Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-DO-DS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kmwr44j |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W08, NP1_W09, NP1_U09, NP1_U14, NP1_K03, NP1_K08. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Wykład z dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia: - dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia, - społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji, - szkoła jako instytucja edukacyjna, - jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia, - kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja, - kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia, - główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna, - badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej, - formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne, - proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie. |
Literatura: |
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle: W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, War-szawa 2007. J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Akty prawne, podręczniki do nauczania w szkole podstawowej i artykuły z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- udział w wykładach prowadzonych synchronicznie z pomocą MS Teams – 30 godzin - przygotowanie do zajęć / praca domowa: zadania / praca na platformie e-learningowej Moodle – 15 godzin - czytanie wyznaczonej literatury / quizy / praca na platformie e-learningowej Moodle– 8 godzin - samodzielne opracowanie wybranej lektury na egzamin końcowy – 2 godziny - przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 10 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzania (sposoby weryfikowania efektów kształcenia): - zadania po wykładach, - quizy do wyznaczonych lektur, - test online na zakończenie. Kryteria oceniania: 5.0 - 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 4.5. - 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 4.0 - 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 3.5. - 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 3.0 - 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 86 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Stępkowski | |
Strona przedmiotu: | http://kmwr44j | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Wykład z dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia: - dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia, - społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji, - szkoła jako instytucja edukacyjna, - jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia, - kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja, - kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia, - główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna, - badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej, - formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne, - proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie. |
|
Literatura: |
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle: W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Akty prawne, podręczniki do nauczania w szkole podstawowej i artykuły z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.