Wykład gościnny Tożsamość kulturowa Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-R-PRZ-WG3r |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład gościnny Tożsamość kulturowa Europy |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Europa jest nie tylko kontynentem w sensie geograficznym, ale przede wszystkim w znaczeniu kulturowym. Celem zajęć jest omówienie głównych wyznaczników ideowych kultury europejskiej. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie Europy R. Buttiglione, J. Merecki, Europa jako pojęcie filozoficzne, Lublin 1996, s. 27-38. D. de Rougemont, List otwarty do Europejczyków, Warszawa 1995, s. 13-47. 2. Trzy źródła Europy Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 95-110. E. Wipszycka, Miejsce dorobku antyku w dziedzictwie kulturowym cywilizacji europejskiej, [w:] Cywilizacja europejska, M. Koźmiński (red.), Warszawa 2005, s. 15-28. K. Modzelewski, Barbarzyńskie korzenie Europy, [w:] Cywilizacja europejska, M. Koźmiński (red.), Warszawa 2005, s. 29-41. J. Ratzinger, Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, Kielce, 2005, s. 9-32. R. Brague, Europa, droga rzymska Warszawa 2012, s. 35-124. 3. Bezpieczeństwo kulturowe Europy i w Europie S. Huntington, Kim jesteśmy? Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości narodowej, Znak, Kraków 2007. M. Bock-Cote, Multikulturalizm jako religia polityczna, PAX, Warszawa 2017. M.G. Bartoszewicz, Festung Europa, OMP, Kraków 2018. 4. Logos - grecki typ racjonalności w kulturze europejskiej H. G. Gadamer, dziedzictwo Europy, Warszawa 1992, s. 9-23. P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 105-148. 5. Ethos - tradycje etyczne Grecji w kulturze europejskiej A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995. P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 149-172. 6. Rozum i wola w etyce. Etyka norm a etyka cnót. P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 173-204. 7. Nomos - prawo w tradycji europejskiej P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 205-220. H. J. Berman, Prawo i rewolucja. Kształtowanie się zachodniej tradycji prawnej, Warszawa 1995, s. 66-206. 8. Prawo naturalne P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 221-242. Z. Stawrowski, Prawo naturalne z ład polityczny, Kraków-Warszawa 2006. 9. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym. Tolerancja i wolność religijna P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 275-300. R. Brague, Prawo Boga. Filozoficzna historia przymierza, Warszawa 2014. 10. Chrześcijaństwo i desakralizacja świata P. Mazurkiewicz, Sekularyzacja, [w:] Słownik społeczny, B. Szlachta (red.), Kraków 2004, s. 1183-1195. 11. Autonomia państwa i Kościoła P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 258-274.. 12. Persona - między humanizmem a personalizmem P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 301-334.. 13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001, s. 335-374. 14. Kryzys Europy? Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa, Kraków 2003. J. Patocka, Czy cywilizacja techniczna jest schyłkowa i dlaczego?, [w:] tenże, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998, 129-162. E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, Warszawa 1993. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe o charakterze ogólnym: P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001. Cywilizacja europejska, M. Koźmiński (red.), Warszawa 2005. P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017. Lektury uzupełniające o charakterze ogólnym: F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000. K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004. J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006, R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000. C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016. Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016. Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017. Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017. M. Bock-Cote, Multikulturalizm jako religia polityczna, PAX, Warszawa 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w rozumienie istoty i specyfiki cywilizacji europejskiej. Europa nie jest tu rozumiana w kategoriach geograficznych czy politycznych, ale jako pojęcie filozoficzne. Bycie Europejczykiem nie jest zatem równoznaczne z posiadaniem właściwych genów czy właściwego miejsca urodzenia zapisanego w dokumencie tożsamości. Wśród idei przewodnich w historii myśli europejskiej analizowanych w trakcie wykładu wymienić należy europejski typ racjonalności, europejski sposób myślenia o dobru i o sposobach jego osiągania, tradycję prawną odwołującą się do prawa naturalnego, monoteizm i poziomy typ relacji między polityka a religią (separacja), postrzeganie człowieka jako osoby oraz naturalny charakter życia społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Składniki oceny końcowej: - egzamin końcowy ustny 80 % - obecność i aktywność na zajęciach 20 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.