Angielskie i niemieckie prawo administracyjne: Instytucje prawa administracyjnego na tle porównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-PR-MON-AiNPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Angielskie i niemieckie prawo administracyjne: Instytucje prawa administracyjnego na tle porównawczym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Angielskie i niemieckie prawo administracyjne: instytucje prawa administracyjnego na tle porównawczym |
Pełny opis: |
1. Komparatystyka prawna w dziedzinie prawa publicznego: metody i funkcje prawa porównawczego; rodziny prawa w prawie publicznym, nauka prawa administracyjnego w Europie i na świecie; zagadnienie common frame of reference; 2. Ustrojowe założenia angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego: ENG: rządy prawa i suwerenność Parlamentu, odpowiedzialność ministerialna; prawo administracyjne a prawo powszechne (common law); DE: zasada państwa prawa (prymat i zastrzeżenie ustawy), zasada demokracji (zasada większości i ochrona mniejszości) i jej funkcja legitymizująca (legitymacja osobowa, rzeczowa i funkcjonalna), zasada podziału władz i jej wymiary (wertykalny i horyzontalny); państwo konstytucyjne jako państwo administracyjne; 3. Źródła prawa administracyjnego: ENG: porządki prawa administracyjnego w Wielkiej Brytanii, prawo angielskie a inne porządki prawne; rola orzecznictwa sądowego, prawo pierwotne (akty Parlamentu i prerogatywy królewskie) i pochodne (instrumenty statutowe i by-laws), reguły trzeciego rzędu; DE: prawo federalne i prawo krajów związkowych, hierarchia prawa w prawie niemieckim, systematyka niemieckiego prawa administracyjnego; 4. Stosunki administracji publicznej z podmiotami zewnętrznymi: ENG: sądowa kontrola administracji publicznej (judicial review); środki ochrony prawnej w prawie publicznym; ultra vires (nielegalność, nieracjonalność, proceduralna niewłaściwość), postępowanie odwoławcze (appeals); DE: formy działania administracji publicznej: Akt administracyjny: znaczenie i funkcja aktu, wydawanie aktu, uznanie administracyjne, wady aktu i ich konsekwencje prawne; Umowa administracyjna: pojęcie i rodzaje umowy, dopuszczalność umowy w państwie prawa , wady umów i ich konsekwencje prawne; Inne formy działania administracji: administracyjne tworzenie prawa, planowanie i nieformalne działania administracji 5. Ustrój administracji publicznej: ENG: Jedność Królestwa i dewolucja, Korona, gabinet i rząd, administracja regionalna i lokalna, agencje, contracting out; DE: Bezpośrednia administracja państwowa (administracja federalna i administracja krajów związkowych); pośrednia administracja państwowa (korporacje prawa publicznego, fundacje prawa publicznego); administrowanie przez osoby prywatne. |
Literatura: |
Z. Kmieciak, Postępowanie administracyjne w Europie, Warszawa 2010. P. Sarnecki, System konstytucyjny Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Warszawa 2009. B. Banaszak, System konstytucyjny Niemiec, Warszawa 2005. J. W. Tkaczyński, Prawo ustrojowe Niemiec, Kraków 2015. F. Longchamps, Współczesne kierunki w nauce prawa administracyjnego na zachodzie Europy, Wrocław 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1: 2: Student nie zna podstawowych pojęć i narzędzi komparatystyki prawnej. 3: Student zna podstawowe pojęcia i narzędzia z zakresu komparatystyki prawnej. 4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w zakresie pojęć i narzędzi komparatystyki prawnej. 5: Student świetnie orientuje się w metodzie pracy komparatystycznej. Potrafi samodzielnie ustalić i ukazać istotne podobieństwa między różnymi regulacjami krajowymi i międzynarodowymi. EK2: 2: Student nie zna ustrojowych założeń angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. 3: Student poprawnie wskazuje podstawowe ustrojowe założenia angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. 4: Student poprawnie wskazuje i klasyfikuje ustrojowe założenia angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. 5. Student potrafi omówić ustrojowe założenia angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego - ukazując ich wzajemne związki i podobieństwa. EK3: 2: Nie zna przykładów z orzecznictwa sądów i dorobku doktryny z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. 3: Jest w stanie odnieść regulację prawną z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego do wybranego orzecznictwa sądów i dorobku doktryny. 4: Dokonuje analizy i krytycznej oceny wybranej regulacji z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego z wykorzystaniem orzecznictwa sądów i dorobku doktryny. 5: Potrafi korzystać z orzecznictwa sądów i dorobku doktryny z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. Jest w stanie samodzielnie krytycznie oceniać poglądy orzecznictwa i doktryny na tle regulacji prawnej. EK4: 2: Student nie zna podstawowych pojęć oraz instytucji prawnych z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. 3: Student zna podstawowe pojęcie i instytucje prawne z zakresu z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. 4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w zakresie pojęć i instytucji prawnych z zakresu angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny prawa. 5: Student świetnie orientuje się w zakresie angielskiego i niemieckiego prawa administracyjnego. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej regulacji oraz dostrzega jej przekształcenia. EK5: 2: Student nie ma wystarczających podstaw, by śledzić zmiany w omawianej materii, ani pogłębiać wiedzę z zakresu prawa porównawczego. 3: Student ma zadowalające umiejętności w zakresie śledzenia zmian w omawianej materii oraz jest w stanie na poziomie podstawowym pogłębiać wiedzę z zakresu prawa porównawczego. 4: Student ma umiejętności w zakresie śledzenia zmian w omawianej materii oraz umie pogłębiać wiedzę i podejmować samodzielną pracę przy wykorzystaniu narzędzi komparatystyki prawnej. 5: Student ma duże umiejętności w zakresie śledzenia zmian w omawianej materii oraz umie pogłębiać wiedzę i podejmować samodzielną pracę polegającą na rozwiązaniu złożonych problemów przy wykorzystaniu narzędzi komparatystyki prawnej. Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 h Lektura zadanej literatury: 40 h Przygotowania do egzaminu: 30 h Suma godzin: 100 Liczba ECTS: 100 h/25 = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia i oceniania dla EK1-EK5: Wykład konwencjonalny Egzamin pisemny w I terminie i egzamin ustny w II terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.