Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Stanów Zjednoczonych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-SM-HSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Stanów Zjednoczonych
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

SM1_W09

SM1_W13

SM1_W15

SM1_W16


Skrócony opis:

Założenia i cele

(ogólne):

Zapoznanie studentów z podstawowymi wydarzeniami historii kolonii angielskich w Ameryce oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki od powstania państwa po koniec XX w.

Pełny opis:

Założenia i cele

(szczegółowe):

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią powstawania państwa amerykańskiego, najważniejszymi wydarzeniami i postaciami poszczególnych epok. Szczególnie dokładnie omówione zostaną wydarzenia o charakterze politycznym: wybory, tworzenie kolejnych systemów partyjnych, prezydentury szczególnie ważne dla zmiany priorytetów i natury państwa (Jefferson, Jackson, Th. Roosevelt, Wilson, F.D.Roosevelt, Johnson).

Literatura:

Podręcznik przewodni:

Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych

Literatura uzupełniająca:

Andrzej Bartnicki, Donald Critchlow, red., Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, vol. I ? V

Michał Rozbicki, Narodziny narodu

Izabella Rusinowa, Geneza Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

EK 1 przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki

EK 2 scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza)

EK 3 wypowiedzieć się na temat rozwoju terytorialnego Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie

EK 4 wskazać w układzie chronologicznym najważniejsze wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych

EK 5 scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych

EK 6 przedstawić poszczególnych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki

EK 7 wypowiedzieć się na temat przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych zachodzących na terytorium Stanów Zjednoczonych

Udział w wykładzie - 45

Uzuepłnienie wiadomości z podręcznika - 15

Przygotowanie do egzaminu - 15

Suma godzin - 75

ECTS = 75/25 = ok. 3

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę bardzo dobrą student potrafi:

- w pełni przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki

-właściwie scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza)

- sprawnie scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie

- wskazać w układzie chronologicznym najważniejsze wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych

prawidłowo scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych

- bezbłednie przedstawić poszczególnych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki

- prawidłowo omówić przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Na ocenę dobrą student potrafi:

- przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki

- po[rawnie scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza)

- scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie

- wskazać w układzie chronologicznym większość najważniejszych wydarzen oraz postaci w historii Stanów Zjednoczonych

- dobrze scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych

-przedstawić najwazniejszych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki

- omówić zasadnicze przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych

Na ocenę dostateczną student potrafi:

- generalnie przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki

- poprawnie scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza)

- ogólnie scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie

- wskazać w układzie chronologicznym wiekszosć najważniejszych wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych

prawidłowo scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych

- przedstawić niektórych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki

- omówić najwazniejsze przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Na ocenę niedostateczną student nie potrafi potrafi:

- przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki

- scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza)

- scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyny i skutki zmian w tym zakresie

- wskazać najważniejsze wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych

- scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych

- przedstawić prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki

- omówić przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)