Metodyka pracy kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-KUR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy kuratora sądowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_TS2_W9, PS_TS2_U8, PS_TS2_U11, PS_TS2_U13, PS_TS2_K1, PS_TS2_K3, |
Skrócony opis: |
Student zostanie w trakcie zajęć zapoznany z metodyką pracy kuratora sądowego. Przybliżona zostanie studentom ustawa o kuratorach sądowych. Studenci zostaną zapoznani zarówno z kuratelą dla dorosłych, jak i kuratelą rodzinną. Zostaną studentom przybliżone obowiązki kuratora sądowego w obu pionach, tj. karnym i rodzinnym. Prowadzący zaprezentuje sposób rozmowy z podopiecznym. Przedstawione zostaną metody i techniki pracy resocjalizacyjnej, stosowane w codziennej pracy kuratorskiej. Studenci zostaną zapoznani z dokumentacją, którą kurator sporządza w trakcie czynności służbowych. Studenci będą uczyć się sporządzania takiej dokumentacji. Prowadzący przedstawi również instytucje, z którymi współpracuje kurator w trakcie swojej pracy. Po przybliżeniu teoretycznych podstaw, konstytuujących ustrój kuratorskiej służby sądowej, studenci będą zapoznawani z praktycznymi aspektami pracy kuratora sądowego. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Wprowadzenie do zajęć - zagadnienia wstępne; 2. Ustawa o kuratorach sądowych - "Konstytucja" Kuratorskiej Służby Sądowej; 3. Kurator dla dorosłych - posiadane uprawnienia oraz zakres obowiązków; a) warunkowe zawieszenie wykonania kary, warunkowe umorzenie postępowania karnego, warunkowe przedterminowe zwolnienie - dozory kuratorskie; b) system dozoru elektronicznego - zadania kuratora; c) wywiady środowiskowe; d) koordynowanie i organizowanie kary ograniczenia wolności; e) udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej oraz grupach diagnostyczno-pomocowych - procedura "Niebieskie Karty"; f) udział kuratora w posiedzenia sądu; g) udzielanie pomocy postpenitencjarnej. 4. Kurator rodzinny - posiadane uprawnienia oraz zakres obowiązków; a) sprawy opiekuńcze, sprawy nieletnich zdemoralizowanych, sprawy zobowiązanych do leczenia przeciwalkoholowego - nadzory kuratorskie; b) wywiady środowiskowe; c) przymusowe odebranie osoby małoletniej od zobowiązanego oraz przekazanie dziecka osobie uprawnionej - odbiory interwencyjne, tryb art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz tryb art. 598 k.p.c.; d) uczestnictwo kuratora w kontaktach osoby uprawnionej z małoletnim; e) udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej oraz grupach diagnostyczno-pomocowych - procedura "Niebieskie Karty"; f) prowadzenie ośrodków kuratorskich; g) udział w posiedzeniach sądu. 5. Kuratela zawodowa oraz kuratela społeczna - różnice, zależności, koegzystencja; 6. Praca z podopiecznym - praktyczne wskazania; 7. Sporządzanie planów pracy resocjalizacyjnej z podopiecznym - ćwiczenia praktyczne; 8. Sporządzanie dokumentacji kuratorskiej - m.in. sprawozdań z dozoru / nadzoru czy sprawozdań z wywiadów środowiskowych - ćwiczenia praktyczne; 9. Omówienie metod pracy kuratora sądowego - casework, dialog motywujący; 10. Współpraca kuratora sądowego ze służbami pomocowymi oraz interwencyjnymi - zakres przedmiotowy tej współpracy. |
Literatura: |
LITERATURA GŁÓWNA: 1) Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2018; 2) Kwieciński A. (red.), Współczesne wyzwania kurateli sądowej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019; 3) Kuziora G., Węgliński A., W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016; 4) Ostrihanska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Wydawnictwo "Norbertinum", Lublin 2005; 5) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 6) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 7) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 8) Skowroński B., Probacja. Teoria i metodyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; 9) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; AKTY PRAWNE: 1) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, (Dz.U. 2020 poz. 167); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 3) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, (Dz. U. 2022, poz. 1700); 5) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, (Dz. U. 1964 nr 9 poz. 59); 6) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, (Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887); 7) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, (Dz. U. 2023 poz. 289, 535, 1606); 8) Rozporządzenia wykonawcze. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. W zakresie wiedzy: Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metodyki pracy kuratora sądowego dla dorosłych oraz rodzinnego. Student potrafi wskazać obowiązki oraz uprawnienia kuratora sądowego. Potrafi określić ramy prawne, w których porusza się kurator sądowy. Student ma wiedzę na temat instytucji, z którymi współpracuje kurator oraz potrafi określić przedmiotowy obszar tej współpracy. 2. W zakresie umiejętności: Student potrafi przełożyć zdobytą wiedzę teoretyczną na praktyczne oddziaływanie, tj. np. potrafi przeprowadzić rozmowę z podopiecznym oraz sporządzić dokumentację kuratorską. 3. W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz rozumie potrzebę systematycznego budowania warsztatu pracy kuratora sądowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach - akceptowane są dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia; 2. Aktywność na zajęciach - podniesienie oceny końcowej; 3. Praca zaliczeniowa. na ocenę 3,0 student potrafi: podać jak dzielą się kuratorzy sądowi. Potrafi nadto wskazać podstawowe zadania kuratorów w pionie karnym oraz rodzinnym. Student potrafi wymienić jaką dokumentację sporządza kurator sądowy oraz potrafi wskazać podstawowe instytucje, z którymi współpracuje kurator sądowy; na ocenę 3,5 student potrafi: podać jak dzielą się kuratorzy sądowi. Potrafi wskazać wszystkie zadania kuratorów w pionie karnym oraz rodzinnym. Student potrafi wymienić jaką dokumentację sporządza kurator sądowy. Jednocześnie potrafi sporządzać podstawowe dokumenty kuratorskie. Student potrafi również wskazać instytucje, z którymi współpracuje kurator sądowy w swojej pracy. na ocenę 4,0 student potrafi: podać jak dzielą się kuratorzy sądowi. Student rozumie różnice pomiędzy kuratelą zawodową, a społeczną. Potrafi precyzyjnie wskazać wszystkie zadania kuratorów w pionie karnym oraz rodzinnym. Student potrafi wymienić i sporządzić dokumentację kuratora sądowego. Student wie jak przeprowadzić diagnozę resocjalizacyjną, sporządzić plan pracy z podopiecznymi oraz rozumie sens ewaluacji wstępnych założeń. Student potrafi również wskazać instytucje, z którymi współpracuje kurator sądowy w swojej pracy. na ocenę 4,5 student potrafi: podać jak dzielą się kuratorzy sądowi. Student rozumie różnice pomiędzy kuratelą zawodową, a społeczną. Student zna ogólnikowo ustawę o kuratorach sądowych. Potrafi precyzyjnie wskazać wszystkie zadania kuratorów w pionie karnym oraz rodzinnym oraz umie je szczegółowo opisać. Student potrafi wymienić i sporządzić dokumentację kuratora sądowego. Student wie jak przeprowadzić diagnozę resocjalizacyjną, sporządzić plan pracy z podopiecznymi oraz rozumie sens ewaluacji wstępnych założeń. Student wie czym zajmują się ośrodki kuratorskie. Student potrafi również wskazać instytucje, z którymi współpracuje kurator sądowy w swojej pracy oraz wie w jakim zakresie przebiega owa współpraca w konkretnych problemach podopiecznych; na ocenę 5,0 student potrafi: podać jak dzielą się kuratorzy sądowi. Student rozumie różnice pomiędzy kuratelą zawodową, a społeczną. Student zna ustawę o kuratorach sądowych. Potrafi precyzyjnie wskazać wszystkie zadania kuratorów w pionie karnym oraz rodzinnym oraz umie je szczegółowo opisać. Student potrafi wymienić i sporządzić dokumentację kuratora sądowego - w pionie karnym oraz rodzinnym. Student wie jak przeprowadzić diagnozę resocjalizacyjną, sporządzić plan pracy z podopiecznymi oraz rozumie sens ewaluacji wstępnych założeń. Student wie czym zajmują się ośrodki kuratorskie. Student potrafi wskazać instytucje, z którymi współpracuje kurator sądowy w swojej pracy oraz wie w jakim zakresie przebiega owa współpraca w konkretnych problemach podopiecznych. Student zna i potrafi stosować metody pracy kuratorskiej, takie jak casework czy dialog motywujący. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Artur Pięta | |
Prowadzący grup: | Artur Pięta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zostanie w trakcie zajęć zapoznany z metodyką pracy kuratora sądowego. Przybliżona zostanie studentom ustawa o kuratorach sądowych. Studenci zostaną zapoznani zarówno z kuratelą dla dorosłych, jak i kuratelą rodzinną. Zostaną studentom przybliżone obowiązki kuratora sądowego w obu pionach, tj. karnym i rodzinnym. Prowadzący zaprezentuje sposób rozmowy z podopiecznym. Przedstawione zostaną metody i techniki pracy resocjalizacyjnej, stosowane w codziennej pracy kuratorskiej. Studenci zostaną zapoznani z dokumentacją, którą kurator sporządza w trakcie czynności służbowych. Studenci będą uczyć się sporządzania takiej dokumentacji. Prowadzący przedstawi również instytucje, z którymi współpracuje kurator w trakcie swojej pracy. Po przybliżeniu teoretycznych podstaw, konstytuujących ustrój kuratorskiej służby sądowej, studenci będą zapoznawani z praktycznymi aspektami pracy kuratora sądowego. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Wprowadzenie do zajęć - zagadnienia wstępne; 2. Ustawa o kuratorach sądowych - "Konstytucja" Kuratorskiej Służby Sądowej; 3. Kurator dla dorosłych - posiadane uprawnienia oraz zakres obowiązków; a) warunkowe zawieszenie wykonania kary, warunkowe umorzenie postępowania karnego, warunkowe przedterminowe zwolnienie - dozory kuratorskie; b) system dozoru elektronicznego - zadania kuratora; c) wywiady środowiskowe; d) koordynowanie i organizowanie kary ograniczenia wolności; e) udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej oraz grupach diagnostyczno-pomocowych - procedura "Niebieskie Karty"; f) udział kuratora w posiedzenia sądu; g) udzielanie pomocy postpenitencjarnej. 4. Kurator rodzinny - posiadane uprawnienia oraz zakres obowiązków; a) sprawy opiekuńcze, sprawy nieletnich zdemoralizowanych, sprawy zobowiązanych do leczenia przeciwalkoholowego - nadzory kuratorskie; b) wywiady środowiskowe; c) przymusowe odebranie osoby małoletniej od zobowiązanego oraz przekazanie dziecka osobie uprawnionej - odbiory interwencyjne, tryb art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz tryb art. 598 k.p.c.; d) uczestnictwo kuratora w kontaktach osoby uprawnionej z małoletnim; e) udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej oraz grupach diagnostyczno-pomocowych - procedura "Niebieskie Karty"; f) prowadzenie ośrodków kuratorskich; g) udział w posiedzeniach sądu. 5. Kuratela zawodowa oraz kuratela społeczna - różnice, zależności, koegzystencja; 6. Praca z podopiecznym - praktyczne wskazania; 7. Sporządzanie planów pracy resocjalizacyjnej z podopiecznym - ćwiczenia praktyczne; 8. Sporządzanie dokumentacji kuratorskiej - m.in. sprawozdań z dozoru / nadzoru czy sprawozdań z wywiadów środowiskowych - ćwiczenia praktyczne; 9. Omówienie metod pracy kuratora sądowego - casework, dialog motywujący; 10. Współpraca kuratora sądowego ze służbami pomocowymi oraz interwencyjnymi - zakres przedmiotowy tej współpracy. |
|
Literatura: |
LITERATURA GŁÓWNA: 1) Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2018; 2) Kwieciński A. (red.), Współczesne wyzwania kurateli sądowej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019; 3) Kuziora G., Węgliński A., W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016; 4) Ostrihanska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Wydawnictwo "Norbertinum", Lublin 2005; 5) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 6) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 7) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 8) Skowroński B., Probacja. Teoria i metodyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; 9) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; AKTY PRAWNE: 1) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, (Dz.U. 2020 poz. 167); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 3) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, (Dz. U. 2022, poz. 1700); 5) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, (Dz. U. 1964 nr 9 poz. 59); 6) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, (Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887); 7) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, (Dz. U. 2023 poz. 289, 535, 1606); 8) Rozporządzenia wykonawcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Artur Pięta | |
Prowadzący grup: | Artur Pięta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student zostanie w trakcie zajęć zapoznany z metodyką pracy kuratora sądowego. Przybliżona zostanie studentom ustawa o kuratorach sądowych. Studenci zostaną zapoznani zarówno z kuratelą dla dorosłych, jak i kuratelą rodzinną. Zostaną studentom przybliżone obowiązki kuratora sądowego w obu pionach, tj. karnym i rodzinnym. Prowadzący zaprezentuje sposób rozmowy z podopiecznym. Przedstawione zostaną metody i techniki pracy resocjalizacyjnej, stosowane w codziennej pracy kuratorskiej. Studenci zostaną zapoznani z dokumentacją, którą kurator sporządza w trakcie czynności służbowych. Studenci będą uczyć się sporządzania takiej dokumentacji. Prowadzący przedstawi również instytucje, z którymi współpracuje kurator w trakcie swojej pracy. Po przybliżeniu teoretycznych podstaw, konstytuujących ustrój kuratorskiej służby sądowej, studenci będą zapoznawani z praktycznymi aspektami pracy kuratora sądowego. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Wprowadzenie do zajęć - zagadnienia wstępne; 2. Ustawa o kuratorach sądowych - "Konstytucja" Kuratorskiej Służby Sądowej; 3. Kurator dla dorosłych - posiadane uprawnienia oraz zakres obowiązków; a) warunkowe zawieszenie wykonania kary, warunkowe umorzenie postępowania karnego, warunkowe przedterminowe zwolnienie - dozory kuratorskie; b) system dozoru elektronicznego - zadania kuratora; c) wywiady środowiskowe; d) koordynowanie i organizowanie kary ograniczenia wolności; e) udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej oraz grupach diagnostyczno-pomocowych - procedura "Niebieskie Karty"; f) udział kuratora w posiedzenia sądu; g) udzielanie pomocy postpenitencjarnej. 4. Kurator rodzinny - posiadane uprawnienia oraz zakres obowiązków; a) sprawy opiekuńcze, sprawy nieletnich zdemoralizowanych, sprawy zobowiązanych do leczenia przeciwalkoholowego - nadzory kuratorskie; b) wywiady środowiskowe; c) przymusowe odebranie osoby małoletniej od zobowiązanego oraz przekazanie dziecka osobie uprawnionej - odbiory interwencyjne, tryb art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz tryb art. 598 k.p.c.; d) uczestnictwo kuratora w kontaktach osoby uprawnionej z małoletnim; e) udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej oraz grupach diagnostyczno-pomocowych - procedura "Niebieskie Karty"; f) prowadzenie ośrodków kuratorskich; g) udział w posiedzeniach sądu. 5. Kuratela zawodowa oraz kuratela społeczna - różnice, zależności, koegzystencja; 6. Praca z podopiecznym - praktyczne wskazania; 7. Sporządzanie planów pracy resocjalizacyjnej z podopiecznym - ćwiczenia praktyczne; 8. Sporządzanie dokumentacji kuratorskiej - m.in. sprawozdań z dozoru / nadzoru czy sprawozdań z wywiadów środowiskowych - ćwiczenia praktyczne; 9. Omówienie metod pracy kuratora sądowego - casework, dialog motywujący; 10. Współpraca kuratora sądowego ze służbami pomocowymi oraz interwencyjnymi - zakres przedmiotowy tej współpracy. |
|
Literatura: |
LITERATURA GŁÓWNA: 1) Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2018; 2) Kwieciński A. (red.), Współczesne wyzwania kurateli sądowej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019; 3) Kuziora G., Węgliński A., W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016; 4) Ostrihanska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Wydawnictwo "Norbertinum", Lublin 2005; 5) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 6) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 7) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 8) Skowroński B., Probacja. Teoria i metodyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; 9) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; AKTY PRAWNE: 1) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, (Dz.U. 2020 poz. 167); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 3) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, (Dz. U. 2022, poz. 1700); 5) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, (Dz. U. 1964 nr 9 poz. 59); 6) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, (Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887); 7) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, (Dz. U. 2023 poz. 289, 535, 1606); 8) Rozporządzenia wykonawcze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.