Historia Stanów Zjednoczonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-SM-HSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Stanów Zjednoczonych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SM1_W09 SM1_W13 SM1_W15 SM1_W16 |
Skrócony opis: |
Założenia i cele (ogólne): Zapoznanie studentów z podstawowymi wydarzeniami historii kolonii angielskich w Ameryce oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki od powstania państwa po koniec XX w. |
Pełny opis: |
Założenia i cele (szczegółowe): Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią powstawania państwa amerykańskiego, najważniejszymi wydarzeniami i postaciami poszczególnych epok. Szczególnie dokładnie omówione zostaną wydarzenia o charakterze politycznym: wybory, tworzenie kolejnych systemów partyjnych, prezydentury szczególnie ważne dla zmiany priorytetów i natury państwa (Jefferson, Jackson, Th. Roosevelt, Wilson, F.D.Roosevelt, Johnson). |
Literatura: |
Podręcznik przewodni: Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych Literatura uzupełniająca: Andrzej Bartnicki, Donald Critchlow, red., Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, vol. I ? V Michał Rozbicki, Narodziny narodu Izabella Rusinowa, Geneza Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: EK 1 przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki EK 2 scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza) EK 3 wypowiedzieć się na temat rozwoju terytorialnego Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie EK 4 wskazać w układzie chronologicznym najważniejsze wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych EK 5 scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych EK 6 przedstawić poszczególnych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki EK 7 wypowiedzieć się na temat przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych zachodzących na terytorium Stanów Zjednoczonych Udział w wykładzie - 45 Uzuepłnienie wiadomości z podręcznika - 15 Przygotowanie do egzaminu - 15 Suma godzin - 75 ECTS = 75/25 = ok. 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student potrafi: - w pełni przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki -właściwie scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza) - sprawnie scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie - wskazać w układzie chronologicznym najważniejsze wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych prawidłowo scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych - bezbłednie przedstawić poszczególnych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki - prawidłowo omówić przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych. Na ocenę dobrą student potrafi: - przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki - po[rawnie scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza) - scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie - wskazać w układzie chronologicznym większość najważniejszych wydarzen oraz postaci w historii Stanów Zjednoczonych - dobrze scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych -przedstawić najwazniejszych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki - omówić zasadnicze przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych Na ocenę dostateczną student potrafi: - generalnie przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki - poprawnie scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza) - ogólnie scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyn i skutków zmian w tym zakresie - wskazać w układzie chronologicznym wiekszosć najważniejszych wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych prawidłowo scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych - przedstawić niektórych prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki - omówić najwazniejsze przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych. Na ocenę niedostateczną student nie potrafi potrafi: - przedstawić początkową fazę powstawania Stanów Zjednoczonych oraz genezę wypraw do Ameryki - scharakteryzować sytuację Stanów Zjednoczonych na początku rozwoju nowego kontynentu (sytuacja polityczna, społeczna, gospodarcza) - scharakteryzować rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych oraz przyczyny i skutki zmian w tym zakresie - wskazać najważniejsze wydarzenia oraz postacie w historii Stanów Zjednoczonych - scharakteryzować konflikty (ich przyczyny, przebieg i skutki) na terytorium Stanów Zjednoczonych - przedstawić prezydentów Stanów Zjednoczonych oraz określić najważniejsze elementy ich polityki - omówić przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe zachodzące na terytorium Stanów Zjednoczonych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.