Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-DPS-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W6 PS_W10

PS_W9 PS_U4

PS_U5 PS_U8

PS_ U9 PS_K1

PS_K5 PS_K11

Wymagania wstępne:

Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności.

Skrócony opis:

Podczas zajęć przedstawione zostaną podstawy terapii i terapii.

Pełny opis:

1. Diagnoza wielosystemowa (Okres prenatalny, natalny, postnatalny)

2. Jak przyszłość - okres prenatalny (Embriopatie , fetopatie, uwarunkowania, analiza genetyczna do 3 pokolenia wstecz, przebieg ciąży,BADANIA

3. Prenatalne – nieinwazyjne (echokardiografia. wczesne wykrycie wad serca, test PAPP, ultrasonografia, amniopunkcja, wady genetyczne)

4. Nwazyjne (biopsja trofoblastu, amniopunkcja, kordocenteza).

5. Okresy rozwoju płodowego (podejście biologiczne, etyczne w wyznaczeniu okresu płodowego.

6. Okres natalny (akcja porodowa, poród, noworodkowy do 4 mieś.)

7. książeczka zdrowia dziecka

8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta

9. Objawy opóźnienia w rozwoju (fazy rysowania, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare)

10. Dysfunkcje intelektualne (GLOBALNE PARCJALNE)

11. Symptomologia upośledzenia umysłowego – niepełnosprawności intelektualnej

w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusza Kostrzewskiego, prof. Jana Pańczyk

12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna - Kwestionariusz diagnozy dziecka: rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej Iwona Rokicińska)

13. Marianne Frosting i David Horne - Program podstawowy, program średni Program Wyższy

14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju

15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)

16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych - Przykład – spróbujmy praktycznie opisać przypadek

17. Metoda Ruchu Rzowijającego - Marta Bogdanowicz

SKALE OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECI I RODZICÓW UCZESTNICZĄCYCH W ZAJĘCIACH RUCHU ROZWIJAJĄCEGO

18. SOZ-D – J. Błeszyńskiego

19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ PODRĘCZNIK TERAPEUTY Z PŁYTĄ DVD DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W WIEKU ROZWOJOWYM …. Carolline Turnbull , Julie Knapp

20. Analiza wyników Ważnym elementem są zapisy efektywności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych.

21. Metoda behawioralna – dyrektywna oparta jest na dokonywaniu analizy kształtowanych umiejętności.

Literatura:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozumie:

W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).

W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),

W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).

Metody i kryteria oceniania:

Podstawy zaliczenia ćwiczeń:

- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);

- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3

- Przygotowanie referatu – W2, W3, U1, U3, K1

Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3

ndst – poniżej 60%;

dst– 60%-68%;

dst plus – 69%-77%;

db – 78%-85%;

db plus – 86%-90%;

bdb – 91%-100%

Praktyki zawodowe:

Nie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Błeszyński
Prowadzący grup: Jacek Błeszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności.

Pełny opis:

1. Diagnoza wielosystemowa (Okres prenatalny, natalny, postnatalny)

2. Jak przyszłość - okres prenatalny (Embriopatie , fetopatie, uwarunkowania, analiza genetyczna do 3 pokolenia wstecz, przebieg ciąży,BADANIA

3. Prenatalne – nieinwazyjne (echokardiografia. wczesne wykrycie wad serca, test PAPP, ultrasonografia, amniopunkcja, wady genetyczne)

4. Nwazyjne (biopsja trofoblastu, amniopunkcja, kordocenteza).

5. Okresy rozwoju płodowego (podejście biologiczne, etyczne w wyznaczeniu okresu płodowego.

6. Okres natalny (akcja porodowa, poród, noworodkowy do 4 mieś.)

7. książeczka zdrowia dziecka

8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta

9. Objawy opóźnienia w rozwoju (fazy rysowania, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare)

10. Dysfunkcje intelektualne (GLOBALNE PARCJALNE)

11. Symptomologia upośledzenia umysłowego – niepełnosprawności intelektualnej

w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusza Kostrzewskiego, prof. Jana Pańczyk

12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna - Kwestionariusz diagnozy dziecka: rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej Iwona Rokicińska)

13. Marianne Frosting i David Horne - Program podstawowy, program średni Program Wyższy

14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju

15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)

16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych - Przykład – spróbujmy praktycznie opisać przypadek

17. Metoda Ruchu Rzowijającego - Marta Bogdanowicz

SKALE OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECI I RODZICÓW UCZESTNICZĄCYCH W ZAJĘCIACH RUCHU ROZWIJAJĄCEGO

18. SOZ-D – J. Błeszyńskiego

19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ PODRĘCZNIK TERAPEUTY Z PŁYTĄ DVD DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W WIEKU ROZWOJOWYM …. Carolline Turnbull , Julie Knapp

20. Analiza wyników Ważnym elementem są zapisy efektywności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych.

21. Metoda behawioralna – dyrektywna oparta jest na dokonywaniu analizy kształtowanych umiejętności.

Literatura:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)