Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PSC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA, studia jednolite magisterskie:

PPW_W08, PPW_U04, PPW_U05, PPW_K04

Pełny opis:

Realizacja przedmiotu służy:

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej

- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym

- nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych istotnych dla projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników

- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela pracującego wg koncepcji edukacji włączającej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W08

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 2. - PPW_U04; Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U05

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 4. - PPW_K04

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1.

Student identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 2.

Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole.

Efekt przedmiotowy 3.

Student projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 4.

Student stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

ocena 3,0 (dst)

Wiedza

Student z trudem identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Z błędami definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Z trudnością projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne:

Student w sposób elementarny stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 3,5 (dst plus)

Wiedza

Student poprawnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Dostatecznie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student dostatecznie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Poprawnie projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne:

Student poprawnie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 4,0 (db)

Wiedza

Student zadowalająco identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Odpowiednio definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student zadowalająco wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Odpowiednio projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne:

Student zadowalająco stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 4,5 (db plus)

Wiedza

Student właściwie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Trafnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student właściwie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Dobrze projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne:

Student właściwie stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

ocena 5,0 (bdb)

Wiedza

Student bezbłędnie identyfikuje uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i społeczne funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej i terapeutycznej (dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) w edukacji elementarnej. Wzorowo definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.

Umiejętności

Student w pełni wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w przedszkolu i szkole. Bardzo dobrze projektuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci (uczniów) (w tym dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi) oraz grupy przedszkolnej lub klasy.

Kompetencje społeczne:

Student w pełni stosuje słownictwo umożliwiające współpracę z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach - 23 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 8 godz.)

Konsultacje - 5 godz.

Czytanie literatury – 37 godz.

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz.

Suma godzin - 125 [125/25 = 5]

Liczba ECTS: 5

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin, 29 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach - 23 godz. (sem. zimowy – 15 godz., sem. letni – 8 godz.)

Konsultacje - 5 godz.

Czytanie literatury – 37 godz.

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 25 godz.

Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz.

Suma godzin - 125 [125/25 = 5]

Liczba ECTS: 5

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 15 godz.

Czytanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz.

Suma godzin - 75 [75/25 = 3]

Liczba ECTS: 3


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Dycht
Prowadzący grup: Marzena Dycht
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:

Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 8 godz.

Czytanie literatury – 17 godz.

Przygotowanie do zajęć: 15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.

Suma godzin - 50 [50/25 = 2]

Liczba ECTS: 2


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)