Konsument na rynku cyfrowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-BGC-N-2-KRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konsument na rynku cyfrowym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BwGC_W07 BwGC_W12 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja pozycji i praw konsumenta na rynku cyfrowym. Wyjaśnione zostaną aksjologia, założenia i najważniejsze prawa regulacje systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja pozycji i praw konsumenta na rynku cyfrowym. Wyjaśnione zostaną aksjologia i założenia systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym. Zaprezentowane zostaną najważniejsze zagrożenia dla konsumenta na rynku cyfrowym. W toku zajęć przedstawione zostaną najważniejsze mechanizmy prawne i strategie ochrony konsumenta w ramach zawieranych przez niego w środowisku cyfrowym transakcji handlowych (e-commerce) a także, w ograniczonym zakresie, określające zakres i jakość dostępu konsumenta do Internetu i usług cyfrowych oferowanych w państwach UE. Wykład obejmuje prezentację polskiej regulacji prawnej odnoszącej się do zawierania umów na odległość oraz pozasądowe dochodzenie roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Kidyba, Prawo handlowe, Warszawa 2023 - M. Grochowski (red.) Rynek cyfrowy. Akt o usługach cyfrowych. Akt o rynkach cyfrowych. Rozporządzenie platform-to-business. Komentarz, Warszawa 2024 - M.Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska (red.), Ochrona prawna konsumenta na rynku mediów elektronicznych Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: - M. Stec (red.), Prawo umów handlowych. System Prawa Prywatnego. Tom 5b, Warszawa 2020 - Rozdział 24. Umowy zawierane w obrocie elektronicznym (e-commerce) - J. Gołaczyński (red.), Prawo umów elektronicznych. Zarys systemu, Warszawa 2024 - P. Polański, Europejskie prawo handlu elektronicznego. Mechanizm regulacji usług społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2014 - M. Jagielska, Ewolucja ochrony konsumenta w prawie kolizyjnym Unii Europejskiej w zakresie zobowiązań umownych, Warszawa 2010 - S. Żyrek, Jurysdykcja krajowa w sprawach zobowiązań elektronicznych w prawie Unii Europejskiej, Warszawa 2019 - artykuły naukowe, orzeczenia i dokumenty zamieszczone na platformie Moodle albo przesłane przez USOS-mail |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFekty kształcenia: EK1 (BwGC_W07) Student zna zasady funkcjonowania gospodarki cyfrowej w perspektywie społecznej, w szczególności potrafi wyjaśnić aksjologię i założenia systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym, określa najważniejsze wyzwania i działania podejmowane w ramach założenia o stworzeniu jednolitego rynku usług cyfrowych. EK2 (BwGC_W12) Student zna zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym, w szczególności potrafi określić najważniejsze akty prawne z zakresu ochrony konsumenta na rynku e-commerce, zna prawną regulację odnoszącą się do zawierania przez konsumentów umów na odległość oraz mechanizm pozasądowego dochodzenia roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. Opis ECTS: 2 pkt ECTS 15 godzin - udział w zajęciach (w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21 w formie zdalnej przez aplikację Microsoft Teams ze wsparciem kontaktu asynchronicznego na platformie e.uksw) 30 godzin - przygotowanie do egzaminu 10 godzin - przygotowanie do zajęć, prace domowe Suma godzin: 55 = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład interaktywny, dyskusja, prezentacja w PP, lektura literatury Metody oceniania: BwGC_W07 i BwGC_W12 są weryfikowane przez egzamin pisemny (test) albo ustny (w ramach tzw. zerówki). Kryteria oceniania: Wiedza: EK1 (BwGC_W07) Na ocenę BDB (5): Student bardzo dobrze zna zasady funkcjonowania gospodarki cyfrowej w perspektywie społecznej, w szczególności potrafi wyjaśnić aksjologię i założenia systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym, bardzo dobrze określa najważniejsze wyzwania i działania podejmowane w ramach założenia o stworzeniu jednolitego rynku usług cyfrowych. Na ocenę DB (4) i DB PLUS (4+): Student dobrze zna zasady funkcjonowania gospodarki cyfrowej w perspektywie społecznej, w szczególności potrafi wyjaśnić aksjologię i założenia systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym, dobrze określa najważniejsze wyzwania i niektóre działania podejmowane w ramach założenia o stworzeniu jednolitego rynku usług cyfrowych. Na ocenę DST (3) i DST PLUS (3+): Student zna w dostatecznym zakresie najważniejsze zasady funkcjonowania gospodarki cyfrowej w perspektywie społecznej, w szczególności potrafi ogólnie określić aksjologię i założenia systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym, wskazać na najważniejsze wyzwania i niektóre działania podejmowane w ramach założenia o stworzeniu jednolitego rynku usług cyfrowych. Na ocenę NDST (2): Student nie zna w dostatecznym zakresie zasad funkcjonowania gospodarki cyfrowej w perspektywie społecznej, w szczególności nie potrafi określić aksjologii ani założeń systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym, nie umie wskazać najważniejszych wyzwań ani działań podejmowanych w ramach założenia o stworzeniu jednolitego rynku usług cyfrowych. Wiedza: EK2 (BwGC_W12) Na ocenę BDB (5): Student bardzo dobrze zna zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym, w szczególności potrafi wskazać na najważniejsze akty prawne z zakresu ochrony konsumenta na rynku e-commerce, bardzo dobrze zna prawną regulację odnoszącą się do zawierania przez konsumentów umów na odległość oraz na tym samym poziomie, mechanizm pozasądowego dochodzenia roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. Na ocenę DB (4) i DB PLUS (4+): Student dobrze zna zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym, w szczególności potrafi określić najważniejsze akty prawne z zakresu ochrony konsumenta na rynku e-commerce, dobrze zna prawną regulację odnoszącą się do zawierania przez konsumentów umów na odległość oraz mechanizm pozasądowego dochodzenia roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. Na ocenę DST (3) i DST PLUS (3+): Student zna w dostatecznym zakresie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym, w szczególności potrafi na dostatecznym poziomie określić najważniejsze akty prawne z zakresu ochrony konsumenta na rynku e-commerce, zna w dostatecznym stopniu prawną regulację odnoszącą się do zawierania przez konsumentów umów na odległość oraz mechanizm pozasądowego dochodzenia roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. Na ocenę NDST (2): Student nie zna w dostatecznym zakresie zasad funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym, w szczególności nie potrafi na dostatecznym poziomie określić najważniejszych aktów prawnych z zakresu ochrony konsumenta na rynku e-commerce, nie zna w dostatecznym stopniu prawnej regulacji odnoszącej się do zawierania przez konsumentów umów na odległość ani mechanizmu pozasądowego dochodzenia roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja pozycji i praw konsumenta na rynku cyfrowym. Wyjaśnione zostaną aksjologia, założenia i najważniejsze prawa regulacje systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja pozycji i praw konsumenta na rynku cyfrowym. Wyjaśnione zostaną aksjologia i założenia systemu ochrony konsumenta na rynku cyfrowym. Zaprezentowane zostaną najważniejsze zagrożenia dla konsumenta na rynku cyfrowym. W toku zajęć przedstawione zostaną najważniejsze mechanizmy prawne i strategie ochrony konsumenta w ramach zawieranych przez niego w środowisku cyfrowym transakcji handlowych (e-commerce) a także, w ograniczonym zakresie, określające zakres i jakość dostępu konsumenta do Internetu i usług cyfrowych oferowanych w państwach UE. Wykład obejmuje prezentację polskiej regulacji prawnej odnoszącej się do zawierania umów na odległość oraz pozasądowe dochodzenie roszczeń przez konsumenta w trybie Online Dispute Resolution. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Kidyba, Prawo handlowe, Warszawa 2020 - M.Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska (red.), Ochrona prawna konsumenta na rynku mediów elektronicznych Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: - P. Polański, Europejskie prawo handlu elektronicznego. Mechanizm regulacji usług społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2014 - M. Jagielska, Ewolucja ochrony konsumenta w prawie kolizyjnym Unii Europejskiej w zakresie zobowiązań umownych, Warszawa 2010 - S. Żyrek, Jurysdykcja krajowa w sprawach zobowiązań elektronicznych w prawie Unii Europejskiej, Warszawa 2019 - artykuły naukowe, orzeczenia i dokumenty zamieszczone na platformie Moodle albo przesłane przez USOS-mail |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.