Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - partnerstwo edukacyjne: uczeń-nauczyciel-rodzic-instytucje-lokalna społeczność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-GZR-III
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - partnerstwo edukacyjne: uczeń-nauczyciel-rodzic-instytucje-lokalna społeczność
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PS_W5 - posiada pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur

społecznych, kategorii więzi społecznych i instytucji życia

społecznego w nawiązaniu do tradycyjnych i współczesnych nurtów i

systemów pedagogicznych.


PS_W8 - posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do

problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

(podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i

wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna,

włączająca)


PS_W9 - posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze

specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu

kształcenia powszechnego


PS_W10 - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki

kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w

systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności

modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami,

specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji,

efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.


PS_U8 - potrafi dostosowywać się do specyfiki uczniów i wdrażać

efektywne programy zwiększające ich umiejętności poznawcze i

kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację

rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


PS_U9 - potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; podejmować i

wyznaczać zadania; projektować i wdrażać profesjonalne działania

w zakresie współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i

rodzicami uczniów


PS_U10 - potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych,

dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych

i resocjalizacyjnych; wskazywać obszary wymagające modyfikacji;

eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne


PS_U14 - potrafi prowadzić debatę; posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania poglądów własnych z wykorzystaniem poglądów,

opinii i stanowisk różnych autorów z zakresu pedagogiki specjalnej

oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w celu dokonywania

gruntownej analizy działań na rzecz edukacji, rehabilitacji, terapii i

resocjalizacji


PS_K1 - jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej;

gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym

z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do

aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących

działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i

resocjalizacyjne


PS_K5 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje gotowość do

podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność,

podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji

indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z

roli nauczyciela


Wymagania wstępne:

Ukończony przedmiot na poziomie I i II.

Skrócony opis:

Jak aktywizować swoich uczniów w przestrzeni szkoły i przestrzeni publicznej - pozaszkolnej? To podstawowe pytanie, na które staramy się odpowiedzieć w ramach realizacji przedmiotu. Kluczowym wyzwaniem jest aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Pełny opis:

Jak aktywizować swoich uczniów w przestrzeni szkoły i przestrzeni publicznej - pozaszkolnej? To podstawowe pytanie, na które staramy się odpowiedzieć w ramach realizacji przedmiotu. Kluczowym wyzwaniem jest aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nie tylko w celu włączania ich w lokalne wydarzenia, ale również w celu otwarcie sceny na ich własne inicjatywy społeczno-edukacyjne. Wymaga to pogłębionej świadomości i kompetencji nie tylko związanych z ludzką podmiotowością (godnością, wolnością, sprawczością), ale również z relacjami między podmiotami typu: szkoła, administracja publiczna, służby publiczne, organizacje pozarządowe oraz przedsiębiorstwa. Wyjście poza szkołę to wyjście w świat lokalny, stanowiące wyzwanie dla każdego. Podczas zajęć poznajemy praktyczne przypadki dobrych praktyk w tym zakresie. Studenci przeprowadzą praktyczne zajęcia w przestrzeni publicznej, w oparciu o system pracy małych grup i samoocenę wyniku współpracy.

Literatura:

M. Marody, G. Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych, Scholar, 2004

E. Czykwin, Anders Breivik. Między dumą, a wstydem, Scholar, 2019

M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, 2021

Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2020

Paluch, M., (red.), Słownik wyrazów ratujących życie, Warszawa, 2023

Symbole efektów uczenia się kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_W5 - Student opisuje rodzaje więzi społecznych (formalnych i nieformalnych, naturalnych), wynikających z nich struktur społecznych i ich instytucji. Na tym tle opisuje występujące w społeczeństwie tradycyjne i współczesne paradygmaty pedagogiczne.

PS_W8 - Student wykazuje się biegłą znajomością kategorii określających kondycję człowieka jak: podmiotowość, autonomię, samostanowienie i na tym tle uzasadnia konieczność wprowadzania edukacji włączającej i integracyjnej.

PS_W9 - Student omawia szczegóły funkcjonowania struktury i funkcji systemu edukacji pod kątem opieki nad uczniami wymagającymi dodatkowej opieki wychowawczej i dydaktycznej (SPE - Specjalne potrzeby edukacyjne, IPET - Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, WOSPPU - Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia).

PS_W10 - Student wykazuje się w wiedzą z zakresu: metodyki zajęć dodatkowych i rewalidacyjnych, organizacji pracy ucznia i rodzica w trybie edukacji domowej, zapewnienia dziecku przyjaznej i bezstresowej atmosfery zdawania egzaminów. Omawia przy tym zasady uniwersalnego projektowania zajęć.

PS_U8 - Student organizuje zajęcia intensyfikujące umiejętności poznawacze uczniów oraz rozwija ich kompetencje społeczne na rzecz zwiększenia integracji rówieśniczej.

PS_U9 - Student organizuje pracę zespołową, poddając ją ewaluacji. Planuje i wyznacza zadania dla podopiecznych, inicjując również współpracę z innymi nauczycielami, z rodzicami uczniów oraz ekspertami z zewnątrz.

PS_U10 - Student stosuje autorefleksję wobec własnych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych), potrafi działać elastycznie i innowacyjnie, nie stroniąc od modyfikacji własnych pomysłów i dalszych eksperymentów

PS_U14 - Student debatuje, podkreślając własne i cudze przekonania w zakresie rozwiązań edukacyjnych i rehabilitacyjnych, w tym terapeutycznych w obszarze pedagogiki specjalnej.

PS_K1 - Student wykazuje inicjatywę w zakresie podejmowania tematów z obszaru pedagogiki specjalnej na pograniczu różnych sektorów - publicznego, pozarządowego i biznesowego, z nastawieniem na popularyzację aktywizacji osób z niepełnosprawnościami.

PS_K5 - Student przejawia zachowania wynikające z głębokiego namysłu nad sensem działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazując się zaangażowaniem i wytrwałością w realizacji zadań indywidualnych i zespołowych.

Metody i kryteria oceniania:

Głównym kryterium oceny jest aktywność własna studentów na zajęciach, wyrażająca się poprzez wzbogacanie dyskursu akademickiego własnym głosem, wątpliwościami, refleksjami, z gotowością do toczenia sporów z samym sobą i z innymi, w tym z wykładowcą. Formą zaliczenia przedmiotu będzie pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu organizacji wydarzenia w przestrzeni publicznej, z uwzględnieniem idei inkluzyjności.

OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje student, w przypadku:

1) ponad 3 krotnej nieobecności na zajęciach

2) braku merytorycznej odpowiedzi na wylosowane zagadnienie podczas ustnego zaliczenia w sesji egzaminacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Paluch
Prowadzący grup: Michał Paluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Paluch
Prowadzący grup: Michał Paluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Proporcje nakładu pracy w punktach:

1 ECTS: uczestnictwo w zajęciach 30h

1 ECTS: zapoznanie się z literaturą i filmem 10h

1 ECTS: przygotowania do zaliczenia przedmiotu 50h


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)