Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo oświatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-AD-PO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo oświatowe
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a58147d416562414a9d1865c4a47109a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=36b0f797-34aa-4764-9a0e-048be3978855&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

AD2_W02

AD2_W03

AD2_W05

AD2_W06

AD2_W07



Skrócony opis:

Celem tego wykładu jest przedstawienie oświaty jako zadania publicznego, a prawa oświatowego jako części prawa administracyjnego. Z tego względu student uzyska widzę na temat miejsca oświaty jako części administracji świadczącej, w tym pojęcie oświaty i systemu oświaty. Pozna podmioty systemu oświaty i zadania oświaty. Będzie wiedział kto te zadania wykonuje i jak są one finansowane. Uzyska również wiedzę jakie są prawa ucznia i rodzica w systemie oświaty.

Pełny opis:

Celem tego wykładu jest przedstawienie oświaty jako zadania publicznego, a prawa oświatowego jako części prawa administracyjnego. Przedmiot składa się z ośmiu wykładów. W ramach pierwszego wykładu student uzyska widzę na temat miejsca oświaty jako części administracji świadczącej, w tym pozna pojęcie oświaty i systemu oświaty. Przedstawione zostaną rownież przepisy regulujące zadania z zakresu oświaty w polskim porządku prawnym. W ramach kolejnego wykładu omawiane zostaną jednostki systemu oświaty i dokonana zostanie ich charakterystyka.Następnie przedstawiona będzie również szkoła jako zakład administracyjny, wraz z ukazaniem władztwa zakładowego i merytorycznego. Trzeci wykład trzeci będzie dotyczyć obowiązku szkolnego i sposobów jego egzekwowania. Wykład będzie prowadzony w formie nauczania zdalnego z wykorzystaniem synchronicznego i asynchronicznego nauczania. W ramach nauczania synchronicznego prowadzony będzie wykład na platformie Teems, wykład dialogowany z udziałem studentów. W razie potrzeby zajęcia będą uzupełnione nauczaniem asynchronicznym poprzez udostępnianie nagań lub materiałów. czwarty i piąty będzie dotyczyć prowadzenia szkół jako zadania publicznego. W jego ramach przedstawiony zostanie podział na szkoły publiczne i niepubliczne. Omówione zostaną zasady powierzenia wykonania zadania publicznego podmiotom niepublicznym. Ukazane zostanie rownież prowadzenie szkoły jako przykład prywatyzacji zadań publicznych. Wykład szósty dotyczy zaś organów wewnętrznych szkoły.Wykład siódmy będzie przedstawiał nadzór nad szkołami. W ramach niego beda omówione rodzaje nadzoru, środki nadzoru i organy go sprawujące.

Ostatnie zajęcia mają charakter warsztatowy. Mają one na celu doskonalenie posiadanych już przez studentów umiejętności i przygotowanie do egzaminu. W ramach tych zajęć dyskutowane będą te pytania egzaminacyjne, które dotyczą wymaganych od studenta umiejętności.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013,

2. R. Raszecka- Skałecka, Szkoła publiczna jako zdecentralizowany podmiot administracji publicznej. Studium administracyjnoprawne dostępne pod adresem https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/94776/Szkola_publiczna_jako_zdecentralizowany_podmiot_administracji_publicznej.pdf

Literatura dodatkowa

1. M. Czuba-Wąsowska Szkoła publiczna w obowiązującym porządku prawnym. Studium administracyjnoprawne dostępne

https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/doktoraty/M.%20Czuba-W%C4%85sowska_doktorat%20final_2015.pdf

2. M. Pilich (red.), Komentarz do ustawy - Prawo oświatowe, [w:] Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz (wybrane fragmenty- informacja podawana w ramach wykładu), dostępne LEX,

3. A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2017, (wybrane fragmenty- informacja podawana w ramach wykładu), dostępne Legalis

4. K.Gawroński, M. Kwiatkowski, Meritum Prawo oświatowe, Warszawa 2018.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 14 grudnia prawo oświatowe, Dz. U.2020.910 t.j.

2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U.2020.1327 t.j.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

AD2_W02 Student zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

AD2_W03 rozumie relacje miedzy szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny

relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące

AD2_W05 Student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego

AD2_W06 student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty,

AD2_W07 student rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów w zakresie prawa oświatowego.

Punkty ECTS: 2 (50 h)

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 16 h

Samodzielna analiza aktów prawnych i zalecanej literatury: 20 h

Przygotowanie do egzaminu: 14 h

Metody i kryteria oceniania:

Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.

Zasady oceniania:

AD2_W02 Student zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

Na ocenę 2: nie zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i wyciągać samodzielne wnioski.

Na ocenę 5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego

na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i wyciągać samodzielne wnioski.

AD2_W03 rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny

Na ocenę 2: student nie rozumie relacji między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny.

Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

Na ocenę 5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

AD2_W05 Student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego.

Na ocenę 2: nie zna metod, procedur i narzędzi, w tym technik pozyskiwania danych właściwych dla prawa oświatowego.

Na ocenę 3, 3,5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie dobrym.

Na ocenę 5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie bardzo dobrym.

Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.

Zasady oceniania:

AD2_W06 student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty,

Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie systemu oraz sposobów działania organów władzy publicznej w Polsce oraz nie umie określać ich kompetencji jak również wzajemnych relacji między nimi.

Na ocenę 3, 3,5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie dobrym.

Na ocenę 5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie bardzo dobrym.

AD2_W07 student rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego

Na ocenę 2: student nie rozumie wpływu norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego

Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie podstawowym.

Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

Na ocenę 5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.

Lista pytań egzaminacyjnych zostanie przedstawiona studentom .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Piskorz-Ryń
Prowadzący grup: Agnieszka Piskorz-Ryń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)