Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PSZ-PPTY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: PSI_W17; PSI_SN_W08; PSI_TS2_W03. Umiejętności: PSI_TS2_U03; PSI_TS2_U07; PSI_TS2_U09. Kompetencje społeczne: PSI_TS2_K06; PSI_SN_K06. 60 godzin praktyki pedagogicznej: 30 godzin - praktyka w przedszkolu dla dzieci z dysfunkcją wzroku; 30 godzin - praktyka w szkole podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. |
Skrócony opis: |
II etap praktyki ma charakter pedagogiczny. Celem praktyki pedagogicznej odbywającej się w trakcie trwania IV semestru studiów jest poznanie roli przedszkola dla dzieci z dysfunkcją wzroku oraz szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w systemie oświaty, jak również celów, zadań, metod i sposobów ich realizacji. |
Pełny opis: |
Praktyka pedagogiczna ma umożliwić zdobycie osobistego doświadczenia w pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz zweryfikowanie przygotowania teoretycznego do przyszłej pracy zawodowej. Rezultatem udziału studenta w tym etapie praktyki będzie kształtowanie kompetencji dydaktycznych i terapeutycznych poprzez: - zapoznanie się ze specyfiką pracy w przedszkolu i szkole w zakresie wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - zapoznanie się ze sposobem funkcjonowania, organizacją i pracą wszystkich podmiotów oraz obowiązującą dokumentacją; - obserwowanie i współdziałanie z opiekunem praktyki danej placówki; - planowanie i współprowadzenie zajęć oraz analizę pracy i jej efektów; - prowadzenie dokumentacji z przebiegu zajęć edukacyjno-terapeutycznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: PSI_W17 - student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki; PSI_SN_W08 - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową. Umiejętności: PSI_TS2_U03 - student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową; PSI_TS2_U07 - student posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową; PSI_TS2_U09 - student potrafi zaprojektować i współprowadzić z nauczycielem zajęcia dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy. Kompetencje społeczne: PSI_TS2_K06 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; PSI_SN_K06 - student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3,0 (dostateczny): - Student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki; student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych; student ma podstawową wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową. - Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz projektować i współprowadzić zajęcia z nauczycielem dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy. - Student w podstawowym stopniu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego. Na ocenę 3,5 (dostateczny plus): - Student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je i wyjaśnia; student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje i wyjaśnia ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych; - Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie projektować i prowadzić zajęcia z dziećmi/uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy, przy współudziale nauczyciela - specjalisty. - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego - docenia specyfikę tej pracy. Na ocenę 4,0 (dobry): - Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je i wyjaśnia; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje i wyjaśnia ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. - Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji i je analizuje; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnego pomysłu projektować i prowadzić zajęcia z dziećmi/ uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując różnorodne metody pracy, przy współudziale nauczyciela - specjalisty. - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazuje się samokrytycyzmem, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej - docenia specyfikę tej pracy. Na ocenę 4,5 (dobry plus): - Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je, wyjaśnia i analizuje; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje i wyjaśnia ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją oraz analizuje w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. - Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji, analizuje je i wyłania wnioski; potrafi prowadzić i porównywać dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnych twórczych pomysłów projektować i współprowadzić zajęcia z nauczycielem dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując nie tylko stosowne ale również twórcze i aktywizujące metody pracy. - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazując się samokrytycyzmem pozostaje otwarty na nową wiedzę i umiejętności, ponadto odpowiedzialnie i twórczo przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej - docenia specyfikę tej pracy. Na ocenę 5,0 (bardzo dobry): - Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je, wyjaśnia, analizuje i prezentuje; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje, wyjaśnia, analizuje i prezentuje ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów, wyjaśnia ją, analizuje oraz prezentuje w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. - Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji, analizuje je, wyłania wnioski oraz konstruuje pytania; potrafi prowadzić, porównywać i weryfikować dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnych twórczych pomysłów projektować i współprowadzić zajęcia z nauczycielem dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując nie tylko stosowne ale również twórcze i aktywizujące metody pracy - potrafi tworzyć modyfikacje prowadzonych zajęć; - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazując się samokrytycyzmem pozostaje otwarty na nową wiedzę i umiejętności, ponadto odpowiedzialnie i twórczo przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej i zespołowej - docenia specyfikę tej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.