Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PS-PPOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W1 PS_W5, PS_W9 PS_U2, PS_U5 PS_U6, PS_U14 PS_K12, PS_K13, |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Cele przedmiotu: pedagogika porównawcza dostarcza wiedzy na temat problemów edukacyjnych na świecie. Służy także ukazaniu możliwości prowadzenia badań w zakresie międzynarodowych badań porównawczych, w tym celu studenci zostaną zapoznani z metodologicznymi podstawami subdyscypliny. Przedmiot pozwala na zrozumienie kontekstu społeczno-kulturowego poprzedzonego historycznymi uwarunkowaniami rozwoju systemów edukacji na świecie. Ukazuje problemy o charakterze edukacyjnym i społecznym w perspektywie badań porównawczych. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej (historyczno-porównawczej wiedzy dotyczącej współczesnych priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej, paradygmatów edukacyjnych oraz struktur i zasad funkcjonowania oświaty i szkolnictwa wyższego na świecie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami polityki oświatowej państw należących do Unii Europejskiej w odniesieniu do innych regionów świata, zapoznanie słuchaczy z tendencjami i priorytetami w zakresie edukacji występującymi na świecie. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności identyfikowania problemów edukacyjnych współczesnej Europy i świata oraz wyszukiwania możliwych rozwiązań na podstawie analizy funkcjonowania systemów oświatowych i szkolnictwa wyższego. Dodatkowym celem zajęć jest umiejętność identyfikowania rozwiązań oświatowych stosowanych w Polsce, krytyczne analizowanie tychże rozwiązań oraz stosowanie założeń europejskiej i polskiej polityki oświatowej w praktyce nauczycielskiej i wychowawczej. Metody oceny: egzamin pisemny, portfolio indywidualnie wykonane przez studenta w ramach zajęć. |
Literatura: |
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Impuls 2014. Nowakowska-Siuta R. Pedagogika porównawcza, w: Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2020. Nowakowska-Siuta R., O edukacji w Finlandii. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2021. Nowakowska-Siuta R., Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005. Systemy edukacji w krajach europejskich / red. nauk. Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Czech-Włodarczyk, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: Nowakowska-Siuta R., B. Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. studium z pedagogiki polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 2014. Baszkiewicz J.: Młodość uniwersytetów. Wydawnictwo „Żak”. Warszawa 1997. Bloom A.: Umysł zamknięty. O tym jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań 1997. Gmerek Tomasz, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich (studium z pedagogiki porównawczej). - Poznań ; Gądki, Wolumin, 2005. Kupisiewicz Cz., Szkoła w XX wieku. Kierunki i próby przebudowy, PWN, Warszawa 2006. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Wyd. Wolumin, Poznań 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EU 14 - Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę na temat struktury polskiego szkolnictwa oraz wybrane systemy edukacyjne i wychowawcze w innych krajów Umiejętności: EU 02 - Student integruje wiedzę pedagogiczną oraz powiązanych z nią różnych dyscyplin, analizuje złożone problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne, a następnie diagnozuje i projektuje działania terapeutyczne i pomocowe Kompetencje: EU 08 - Student ma pogłębioną świadomość podtrzymywania odpowiedzialności i zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu języka pedagogicznego; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych zagadnień wychowawczych. Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię pedagogiczną; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. najważniejszych systemów wychowania. Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych systemów wychowawczych. Ocena 5 (bdb): student zna w pełni problematykę pedagogiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych systemów wychowawczych. Umiejętności: Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania. Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne dotyczących głównych propozycji wychowawczych. Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki porównawczej. Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki. Kompetencje: Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu pedagogiki porównawczej; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag. Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu systemów wychowawczych i przyswojenie treści z omówionej problematyki; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi. Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu różnych propozycji wychowania i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu przyswojenia wiedzy dotyczącej głównych systemów wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi. Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena z testu: skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru): - 15 - 14 - ocena 5 - 13 - ocena 4,5 - 12 - 11 - ocena 4,0 - 10 - 9 - ocena 3,5 - 8 - ocena 3 2. Ocena za portfolio |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: ECTS [1 ECTS= 30 (25) godz.]: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie się do egzaminu: 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 3] Liczba ECTS: 3 ECTS [ 1 ECTS= 30( 25) godz.]: |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Cele przedmiotu: Celem nauczania przedmiotu jest zaznajomienie studentów z głównymi systemami oświatowymi i wychowawczymi, które powstały w ramach pedagogiki ogólnej po II wojnie światowej. Przedstawia się również systemy szkolno-wychowawcze w różnych krajach świata. Po ukończeniu wykładów student powinien wymienić przyczyny i źródła powstania trzech systemów wychowawczych, jak również znać główne ich założenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.