Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - partnerstwo edukacyjne: uczeń-nauczyciel-rodzic-instytucje-lokalna społeczność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-GZR-III |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - partnerstwo edukacyjne: uczeń-nauczyciel-rodzic-instytucje-lokalna społeczność |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W5 - posiada pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych, kategorii więzi społecznych i instytucji życia społecznego w nawiązaniu do tradycyjnych i współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych. PS_W8 - posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca) PS_W9 - posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego PS_W10 - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. PS_U8 - potrafi dostosowywać się do specyfiki uczniów i wdrażać efektywne programy zwiększające ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U9 - potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; podejmować i wyznaczać zadania; projektować i wdrażać profesjonalne działania w zakresie współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów PS_U10 - potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych; wskazywać obszary wymagające modyfikacji; eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne PS_U14 - potrafi prowadzić debatę; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania poglądów własnych z wykorzystaniem poglądów, opinii i stanowisk różnych autorów z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w celu dokonywania gruntownej analizy działań na rzecz edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji PS_K1 - jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej; gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne PS_K5 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela |
Wymagania wstępne: | Ukończony przedmiot na poziomie I i II. |
Skrócony opis: |
Jak aktywizować swoich uczniów w przestrzeni szkoły i przestrzeni publicznej - pozaszkolnej? To podstawowe pytanie, na które staramy się odpowiedzieć w ramach realizacji przedmiotu. Kluczowym wyzwaniem jest aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Pełny opis: |
Jak aktywizować swoich uczniów w przestrzeni szkoły i przestrzeni publicznej - pozaszkolnej? To podstawowe pytanie, na które staramy się odpowiedzieć w ramach realizacji przedmiotu. Kluczowym wyzwaniem jest aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nie tylko w celu włączania ich w lokalne wydarzenia, ale również w celu otwarcie sceny na ich własne inicjatywy społeczno-edukacyjne. Wymaga to pogłębionej świadomości i kompetencji nie tylko związanych z ludzką podmiotowością (godnością, wolnością, sprawczością), ale również z relacjami między podmiotami typu: szkoła, administracja publiczna, służby publiczne, organizacje pozarządowe oraz przedsiębiorstwa. Wyjście poza szkołę to wyjście w świat lokalny, stanowiące wyzwanie dla każdego. Podczas zajęć poznajemy praktyczne przypadki dobrych praktyk w tym zakresie. Studenci przeprowadzą praktyczne zajęcia w przestrzeni publicznej, w oparciu o system pracy małych grup i samoocenę wyniku współpracy. |
Literatura: |
M. Marody, G. Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych, Scholar, 2004 E. Czykwin, Anders Breivik. Między dumą, a wstydem, Scholar, 2019 M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, 2021 Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2020 Paluch, M., (red.), Słownik wyrazów ratujących życie, Warszawa, 2023 Symbole efektów uczenia się kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W5 - Student opisuje rodzaje więzi społecznych (formalnych i nieformalnych, naturalnych), wynikających z nich struktur społecznych i ich instytucji. Na tym tle opisuje występujące w społeczeństwie tradycyjne i współczesne paradygmaty pedagogiczne. PS_W8 - Student wykazuje się biegłą znajomością kategorii określających kondycję człowieka jak: podmiotowość, autonomię, samostanowienie i na tym tle uzasadnia konieczność wprowadzania edukacji włączającej i integracyjnej. PS_W9 - Student omawia szczegóły funkcjonowania struktury i funkcji systemu edukacji pod kątem opieki nad uczniami wymagającymi dodatkowej opieki wychowawczej i dydaktycznej (SPE - Specjalne potrzeby edukacyjne, IPET - Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, WOSPPU - Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia). PS_W10 - Student wykazuje się w wiedzą z zakresu: metodyki zajęć dodatkowych i rewalidacyjnych, organizacji pracy ucznia i rodzica w trybie edukacji domowej, zapewnienia dziecku przyjaznej i bezstresowej atmosfery zdawania egzaminów. Omawia przy tym zasady uniwersalnego projektowania zajęć. PS_U8 - Student organizuje zajęcia intensyfikujące umiejętności poznawacze uczniów oraz rozwija ich kompetencje społeczne na rzecz zwiększenia integracji rówieśniczej. PS_U9 - Student organizuje pracę zespołową, poddając ją ewaluacji. Planuje i wyznacza zadania dla podopiecznych, inicjując również współpracę z innymi nauczycielami, z rodzicami uczniów oraz ekspertami z zewnątrz. PS_U10 - Student stosuje autorefleksję wobec własnych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych), potrafi działać elastycznie i innowacyjnie, nie stroniąc od modyfikacji własnych pomysłów i dalszych eksperymentów PS_U14 - Student debatuje, podkreślając własne i cudze przekonania w zakresie rozwiązań edukacyjnych i rehabilitacyjnych, w tym terapeutycznych w obszarze pedagogiki specjalnej. PS_K1 - Student wykazuje inicjatywę w zakresie podejmowania tematów z obszaru pedagogiki specjalnej na pograniczu różnych sektorów - publicznego, pozarządowego i biznesowego, z nastawieniem na popularyzację aktywizacji osób z niepełnosprawnościami. PS_K5 - Student przejawia zachowania wynikające z głębokiego namysłu nad sensem działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazując się zaangażowaniem i wytrwałością w realizacji zadań indywidualnych i zespołowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Głównym kryterium oceny jest aktywność własna studentów na zajęciach, wyrażająca się poprzez wzbogacanie dyskursu akademickiego własnym głosem, wątpliwościami, refleksjami, z gotowością do toczenia sporów z samym sobą i z innymi, w tym z wykładowcą. Formą zaliczenia przedmiotu będzie pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu organizacji wydarzenia w przestrzeni publicznej, z uwzględnieniem idei inkluzyjności. OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje student, w przypadku: 1) ponad 3 krotnej nieobecności na zajęciach 2) braku merytorycznej odpowiedzi na wylosowane zagadnienie podczas ustnego zaliczenia w sesji egzaminacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Paluch | |
Prowadzący grup: | Michał Paluch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Paluch | |
Prowadzący grup: | Michał Paluch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Proporcje nakładu pracy w punktach: 1 ECTS: uczestnictwo w zajęciach 30h 1 ECTS: zapoznanie się z literaturą i filmem 10h 1 ECTS: przygotowania do zaliczenia przedmiotu 50h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.