Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W03, PPW_W08, PPW_U05, PPW_K04 |
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i medycznymi, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej; - nabyciu umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; - wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela/pedagoga specjalnego z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08 Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05 Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04 Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student zna i rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej oraz psychologii w projektowaniu, adaptacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 4. Student jest gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena 3,0 (dst) Wiedza Student słabo zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Student słabo zna i rozumie uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student słabo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student z trudem definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Umiejętności Student z błędami wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej oraz psychologii w projektowaniu, adaptacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student jest w ograniczonym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 3,5 (dst plus) Wiedza Student dostatecznie zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Student dostatecznie zna i rozumie uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student dostatecznie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student dostatecznie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Umiejętności Student dostatecznie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej oraz psychologii w projektowaniu, adaptacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student jest w dostatecznym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 4,0 (db) Wiedza Student zadowalająco zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Student zadowalająco zna i rozumie uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student dość dobrze definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student dość dobrze definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Umiejętności Student zadowalająco wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej oraz psychologii w projektowaniu, adaptacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student jest zadowalająco gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 4,5 (db plus) Wiedza Student odpowiednio zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Student dobrze zna i rozumie uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student dobrze definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student właściwie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Umiejętności Student właściwie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej oraz psychologii w projektowaniu, adaptacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student jest odpowiednio gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 5,0 (bdb) Wiedza Student w pełni zna i rozumie paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Student bardzo dobrze zna i rozumie uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student bezbłędnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student kompletnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Umiejętności Student bezbłędnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej oraz psychologii w projektowaniu, adaptacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Kompetencje społeczne Student jest w pełni gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w wykładzie - 45 godz. (sem. zimowy – 30 godz., sem. letni – 15 godz.) Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury - 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz. Suma godzin - 150 [150/25 = 6] Liczba ECTS: 6 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Dycht | |
Prowadzący grup: | Marzena Dycht | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w wykładzie - 45 godz. (sem. zimowy – 30 godz., sem. letni – 15 godz.) Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury - 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu (2 semestr) - 40 godz. Suma godzin - 150 [150/25 = 6] Liczba ECTS: 6 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.