Animacja społeczna i międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-ANIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja społeczna i międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_TS2_W16, PS_TS2_W17, PS_TS2_U5, PS_TS2_U9, PS_TS2_K1, PS_TS2_K3, |
Wymagania wstępne: | Znajomość i rozumienie podstawowych pojęć i teorii w obszarze pedagogiki, w szczególności pedagogiki specjalnej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają zapoznać studentki/studentów z zasadami organizacji oraz przygotowywać do prowadzenia działań animacyjnych skierowanych do różnych grup społecznych i środowisk, w celu uzyskiwania pozytywnych efektów społecznych. Celem przedmiotu jest zapoznanie z pedagogicznymi wymiarami animacji społecznej i międzykulturowej, rolą i znaczeniem oddziaływań wychowawczych oraz edukacyjnych w jej kształtowaniu. |
Pełny opis: |
Treści programu: 1. Podstawy animacji społecznej: systematyzacja teoretycznych ujęć animacji społecznej, dynamika społeczna, skuteczne strategie komunikacyjne; animacja i antropologia. 2. Kompetencje i świadomość kulturowa: Inteligencja kulturowa; komunikacja międzykulturowa, trening wrażliwości kulturowej. 3. Animacja wielokulturowa: edukacja międzykulturowa a wielokulturowość i edukacja wielokulturowa, glokalizm, edukacja regionalna, idea pogranicza, globalizacja, amerykanizacja; Perspektywy wielokulturowości w Polsce; cudzoziemiec w polskiej szkole; działalność i projekty organizacji pozarządowych i instytucji publicznych w zakresie animacji międzykulturowej; źródła negatywnych postaw wobec „obcych”. 4. Animator jako rola: animator jako osoba, animator w środowisku zmiany, zasoby osobiste animatora, kompetencje animatora w zakresie pracy na polu międzykulturowości i wielokulturowości. 5. Praca z grupami: rozwój partnerskich relacji w środowisku poprzez budowanie koalicji, pracowanie w oparciu o dynamikę grup, podtrzymywanie zaangażowania i motywowanie innych. Gra i gra strategiczna – innowacyjne metody animacji aktywności. 6. Organizowanie społeczności lokalnej: tworzenie sieci, praca ponad granicami, pielęgnowanie kontaktów, zarządzanie informacją i zasobami. 7. Projektowanie, realizacja i ewaluacja działań animacji społecznej i międzykulturowej. |
Literatura: |
Kargul J., Upowszechnienie. Animacja. Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020. Kubinowski D., Lewartowicz U., Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice. Kraków 2019. Matyjewicz M., Animacja środowiska lokalnego jako praktyczny wymiar działania w pracy socjalnej, Olsztyn 2011. Mazepa T., Animacja kultury w praktyce edukacyjnej, Rzeszów 2017. Młynarczuk-Sokołowska A, Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci, Białystok 2016. Sosnowski T. i in. (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Białystok 2016. - oraz teksty analizowane na bieżąco podczas zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie: WIEDZY: Student - zna podstawowe pojęcia z zakresu animacji środowiskowej i międzykulturowej przydatne w pracy animatora; zna czynniki wpływające na dobór strategii i metod animacyjnych stosowanych w środowisku; - zna rolę potencjału społeczno-kulturowego i edukacyjnego w środowisku lokalnym i związane z nim zadania animatora społecznego, jego udział w procesach zmiany społecznej; - zna teoretyczne koncepcje działania społecznego i style działania w obrębie organizacji trzeciego sektora; - ma podstawową wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i wielokulturowej; zna podstawowe pojęcia oraz mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku wielokulturowości; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców, ze szczególnym uwzględnieniem systemu oświatowego. UMIEJĘTNOŚCI: Student - umie analizować, badać i oceniać w podstawowym zakresie funkcjonowanie społeczności lokalnych, ich potrzeby społeczne oraz możliwości podejmowania działań animacyjnych; - potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę z pedagogiki, by przygotować projekt działania dla organizacji społecznej, zrealizować go i dokonać jego ewaluacji; - potrafi zastosować zdobytą wiedzę w celu projektowania działań w zakresie animacji w środowisku wielokulturowym; - potrafi rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z odmiennością kulturową i animacją społeczną; potrafi komunikować się i współpracować w różnych środowiskach, również w środowisku wielokulturowym. KOMPETENCJI: Student - wykazuje i rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do rozwijania i doskonalenia profesjonalnego warsztatu pracy; - dostrzega potrzebę rozwijania postaw zaangażowania w sprawy społeczności lokalnych; - rozumie, że poznawanie świata społecznego, wyzwań edukacyjnych i animacyjnych jakie niesie, wymaga uczenie się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem. Egzamin składa się z dwóch części: pytań wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Celem tej struktury jest ocena zarówno wiedzy merytorycznej, jak i umiejętności analizowania i stosowania pojęć z zakresu animacji społecznej i międzykulturowej. Kryteria oceniania: Ocena bardzo dobra - uzyskanie od 96% - 100% łącznej liczby pkt. możliwych do uzyskania. Ocena dobry plus - uzyskanie od 86% - 95% łącznej liczby pkt. Ocena dobry - uzyskanie 76% - 85% łącznej liczby pkt. Ocena dostateczny plus - uzyskanie 66% - 75% łącznej liczby pkt. Ocena dostateczny - uzyskanie 60% - 65% łącznej liczby pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wolińska | |
Prowadzący grup: | Monika Wolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wolińska | |
Prowadzący grup: | Monika Wolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.