycznych podstaw wychowania w naukach pedagogicznych/w naukach o wychowaniu. Wobec powyższego w ramach zajęć podejmowane są zagadnienia opisujące: teorię wychowania jako dyscyplinę naukową; różnorodne ujęcia definicyjne wychowania; metodologiczne problemy teorii wychowania; antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania, dynamikę i podstawowe właściwości procesu wychowania; podmiotowość w wychowaniu; proces wychowania moralnego i jego strukturę; społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania oraz wychowanie a przemiany współczesnego świata.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2002; Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.

Literatura uzupełniająca:

S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; J. Górniewicz, P. Petrykowski, Wybrane zagadnienia z teorii wychowania, Toruń 1992; Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Wiedza:

Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.

Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.

Umiejętności:

Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;

Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.

Kompetencje:

Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka;

Opis ECTS

AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe - wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 25

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy – indywidualna praca z tekstem 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 100 godz./25 = 4

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny składający się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć.

Punkty - ocena:

10-9 = 5.0

8 = 4.5

7 = 4.0

6 = 3.5

5 = 3.0

3.0 - Umie scharakteryzować filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze, wie jakie są relacje między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.

3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) teorii wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania; potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.

5.0 - Potrafi przedstawić podstawy teorii wychowania oraz wiedzę interdyscyplinarną w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka, analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)