Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Powszechna historia państwa i prawa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-PRZ-PH-ćw Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Powszechna historia państwa i prawa
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku prawa niestacjonarnego
Punkty ECTS i inne: 2.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PR_U01;

PR_U05;

PR_U07;

PR_U09;

PR_K01;

PR_K03;

PR_K04

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu student poznaje kluczowe instytucje prawne i ustrojowe wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju oraz uczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawnych

Pełny opis:

Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do:

1. poznania historii podstawowych instytucji i pojęć prawa sądowego, w szczególności: małżeństwa, rodziny, własności, umowy, procesu cywilnego i karnego;

2. wykształcenia umiejętności porównywania różnych systemów prawnych i instytucji, tak w ujęciu historycznym, jak i terytorialnym;

3. lepszego zrozumienia przyczyn różnorodności współczesnego prawa;

4. uświadomienia sobie aksjologii współczesnego prawa europejskiego, w szczególności jego rzymskich i judeo – chrześcijańskich korzeni;

Literatura:

Literatura podstawowa

K. Sójka - Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca:

Źródła:

Kodeks Hammurabiego, tłum. i wyd. M. Stępień, Warszawa 1996;

Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych, pod red. G. Bałtruszajtys, J. Kolarzowskiego, M. Paszkowskiej, K. Rajewskiego, Warszawa 1996.

Opracowania

Dziadzio A., Historia prawa, Warszawa 2008;

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PR_U01 Absolwent potrafi interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

PR_U05 Absolwent potrafi wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk

gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie

PR_U07 Absolwent potrafi tworzyć pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

PR_U09 Absolwent potrafi tworzyć ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

PR_K01 Absolwent jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych

PR_K03 Absolwent jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych

PR_K04 Absolwent jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

2 punkty ECTS

udział w ćwiczeniach - 15 h

przygotowanie do zajęć - 45 h

suma - 60 h

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

PR_U01,

metoda oceny: referaty, testy, praca pisemna

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie potrafi interpretować historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

Ocena dostateczna (3)

Absolwent potrafi poprawnie interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

Ocena dobra (4)

Absolwent potrafi właściwie interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent potrafi biegle interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

PR_U05

metoda oceny: referaty, testy, praca pisemna

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie potrafi wiązać nabytej wiedzy z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie

Ocena dostateczna (3)

Absolwent potrafi dostatecznie wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie

Ocena dobra (4)

Absolwent potrafi właściwie wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent potrafi biegle wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie

PR_U07

metoda oceny: praca pisemna

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie potrafi tworzyć pisemnych analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

Ocena dostateczna (3)

Absolwent potrafi tworzyć poprawne pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

Ocena dobra (4)

Absolwent potrafi tworzyć właściwe pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent potrafi biegle tworzyć pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

PR_U09

Metoda oceny: ustne wypowiedzi w czasie zajęć, referat

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie potrafi tworzyć ustnych analiz zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

Ocena dostateczna (3)

Absolwent potrafi tworzyć poprawne ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

Ocena dobra (4)

Absolwent potrafi tworzyć dobre ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent potrafi tworzyć bardzo dobre ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym

PR_K01

metoda oceny: różne formy dyskusji, ocenianie ciągłe

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych

Ocena dostateczna (3)

Absolwent jest w pewnym zakresie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych

Ocena dobra (4)

Absolwent jest dobrze przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent jest bardzo dobrze przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych

PR_K03

metoda oceny: różne formy dyskusji, ocenianie ciągłe

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie jest przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych

Ocena dostateczna (3)

Absolwent jest umiarkowanie gotowy do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych

Ocena dobra (4)

Absolwent jest dobrze przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent jest bardzo dobrze przygotowany y w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych

PR_K04

metoda oceny: różne formy dyskusji, ocenianie ciągłe

Ocena niedostateczna (2)

Absolwent nie jest przygotowany do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

Ocena dostateczna (3)

Absolwent jest umiarkowanie gotowy do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

Ocena dobra (4)

Absolwent jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

Ocena bardzo dobra (5)

Absolwent jest bardzo dobrze przygotowany do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Gawron
Prowadzący grup: Przemysław Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Literatura podstawowa

K. Sójka - Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca:

Źródła:

Kodeks Hammurabiego, tłum. i wyd. M. Stępień, Warszawa 1996;

Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych, pod red. G. Bałtruszajtys, J. Kolarzowskiego, M. Paszkowskiej, K. Rajewskiego, Warszawa 1996.

Opracowania

Dziadzio A., Historia prawa, Warszawa 2008;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Gawron
Prowadzący grup: Przemysław Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu student poznaje kluczowe instytucje prawne i ustrojowe wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju oraz uczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawny

Pełny opis:

Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do:

1. poznania historii podstawowych instytucji i pojęć prawa sądowego, w szczególności: małżeństwa, rodziny, własności, umowy, procesu cywilnego i karnego;

2. wykształcenia umiejętności porównywania różnych systemów prawnych i instytucji, tak w ujęciu historycznym, jak i terytorialnym;

3. lepszego zrozumienia przyczyn różnorodności współczesnego prawa;

4. uświadomienia sobie aksjologii współczesnego prawa europejskiego, w szczególności jego rzymskich i judeo – chrześcijańskich korzeni;

Literatura:

Literatura podstawowa

K. Sójka - Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca:

Źródła:

Kodeks Hammurabiego, tłum. i wyd. M. Stępień, Warszawa 1996;

Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych, pod red. G. Bałtruszajtys, J. Kolarzowskiego, M. Paszkowskiej, K. Rajewskiego, Warszawa 1996.

Opracowania

Dziadzio A., Historia prawa, Warszawa 2008;

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Gawron
Prowadzący grup: Przemysław Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu student poznaje kluczowe instytucje prawne i ustrojowe wybranych państw europejskich oraz USA w ich historycznym rozwoju oraz uczy się krytycznej analizy tekstów źródłowych oraz wykładni norm prawnych

Pełny opis:

Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do:

1. poznania historii podstawowych instytucji i pojęć prawa sądowego, w szczególności: małżeństwa, rodziny, własności, umowy, procesu cywilnego i karnego;

2. wykształcenia umiejętności porównywania różnych systemów prawnych i instytucji, tak w ujęciu historycznym, jak i terytorialnym;

3. lepszego zrozumienia przyczyn różnorodności współczesnego prawa;

4. uświadomienia sobie aksjologii współczesnego prawa europejskiego, w szczególności jego rzymskich i judeo – chrześcijańskich korzeni;

Literatura:

Literatura podstawowa

K. Sójka - Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca:

Źródła:

Kodeks Hammurabiego, tłum. i wyd. M. Stępień, Warszawa 1996;

Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych, pod red. G. Bałtruszajtys, J. Kolarzowskiego, M. Paszkowskiej, K. Rajewskiego, Warszawa 1996.

Opracowania

Dziadzio A., Historia prawa, Warszawa 2008;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.