Argumentacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-MON-PO-H-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Argumentacje |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H2A_W01, H2A_W10, H2A_U01 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest umożliwienie słuchaczowi wzbogacenia i ugruntowanie wiedzy w zakresie przeprowadzania argumentacji za daną tezą czy poglądem oraz oceny argumentacji strony przeciwnej w merytorycznej dyskusji . Omówione i odróżnione zostaną argumentacje z punktu widzenia współczesnej teorii argumentacji, z punktu widzenia teorii Schopenhauera dotyczącej tzw. chwytów erystycznych, a także teorii retoryki klasycznej w ujęciu Arystotelesa. Przedstawiona zostanie budowa argumentów i ich części, podane też zostaną metody analizy argumentacji z punktu widzenia jej poprawności i siły. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki przedmiotu 2. Podziały rozumowań. 3. Rodzaje wynikania. 4. Sylogistyka Arystotelesowa. Zawodne i niezawodne tryby sylogistyczne. 5. Warunki poprawności rozumowań. Rodzaje błędów w rozumowaniach. 6. Pojęcia argumentu i argumentacji. Kryteria poprawności argumentacji. 7. Rozumowania entymematyczne. Sylogizmy retoryczne. 8. Zawodność i niezawodność argumentu. 9. Standaryzacja argumentu. 10. Diagram argumentu. 11. Trzy sfery oddziaływania w retoryce: logos, etos, patos. 12- 13. Toposy, figury retoryczne i tropy retoryczne. 14. Definiowanie pojęć i toposy dotyczące definiowania . 15. Rodzaje chwytów erystycznych i sposoby ich zbijania. |
Literatura: |
1.Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2012. 2. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. 3. Korolko M., Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2000 4.Levinson S.C., Pragmatyka, Cambridge University Press, Cambridge 1983. 5. Łukowski P., Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji, Warszawa 2012; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
H2A_W01 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teorii argumentacji, którą jest w stanie rozwijać twórczo stosować w działalności profesjonalnej H2A_W10 - ma podstawową wiedzę w zakresie twórców, czy czołowych przedstawicieli danych nurtów teorii argumentacji wiedzę o cechach odróżniających rodzaje argumentacji. H2A_U01 - potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać argumentacje dotyczące danych tez, czy poglądów; potrafi selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładzie: 30 h Samodzielna lektura literatury: 30 h Samodzielna analiza przykładów: 30 h Przygotowanie prac pisemnych: 15 h Samodzielne przygotowanie do egzaminu: 20 h Suma: 125 h = około 5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: H2A_W01 Na ocenę 2: Student nie ma wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teorii argumentacji, na ocenę 3: Student ma ogólną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teorii argumentacji, na ocenę 4: Student ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teorii argumentacji wystarczającą na to, aby rozwijać ją i w ograniczonym zakresie twórczo stosować ją w działalności profesjonalnej na ocenę 5: Student ma wiedzę na wysokim poziomie o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teorii argumentacji wystarczającą na to i jest w stanie bez trudu rozwijać ją i stosować w działalności profesjonalnej H2A_W10 Na ocenę 2: Student nie zna twórców, czy czy czołowych przedstawicieli danych nurtów teorii argumentacji; nie ma wiedzy o cechach odróżniających rodzaje argumentacji. na ocenę 3: Student zna nazwiska twórców, czy czy czołowych przedstawicieli danych nurtów teorii argumentacji; ma małą wiedzę o cechach odróżniających rodzaje argumentacji. na ocenę 4: Student zna nazwiska twórców, czy czołowych przedstawicieli danych nurtów teorii argumentacji; zna podstawowe różnice i podobieństwa poszczególnych rodzajów argumentacji. na ocenę 5: Student zna nazwiska twórców i czołowych przedstawicieli danych nurtów teorii argumentacji; zna wszystkie różnice i podobieństwa poszczególnych rodzajów argumentacji H2A_U01 - potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać argumentacje dotyczące danych tez, czy poglądów; potrafi selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Na ocenę 2: Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać argumentacji dotyczące danych tez, czy poglądów; nie potrafi selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. na ocenę 3: Student ma dostateczną umiejętność wyszukiwania, analizowania i oceniania argumentacji dotyczących danych tez, czy poglądów; potrafi selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem podstawowych źródeł oraz czasami trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy. na ocenę 4: Student ma umiejętność wyszukiwania, analizowania i oceniania argumentacji dotyczących danych tez, czy poglądów; potrafi selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem podstawowych źródeł oraz często trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy. na ocenę 5: Student ma wysoką umiejętność wyszukiwania, analizowania i oceniania argumentacji dotyczących danych tez, czy poglądów; potrafi selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem podstawowych źródeł oraz zazwyczaj trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Metody oceniania: ocenianie ciągłe, ocena prac pisemnych, egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Wesserling | |
Prowadzący grup: | Janusz Wesserling | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Wesserling | |
Prowadzący grup: | Janusz Wesserling | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.