Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-DPS-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W6 PS_W10 PS_W9 PS_U4 PS_U5 PS_U8 PS_ U9 PS_K1 PS_K5 PS_K11 |
Wymagania wstępne: | Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności. |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć przedstawione zostaną podstawy terapii i terapii. |
Pełny opis: |
1. Diagnoza wielosystemowa (Okres prenatalny, natalny, postnatalny) 2. Jak przyszłość - okres prenatalny (Embriopatie , fetopatie, uwarunkowania, analiza genetyczna do 3 pokolenia wstecz, przebieg ciąży,BADANIA 3. Prenatalne – nieinwazyjne (echokardiografia. wczesne wykrycie wad serca, test PAPP, ultrasonografia, amniopunkcja, wady genetyczne) 4. Nwazyjne (biopsja trofoblastu, amniopunkcja, kordocenteza). 5. Okresy rozwoju płodowego (podejście biologiczne, etyczne w wyznaczeniu okresu płodowego. 6. Okres natalny (akcja porodowa, poród, noworodkowy do 4 mieś.) 7. książeczka zdrowia dziecka 8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta 9. Objawy opóźnienia w rozwoju (fazy rysowania, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare) 10. Dysfunkcje intelektualne (GLOBALNE PARCJALNE) 11. Symptomologia upośledzenia umysłowego – niepełnosprawności intelektualnej w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusza Kostrzewskiego, prof. Jana Pańczyk 12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna - Kwestionariusz diagnozy dziecka: rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej Iwona Rokicińska) 13. Marianne Frosting i David Horne - Program podstawowy, program średni Program Wyższy 14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju 15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET) 16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych - Przykład – spróbujmy praktycznie opisać przypadek 17. Metoda Ruchu Rzowijającego - Marta Bogdanowicz SKALE OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECI I RODZICÓW UCZESTNICZĄCYCH W ZAJĘCIACH RUCHU ROZWIJAJĄCEGO 18. SOZ-D – J. Błeszyńskiego 19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ PODRĘCZNIK TERAPEUTY Z PŁYTĄ DVD DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W WIEKU ROZWOJOWYM …. Carolline Turnbull , Julie Knapp 20. Analiza wyników Ważnym elementem są zapisy efektywności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych. 21. Metoda behawioralna – dyrektywna oparta jest na dokonywaniu analizy kształtowanych umiejętności. |
Literatura: |
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk. Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa. Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra. Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11 Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9 Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15 Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357 Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34 Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9 Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25 Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32 Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23 Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29 Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie: W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01). W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02), W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia ćwiczeń: - Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%); - Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3 - Przygotowanie referatu – W2, W3, U1, U3, K1 Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3 ndst – poniżej 60%; dst– 60%-68%; dst plus – 69%-77%; db – 78%-85%; db plus – 86%-90%; bdb – 91%-100% |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności. |
|
Pełny opis: |
1. Diagnoza wielosystemowa (Okres prenatalny, natalny, postnatalny) 2. Jak przyszłość - okres prenatalny (Embriopatie , fetopatie, uwarunkowania, analiza genetyczna do 3 pokolenia wstecz, przebieg ciąży,BADANIA 3. Prenatalne – nieinwazyjne (echokardiografia. wczesne wykrycie wad serca, test PAPP, ultrasonografia, amniopunkcja, wady genetyczne) 4. Nwazyjne (biopsja trofoblastu, amniopunkcja, kordocenteza). 5. Okresy rozwoju płodowego (podejście biologiczne, etyczne w wyznaczeniu okresu płodowego. 6. Okres natalny (akcja porodowa, poród, noworodkowy do 4 mieś.) 7. książeczka zdrowia dziecka 8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta 9. Objawy opóźnienia w rozwoju (fazy rysowania, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare) 10. Dysfunkcje intelektualne (GLOBALNE PARCJALNE) 11. Symptomologia upośledzenia umysłowego – niepełnosprawności intelektualnej w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusza Kostrzewskiego, prof. Jana Pańczyk 12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna - Kwestionariusz diagnozy dziecka: rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej Iwona Rokicińska) 13. Marianne Frosting i David Horne - Program podstawowy, program średni Program Wyższy 14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju 15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET) 16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych - Przykład – spróbujmy praktycznie opisać przypadek 17. Metoda Ruchu Rzowijającego - Marta Bogdanowicz SKALE OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECI I RODZICÓW UCZESTNICZĄCYCH W ZAJĘCIACH RUCHU ROZWIJAJĄCEGO 18. SOZ-D – J. Błeszyńskiego 19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ PODRĘCZNIK TERAPEUTY Z PŁYTĄ DVD DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W WIEKU ROZWOJOWYM …. Carolline Turnbull , Julie Knapp 20. Analiza wyników Ważnym elementem są zapisy efektywności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych. 21. Metoda behawioralna – dyrektywna oparta jest na dokonywaniu analizy kształtowanych umiejętności. |
|
Literatura: |
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk. Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa. Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra. Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11 Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9 Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15 Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357 Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34 Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9 Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25 Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32 Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23 Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29 Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.