Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna (PSYCH)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PSSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna (PSYCH)
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W02, PPW_W06, PPW_U03,

PPW_K03


symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W05, NP1_U04, NP1_ K02,

NP1_W28


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu problematyką psychologii społecznej, w tym w szczególności z różnymi koncepcjami funkcjonowania człowieka w różnych interakcjach społecznych.

Pełny opis:

Znaczenie obecności innych dla sfery poznawczo-emocjonalnej i behawioralnej człowieka

Rozumienie siebie i świata społecznego

Błędy w spostrzeganiu i interpretowaniu społecznej rzeczywistości, stereotypy, uprzedzenia

Atrakcyjność interpersonalna

Postawy społeczne i możliwości ich kształtowania

Perswazja

Konformizm i uległość

Zjawiska zachodzące w grupie społecznej

Zachowania prospołeczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

Aronson E., Wilson. T., Akert R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. PoznańWydawnictwo Zysk i S-ka

Aronson, E. (1997). Człowiek- Istota Społeczna. Warszawa: PWN.

Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wosińska, W. (2004).Psychologia życia społecznego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Literatura uzupełniająca:

- Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.

- Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS: podręcznik (wyd. 2 uzupełnione). Warszawa: PTP..

- Wojciszke, B. (2011). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Zimbardo, P.G. (2008). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:

PPW_W02 Zna i rozumie historyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, w szczególności jego funkcjonowania w różnych interakcjach społecznych

PPW_W06 Posiada wiedzę z zakresu uwarunkowań psychologiczno-społecznych funkcjonowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej,, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej

PPW_U03 Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej

PPW_K03 Jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:

NP1_W05 Zna i rozumie pojęcie wychowania i kształcenia w kontekście psychologii społecznej, koncepcje psychologiczne człowieka, prawidłowości jego rozwoju stanowiące źródło działalności pedagogicznej oraz podstawowe pojęcia i aspekty procesu uczenia się, teorie spostrzegania społecznego i komunikacji, procesu uczenia się

NP1_W28 Zna i rozumie terminologię w obszarze pedagogiki, cele oraz zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

NP1_U04 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu psychologii społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i zawodowych

NP1_ K02 Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych i analizy zdarzeń pedagogicznych oraz podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35h

Przygotowanie się do egzaminu 35h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)

punktacja:

16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)

14 p. - ocena: dobry plus (4.5)

13-12 p. - ocena: dobry (4)

11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

10-9- p. - ocena: dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Kod do zajęć w MS TEAMS:

6lcyo5m

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)