Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W03, PPW_W04, PPW_U06,

PPW_K07

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i historią pedagogiki przedszkolnej, koncepcjami wychowania przedszkolnego i jego organizacją.

Celem przedmiotu jest doskonalenie .umiejętności wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych.

Literatura:

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2005.

Klim - Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.

Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.

Żytko M., Edukacja w dialogu, Warszawa 2021.

https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf

https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf

https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy1.pdf

https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2012-EDUKACJA-Adaptacja-dziecka-3-l-do-przedszkola.pdf

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

Wiedzy:

EK-1 student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego, wymienia i rozróżnia koncepcje wychowania przedszkolnego. Zna organizację wychowania przedszkolnego w Polsce.

EK-2 student wymienia funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania metod i roli zabawy w edukacji przedszkolnej.

EK-3 student opisuje kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego i formy jego współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym, zna współczesne problemy i potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym.

EK-4 student posiada podstawową wiedzę na temat adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym, planowania pracy pedagogicznej.

Umiejętności:

EK-5 - wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych,

EK-6 aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi, planuje pracę pedagogiczną z odpowiednim doborem metod oraz wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.

Kompetencji społecznych:

EK-7 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Jest otwarty na aktywne i nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę odnośnie najważniejszych faktów z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, zna podstawowe metody pracy, kompetencje nauczyciela. Wie, jak powinien przebiegać proces adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej oraz jaką rolę pełni zabawa w życiu dziecka przedszkolnego.

ocena dst. plus (3,5) – student zna i omawia najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, zna i omawia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym o procesie adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej oraz roli zabawy w życiu dziecka przedszkolnego.

ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego i rozumie znaczenie zabawy w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Zna i wymienia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Zna sposób procesie prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.

ocena db plus (4,5) - student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego. Zna i potrafi scharakteryzować koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i opisuje funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego. Wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela. Zna i przedstawia sposób prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.

ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rysie historycznym wychowania przedszkolnego. Zna i rozumie koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i opisuje funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela. Potrafi scharakteryzować i proponuje sposób planowania i organizacji adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.

Umiejętności:

ocena dst (3,0) – posiada podstawowa wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, na niskim poziomie aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną, stosuje podstawowe metody, na poziomie podstawowym wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, potrafi się z nimi porozumieć.

ocena dst. plus (3,5) – na poziomie dostatecznym posiada wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, stara się aranżować przestrzeń edukacyjną i planować pracę pedagogiczną, która sprzyja rozwojowi dziecka z zastosowaniem podstawowych metod, stara się wspierać dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, potrafi się z nimi porozumieć.

ocena db (4,0) – posiada wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i potrafi ją wykorzystać w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, aranżuje przestrzeń edukacyjną i planuje pracę pedagogiczną, która sprzyja rozwojowi dziecka z zastosowaniem odpowiednich metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.

ocena db plus (4,5) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, potrafi zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.

ocena bdb (5,0) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, potrafi na wysokim poziomie zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących i kreoawtynych metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa.

Kompetencje:

ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy, sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje na poziomie podstawowym. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym.

ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje w sposób dostateczny. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym.

ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które stara się zrealizować zgodnie z planem. Przejawia wysoką kulturę osobistą.

ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą.

ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą.

Opis składowych oceny końcowej

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność nieobowiązkowa na wykładzie; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń;

2. egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Rzońca
Prowadzący grup: Ewelina Rzońca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i historią pedagogiki przedszkolnej, koncepcjami wychowania przedszkolnego i jego organizacją.

Celem przedmiotu jest doskonalenie .umiejętności wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych.

Literatura:

Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2005.

Klim - Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.

M. Montessori, Wykłady londyńskie 1946, Warszawa 2022.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.

Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.

Żytko M., Edukacja w dialogu, Warszawa 2021.

https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf

https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf

https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy1.pdf

https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2012-EDUKACJA-Adaptacja-dziecka-3-l-do-przedszkola.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Rzońca
Prowadzący grup: Ewelina Rzońca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)