Mediacje w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ADZ-1-MA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje w administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- II rok I stopień (plus 3 i 4 sem. lektoratu)-Adm. niestacjonarna |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aegW3CzxJrDfF_pLvu0eYAplrTiP2EQYHM9_llS_z8RA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3709156a-eb10-4f74-bbe2-c16e1a931834&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AD1_U01, AD1_U02; AD1_U03, AD1_U04; AD1_U05, AD1_U06, AD1_U07, AD1_U08, AD1_U09, AD1_K01, AD1_K02, AD1_K03, AD1_K04, AD1_K06 |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania sporów (ADR) w administracji. Wskazywane są praktyczne zastosowania ADR w działalności organów administracji i sądów administracyjnych. |
Pełny opis: |
1. Alternatywne środki rozwiązywania sporów – rozwój i charakterystyka 2. Metody rozwiązywania sporów 3. Specyfika działania organów administracji w kontekście zasadności i dopuszczalności mediacji 4. Działania Rady Europy na rzecz rozwoju ADR 5. Doświadczenia innych państw europejskich w zakresie wdrażania ADR 6. Geneza wprowadzenia mediacji do postępowania administracyjnego oraz w postępowaniu przed sądami administracji 7. Zakresy działania ADR w kontekście uznania administracyjnego 8. Ugoda w postępowaniu administracyjnym 9. Mediacja w kodeksie postępowania administracyjnego 10. Mediacja w postępowaniu sądowo administracyjnym |
Literatura: |
Wojciech Federczyk "Mediacja w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym " Wolters Kluwer 2013 Wojciech Federczyk, Michał Klimaszewski, Bartosz Majchrzak Postępowanie administracyjne CH Beck Wydanie: 5 Rok: 2018 Niezgódka-Medek Małgorzata , Kabat Andrzej Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz Wolters Kluwer 2020 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AD1_U01: potrafi interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi AD1_U02: potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych AD1_U03: potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować AD1_U04: potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego AD1_U05: potrafi biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie AD1_U06: potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze AD1_U07: potrafi sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów AD1_U08: potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego AD1_U09: potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego AD1_K01: jest gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się AD1_K02: jest gotów do pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa administracyjnego AD1_K03: jest gotów do ustalania celów służących realizacji określonych zadań AD1_K04: jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych AD1_K06: jest gotów do formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny Opis ECTS: Udział w wykładzie: 16 h Lektura zadanej literatury: 74 h Prace na źródłach: 10h Suma godzin: 100 Liczba ECTS: 100 h/25 = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
metody oceniania (dla wszystkich efektów kształcenia): Oceny: AD1_U01: 2 - student nie potrafi interpretować zjawisk społecznych/prawnych w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi 3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi 4, 4+ - student potrafi trafnie interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi 5 - student potrafi trafnie i z dużą swobodą interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi AD1_U02: 2 - student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego ani krytycznie dobierać metod badawczych i danych do analizowania przebiegu zjawisk społecznych 3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych 4, 4+ - student potrafi trafnie zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych 5 - student potrafi trafnie i z dużą swobodą zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych AD1_U03: 2 - student nie potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; nie potrafi formułować prostych hipotez badawczych ani ich weryfikować 3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować 4, 4+ - student trafnie potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować 5 - student trafnie i ze swobodą potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować AD1_U04: 2 - student nie potrafi wykorzystać metody i narzędzi właściwych dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; nie potrafi tworzyć modeli złożonych procesów życia społecznego 3,3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modeli złożonych procesów życia społecznego 4,4+ - student trafnie potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego 4,4+ - student trafnie i ze swobodą potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego AD1_U05: 2 - student nie potrafi biegle zastosować przepisów prawnych oraz innych reguł/procedur do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; nie umie wykorzystać dostępnych procedur w tym zakresie 3,3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; tak też umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie 4, 4+ - student potrafi biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie 5 - student potrafi bardzo biegle i ze swobodą zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie AD1_U06: 2 - student nie rozumie i jest w stanie dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze 3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze 4, 4+ - student potrafi trafnie zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze 5 - student potrafi trafnie zrozumieć i biegle oraz ze swobodą dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze AD1_U07: 2 - student nie potrafi sporządzić projektu aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów 3, 3+ - potrafi jedynie ze znaczną pomocą sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów 4, 4+ - student potrafi samodzielnie sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów 5 - potrafi samodzielnie i z dużą biegłością sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów AD1_U08: 2 - student nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie przygotować dokumentów i prac pisemnych w języku polskim dotyczących prawa administracyjnego 3,3+ - student jedynie z pomocą potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego 4,4+ - student samodzielnie potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego 5 - student samodzielnie z z dużą biegłością potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego AD1_U09: 2 - student nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzy z zakresu prawa administracyjnego 3, 3+ - student jedynie z pomocą potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego 4,4+ - student samodzielnie potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego 5 - student samodzielnie z z dużą biegłością potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego AD1_K01: 2 - student nie jest gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; nie kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz nie dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego, nie inspiruje procesów uczenia się 3,3+ - student jest w ograniczonym stopniu gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; w niewielkim stopniu kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego 4,4+ - student jest gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się 5 - student samodzielnie podejmuje systematyczne uczenie się i pogłębianie oraz aktualizowanie swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego, a także w pełni samodzielnie inspiruje procesy uczenia się AD1_K02: 2 - student nie jest gotów do pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa administracyjnego 3,3+ - student tylko na zlecenie podejmuje pracę i współdziałanie w grupie i wykonywanie zadań z zakresu prawa administracyjnego 4,4+ - student jest z własnej inicjatywy gotów do pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa administracyjnego 5 - student inicjuje pracę i współdziałanie w grupie oraz wspólne wykonywanie zadań z zakresu prawa administracyjnego - organizując pracę innym AD1_K03: 2 - student nie jest gotów do ustalania celów służących realizacji określonych zadań 3,3+ - student ustala cele służących realizacji określonych zadań tylko przy wsparciu innych osób 4,4+ - student jest gotów do samodzielnego ustalania celów służących realizacji określonych zadań 5 - student w pełni samodzielnie ustala cele służące realizacji określonych zadań AD1_K04: 2 - student nie jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych 3,3+ - student wymaga wsparcia przy identyfikowaniu i rozstrzyganiu dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych 4,4+ - student jest gotów do samodzielnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych 5 - student w pełni samodzielnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zadań administracyjnych AD1_K06: 2 - student nie jest gotów do formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny 3,3+ - student wymaga zachęty formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; przy odpowiednim wsparciu potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny 4,4+ - student jest gotów do samodzielnego formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny 5 - student w pełni samodzielnie formułuje opinie i sądy o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Cieślak, Bartosz Majchrzak | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Cieślak, Bartosz Majchrzak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aegW3CzxJrDfF_pLvu0eYAplrTiP2EQYHM9_llS_z8RA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3709156a-eb10-4f74-bbe2-c16e1a931834&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Federczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Federczyk | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aegW3CzxJrDfF_pLvu0eYAplrTiP2EQYHM9_llS_z8RA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3709156a-eb10-4f74-bbe2-c16e1a931834&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Federczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Federczyk | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aegW3CzxJrDfF_pLvu0eYAplrTiP2EQYHM9_llS_z8RA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3709156a-eb10-4f74-bbe2-c16e1a931834&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.