Metodyka pracy w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-METO-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_TS2_W9, PS_TS2_U4, PS_TS2_U8, PS_TS2_U14, PS_TS2_K1, PS_TS2_K8, |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy resocjalizacyjnej w warunkach wolnościowych. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami takiej pracy. Słuchacze dowiedzą się gdzie oraz przez kogo stosowane są metody o charakterze probacyjnym. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki); 2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne); 3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami; 4. Organizacja pracy i zadania kuratora sądowego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim w warunkach wolnościowych - podstawowe informacje; 5. Metody oddziaływania resocjalizującego realizowane przez kuratora sądowego w stosunku do dorosłego skazanego oraz nieletniego - podstawowe informacje; 6. Opiekuńcza, profilaktyczna i resocjalizacyjna rola pedagoga szkolnego; 7. Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego oraz jej współpraca z instytucjami; 8. Pozaszkolne środowiska wychowawcze - placówki wsparcia dziennego; 9. Metodyka pracy pedagoga ulicy; 10. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych; 11. Praca z indywidualnym przypadkiem - casework, dialog motywujący; 12. Metodyka resocjalizacji nieletnich w Ochotniczych Hufcach Pracy; 13. Rola Kościoła katolickiego w Polsce na rzecz resocjalizacji w środowisku otwartym; 14. Profilaktyczna rola Ośrodka Pomocy Społecznej w celu zatrzymania dewiacyjnych i demoralizujących zachowań rodzin (dorosłych oraz dzieci/młodzieży); 15. Mediacja - skuteczne narzędzie rozwiązywania konfliktów i zatrzymania procesu niedostosowania społecznego; 16. Wolontariat jako forma resocjalizacji; 17. Tworzenie planów resocjalizacyjnych; 18. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania. |
Literatura: |
1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 3) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 4) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 5) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005; 6) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 7) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 8) Skowroński B., Probacja, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; 9) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700; 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887); 6) Rozporządzenia wykonawcze. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o istocie, celach, metodach i prawidłowościach procesu wychowania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Studenci będą posiadać wiedzę na temat osób oraz instytucji, które realizują działania resocjalizacyjne w warunkach probacyjnych. Umiejętności: celem jest wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania nieprzystosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Kluczowym będzie dążenie do przełożenia wiedzy teoretycznej na praktyczną. Kompetencje: student prezentuje postawę zaangażowania, kreatywności wnikliwie analizując sytuację w środowisku otwartym, stosując nowoczesne metody działań, poszukując środków (zasad, metod, form, koncepcji itp.). Student ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach - akceptowane są dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każda kolejna obniży ocenę o pół stopnia; 2. Aktywność na zajęciach - możliwe podniesienie oceny końcowej; 3. Praca zaliczeniowa. na ocenę 3,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne, widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego; na ocenę 3,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać w stopniu podstawowym organizację i funkcjonowanie instytucji, które zajmują się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi w warunkach wolnościowych; na ocenę 4,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać organizację i funkcjonowanie instytucji, które zajmują się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi w warunkach wolnościowych, zna zadania kuratora sądowego, pedagoga szkolnego, pedagoga ulicy, asystenta rodziny czy pracownika socjalnego; na ocenę 4,5 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać organizację i funkcjonowanie instytucji, które zajmują się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi w warunkach wolnościowych, zna zadania kuratora sądowego, pedagoga szkolnego, pedagoga ulicy, asystenta rodziny czy pracownika socjalnego, student sprawnie posługuje się elementami dialogu motywującego, zna i stosuje metodę indywidualnych przypadków; na ocenę 5,0 student potrafi: podać definicję resocjalizacji, metodyki, potrafi wymienić podstawowe metody resocjalizacyjne (umie je rozróżnić oraz opisać), widzi różnicę w stosowanych metodach resocjalizacyjnych względem dorosłego skazanego oraz nieletniego, umie opisać organizację i funkcjonowanie instytucji, które zajmują się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi w warunkach wolnościowych, zna zadania kuratora sądowego, pedagoga szkolnego, pedagoga ulicy, asystenta rodziny czy pracownika socjalnego, student sprawnie posługuje się elementami dialogu motywującego, zna i stosuje metodę indywidualnych przypadków, potrafi sporządzać projekty resocjalizacyjne czy plany oddziaływań resocjalizacyjnych, po rzetelnie postawionej diagnozie środowiskowej, prezentowana przez studenta wiedza jest w pełni uporządkowana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Artur Pięta | |
Prowadzący grup: | Artur Pięta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy resocjalizacyjnej w warunkach wolnościowych. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami takiej pracy. Słuchacze dowiedzą się gdzie oraz przez kogo stosowane są metody o charakterze probacyjnym. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki); 2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne); 3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami; 4. Organizacja pracy i zadania kuratora sądowego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim w warunkach wolnościowych - podstawowe informacje; 5. Metody oddziaływania resocjalizującego realizowane przez kuratora sądowego w stosunku do dorosłego skazanego oraz nieletniego - podstawowe informacje; 6. Opiekuńcza, profilaktyczna i resocjalizacyjna rola pedagoga szkolnego; 7. Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego oraz jej współpraca z instytucjami; 8. Pozaszkolne środowiska wychowawcze - placówki wsparcia dziennego; 9. Metodyka pracy pedagoga ulicy; 10. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych; 11. Praca z indywidualnym przypadkiem - casework, dialog motywujący; 12. Metodyka resocjalizacji nieletnich w Ochotniczych Hufcach Pracy; 13. Rola Kościoła katolickiego w Polsce na rzecz resocjalizacji w środowisku otwartym; 14. Profilaktyczna rola Ośrodka Pomocy Społecznej w celu zatrzymania dewiacyjnych i demoralizujących zachowań rodzin (dorosłych oraz dzieci/młodzieży); 15. Mediacja - skuteczne narzędzie rozwiązywania konfliktów i zatrzymania procesu niedostosowania społecznego; 16. Wolontariat jako forma resocjalizacji; 17. Tworzenie planów resocjalizacyjnych; 18. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania. |
|
Literatura: |
1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 3) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 4) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 5) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005; 6) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 7) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 8) Skowroński B., Probacja, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; 9) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700; 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887); 6) Rozporządzenia wykonawcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Artur Pięta | |
Prowadzący grup: | Artur Pięta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostaną studentom przybliżone podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. Prowadzący przedstawi specyfikę pracy resocjalizacyjnej w warunkach wolnościowych. Studenci zostaną zapoznani zarówno teoretycznie jak i praktycznie z metodami takiej pracy. Słuchacze dowiedzą się gdzie oraz przez kogo stosowane są metody o charakterze probacyjnym. Studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami tworzenia planów (projektów) resocjalizacyjnych. Od strony ćwiczeniowej zostaną nadto zapoznani ze sposobami rozmów z podopiecznymi. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Zagadnienia wprowadzające (podstawowe pojęcia na temat metodyki); 2. Metodyka pracy resocjalizacyjnej – systematyzacja pojęć (ujęcie definicyjno-teoretyczne); 3. Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. Powiązania metodyki z innymi dyscyplinami; 4. Organizacja pracy i zadania kuratora sądowego pracującego z dorosłym skazanym oraz nieletnim w warunkach wolnościowych - podstawowe informacje; 5. Metody oddziaływania resocjalizującego realizowane przez kuratora sądowego w stosunku do dorosłego skazanego oraz nieletniego - podstawowe informacje; 6. Opiekuńcza, profilaktyczna i resocjalizacyjna rola pedagoga szkolnego; 7. Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego oraz jej współpraca z instytucjami; 8. Pozaszkolne środowiska wychowawcze - placówki wsparcia dziennego; 9. Metodyka pracy pedagoga ulicy; 10. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych; 11. Praca z indywidualnym przypadkiem - casework, dialog motywujący; 12. Metodyka resocjalizacji nieletnich w Ochotniczych Hufcach Pracy; 13. Rola Kościoła katolickiego w Polsce na rzecz resocjalizacji w środowisku otwartym; 14. Profilaktyczna rola Ośrodka Pomocy Społecznej w celu zatrzymania dewiacyjnych i demoralizujących zachowań rodzin (dorosłych oraz dzieci/młodzieży); 15. Mediacja - skuteczne narzędzie rozwiązywania konfliktów i zatrzymania procesu niedostosowania społecznego; 16. Wolontariat jako forma resocjalizacji; 17. Tworzenie planów resocjalizacyjnych; 18. Sposoby rozmów z podopiecznymi - praktyczne wskazania. |
|
Literatura: |
1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 3) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 4) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 5) Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2005; 6) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 7) Miller W., Rollnick S., Dialog motywujący, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022; 8) Skowroński B., Probacja, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; 9) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593); 4) Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022, poz. 1700; 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 nr 149 poz. 887); 6) Rozporządzenia wykonawcze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.