Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja społeczna i międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-ANIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja społeczna i międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PS_TS2_W16,

PS_TS2_W17,

PS_TS2_U5,

PS_TS2_U9,

PS_TS2_K1,

PS_TS2_K3,


Wymagania wstępne:

Znajomość i rozumienie podstawowych pojęć i teorii w obszarze pedagogiki, w szczególności pedagogiki specjalnej.


Skrócony opis:

Zajęcia mają zapoznać studentki/studentów z zasadami organizacji oraz przygotowywać do prowadzenia działań animacyjnych skierowanych do różnych grup społecznych i środowisk, w celu uzyskiwania pozytywnych efektów społecznych.

Celem przedmiotu jest zapoznanie z pedagogicznymi wymiarami animacji społecznej i międzykulturowej, rolą i znaczeniem oddziaływań wychowawczych oraz edukacyjnych w jej kształtowaniu.

Pełny opis:

Treści programu:

1. Podstawy animacji społecznej: systematyzacja teoretycznych ujęć animacji społecznej, dynamika społeczna, skuteczne strategie komunikacyjne; animacja i antropologia.

2. Kompetencje i świadomość kulturowa: Inteligencja kulturowa; komunikacja międzykulturowa, trening wrażliwości kulturowej.

3. Animacja wielokulturowa: edukacja międzykulturowa a wielokulturowość i edukacja wielokulturowa, glokalizm, edukacja regionalna, idea pogranicza, globalizacja, amerykanizacja; Perspektywy wielokulturowości w Polsce; cudzoziemiec w polskiej szkole; działalność i projekty organizacji pozarządowych i instytucji publicznych w zakresie animacji międzykulturowej; źródła negatywnych postaw wobec „obcych”.

4. Animator jako rola: animator jako osoba, animator w środowisku zmiany, zasoby osobiste animatora, kompetencje animatora w zakresie pracy na polu międzykulturowości i wielokulturowości.

5. Praca z grupami: rozwój partnerskich relacji w środowisku poprzez budowanie koalicji, pracowanie w oparciu o dynamikę grup, podtrzymywanie zaangażowania i motywowanie innych. Gra i gra strategiczna – innowacyjne metody animacji aktywności.

6. Organizowanie społeczności lokalnej: tworzenie sieci, praca ponad granicami, pielęgnowanie kontaktów, zarządzanie informacją i zasobami.

7. Projektowanie, realizacja i ewaluacja działań animacji społecznej i międzykulturowej.

Literatura:

Kargul J., Upowszechnienie. Animacja. Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020.

Kubinowski D., Lewartowicz U., Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice. Kraków 2019.

Matyjewicz M., Animacja środowiska lokalnego jako praktyczny wymiar działania w pracy socjalnej, Olsztyn 2011.

Mazepa T., Animacja kultury w praktyce edukacyjnej, Rzeszów 2017.

Młynarczuk-Sokołowska A, Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci, Białystok 2016.

Sosnowski T. i in. (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Białystok 2016.

- oraz teksty analizowane na bieżąco podczas zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie:

WIEDZY: Student

- zna podstawowe pojęcia z zakresu animacji środowiskowej i międzykulturowej przydatne w pracy animatora; zna czynniki wpływające na dobór strategii i metod animacyjnych stosowanych w środowisku;

- zna rolę potencjału społeczno-kulturowego i edukacyjnego w środowisku lokalnym i związane z nim zadania animatora społecznego, jego udział w procesach zmiany społecznej;

- zna teoretyczne koncepcje działania społecznego i style działania w obrębie organizacji trzeciego sektora;

- ma podstawową wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i wielokulturowej; zna podstawowe pojęcia oraz mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku wielokulturowości; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców, ze szczególnym uwzględnieniem systemu oświatowego.

UMIEJĘTNOŚCI: Student

- umie analizować, badać i oceniać w podstawowym zakresie funkcjonowanie społeczności lokalnych, ich potrzeby społeczne oraz możliwości podejmowania działań animacyjnych;

- potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę z pedagogiki, by przygotować projekt działania dla organizacji społecznej, zrealizować go i dokonać jego ewaluacji;

- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w celu projektowania działań w zakresie animacji w środowisku wielokulturowym;

- potrafi rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z odmiennością kulturową i animacją społeczną; potrafi komunikować się i współpracować w różnych środowiskach, również w środowisku wielokulturowym.

KOMPETENCJI: Student

- wykazuje i rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do rozwijania i doskonalenia profesjonalnego warsztatu pracy;

- dostrzega potrzebę rozwijania postaw zaangażowania w sprawy społeczności lokalnych;

- rozumie, że poznawanie świata społecznego, wyzwań edukacyjnych i animacyjnych jakie niesie, wymaga uczenie się przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem.

Egzamin składa się z dwóch części: pytań wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Celem tej struktury jest ocena zarówno wiedzy merytorycznej, jak i umiejętności analizowania i stosowania pojęć z zakresu animacji społecznej i międzykulturowej.

Kryteria oceniania:

Ocena bardzo dobra - uzyskanie od 96% - 100% łącznej liczby pkt. możliwych do uzyskania.

Ocena dobry plus - uzyskanie od 86% - 95% łącznej liczby pkt.

Ocena dobry - uzyskanie 76% - 85% łącznej liczby pkt.

Ocena dostateczny plus - uzyskanie 66% - 75% łącznej liczby pkt.

Ocena dostateczny - uzyskanie 60% - 65% łącznej liczby pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wolińska
Prowadzący grup: Monika Wolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wolińska
Prowadzący grup: Monika Wolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)