Ochrona praw zwierząt w aspekcie prawnoporównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-PR-MON-OPZwAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona praw zwierząt w aspekcie prawnoporównawczym |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: R_W02 Umiejętności: PR_U02 PR_U07 PR_U08 PR_U09 Kompetencje społeczne: PR_K01 PR_K02 PR_K03 |
Skrócony opis: |
Tematyką wykładów jest sytuacja prawna zwierząt, szczególnie domowych, w polskim prawie. Przedmiotem wykładów będzie analiza obowiązującej ustawy o ochronie praw zwierząt i realizacji zadań gmin w tym zakresie. Poruszona zostanie również tematyka z zakresu funkcjonowania organizacji pozarządowych, których celem statutowym jest pomoc zwierzętom. Przedmiotem wykładów będzie także sytuacja prawna zwierząt w aspekcie prawnoporównawczym, szczególnie w prawie innych krajów europejskich oraz w prawie unijnym. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładów jest szeroko ujęta sytuacja faktyczna i prawna zwierząt w Polsce. Punktem wyjścia będzie ustalenie terminologii, a w tym terminów tj. zwierzę, dobrostan czy prawa zwierząt. Omówione zostaną regulujące te kwestie akty prawne, m.n. ustawa o ochronie praw zwierząt. Dokonana zostanie analiza historycznoprawna w zakresie sytuacji zwierząt w Polsce i w Europie. Regulacje prawne w innych krajach, głównie europejskich będą stanowiły tło dla krajowych rozwiązań. Szczegółowo z wykorzystaniem licznych przykładów omówiona zostanie działalność gmin w zakresie ochrony praw zwierząt, a także działalność kontrolna NIK oraz działalność organizacji pozarządowych w zakresie ochrony dobrostanu zwierząt. Rozważane będą możliwości zmian i wprowadzenia innowacji do polskiego porządku prawnego w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt w Polsce, jak np. Rzecznika Praw Zwierząt, Straży dla Zwierząt, telefonów alarmowe. |
Literatura: |
Teksty źródłowe: 1. ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o ochronie praw zwierząt - tekst ujednolicony ze zmianami z 2002 (Dz. U. 135, poz. 1141, z 28 sierpnia 2002. 2. Światowa deklaracja praw zwierząt z 21.9.1977r. 3. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 sierpnia 1998 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt. 4. Europejska konwencja o ochronie zwierząt hodowlanych i gospodarskich z 1978 r. Literatura podstawowa: 1. K. Kuszlewicz, Ustawa o ochronie zwierząt. Komentarz, Warszawa 2021. 2. W. Radecki, Ustawy o ochronie zwierząt. Komentarz, 2015. Literatura uzupełniająca: 1. S. Mroczkowski, A. Frieske, Regulacje użytkowania zwierząt, Bydgoszcz 2016. 2. Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy, red. H. Mamzer, 2018. 3. J. Helios, W. Jedlecka, Prawo zwierząt do ochrony przed cierpieniem, Toruń 2019. Teksty źródłowe i literatura będą uzupełniane na bieżąco podczas zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Wiedza R_W02 na ocenę 2 – student nie zna ani nie rozumie źródeł i charakteru norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów na ocenę 3 - student dostatecznie zna i rozumie źródła i charakter norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów na ocenę 4 - student dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów na ocenę 5 - student bardzo dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów Umiejętności PR_U02 na ocenę 2 – student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych na ocenę 3 - student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych na ocenę 4 - student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych na ocenę 5 - student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych PR_U07 na cenę 2 – student nie potrafi projektować i tworzyć rożnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym na ocenę 3 - student dostatecznie potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym na ocenę 4 - student dobrze potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym na ocenę 5 - student bardzo dobrze potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym PR_U08 na ocenę 2 – student nie potrafi sporządzić podstawowego projektu aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów. Nie potrafi posłużyć się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. na ocenę 3 - student dostatecznie potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. na ocenę 4 - student dobrze potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. na ocenę 5 - student bardzo dobrze potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. PR_U09 na ocenę 2 – student nie potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustnego w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym na ocenę 3 - student dostatecznie potrafi projektować i tworzyć wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym na ocenę 4 - student dobrze potrafi projektować i tworzyć wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym na ocenę 5 - student bardzo dobrze potrafi projektować i tworzyć wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym Kompetencje PR_K01 na ocenę 2 – student nie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich) na ocenę 3 - student w stopniu dostatecznym jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich) na ocenę 4 - student w stopniu dobrym jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich) na ocenę 5- student jest w pełni gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich) PR_K02 na ocenę 2 – student nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych na ocenę 3 - student jest dostatecznie gotów o prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych na ocenę 4 - student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych na ocenę 5 - student jest w pełni gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych PR_K03 na ocenę 2 – student nie jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych na ocenę 3 - student jest w dostatecznym stopniu gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych na ocenę 4 - student jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych na ocenę 5 - student jest w pełni gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Kamińska | |
Prowadzący grup: | Renata Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematyką wykładów jest sytuacja prawna zwierząt, szczególnie domowych, w polskim prawie. Przedmiotem wykładów będzie analiza obowiązującej ustawy o ochronie praw zwierząt i realizacji zadań gmin w tym zakresie. Poruszona zostanie również tematyka z zakresu funkcjonowania organizacji pozarządowych, których celem statutowym jest pomoc zwierzętom. Przedmiotem wykładów będzie także sytuacja prawna zwierząt w aspekcie prawnoporównawczym, szczególnie w prawie innych krajów europejskich oraz w prawie unijnym. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładów jest szeroko ujęta sytuacja faktyczna i prawna zwierząt w Polsce. Punktem wyjścia będzie ustalenie terminologii, a w tym terminów tj. zwierzę, dobrostan czy prawa zwierząt. Omówione zostaną regulujące te kwestie akty prawne, m.n. ustawa o ochronie praw zwierząt. Dokonana zostanie analiza historycznoprawna w zakresie sytuacji zwierząt w Polsce i w Europie. Regulacje prawne w innych krajach, głównie europejskich będą stanowiły tło dla krajowych rozwiązań. Szczegółowo z wykorzystaniem licznych przykładów omówiona zostanie działalność gmin w zakresie ochrony praw zwierząt, a także działalność kontrolna NIK oraz działalność organizacji pozarządowych w zakresie ochrony dobrostanu zwierząt. Rozważane będą możliwości zmian i wprowadzenia innowacji do polskiego porządku prawnego w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt w Polsce, jak np. Rzecznika Praw Zwierząt, Straży dla Zwierząt, telefonów alarmowe. |
|
Literatura: |
Teksty źródłowe: 1. ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o ochronie praw zwierząt - tekst ujednolicony ze zmianami z 2002 (Dz. U. 135, poz. 1141, z 28 sierpnia 2002. 2. Światowa deklaracja praw zwierząt z 21.9.1977r. 3. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 sierpnia 1998 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt. 4. Europejska konwencja o ochronie zwierząt hodowlanych i gospodarskich z 1978 r. Literatura podstawowa: 1. K. Kuszlewicz, Ustawa o ochronie zwierząt. Komentarz, Warszawa 2021. 2. W. Radecki, Ustawy o ochronie zwierząt. Komentarz, 2015. Literatura uzupełniająca: 1. S. Mroczkowski, A. Frieske, Regulacje użytkowania zwierząt, Bydgoszcz 2016. 2. Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy, red. H. Mamzer, 2018. 3. J. Helios, W. Jedlecka, Prawo zwierząt do ochrony przed cierpieniem, Toruń 2019. Teksty źródłowe i literatura będą uzupełniane na bieżąco podczas zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.