Społeczna odpowiedzialność biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-SM-MON-SOB(p) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczna odpowiedzialność biznesu |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SM1_W03 SM1_W05 SM1_W06 SM1_U01 SM1_U02 SM1_U03 SM1_U04 SM1_K02 SM1_K03 SM1_K06 SM1_K07 SM1_K08 |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy reguł zarządzania, zgodnie z którymi przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają: - interesy społeczne, - aspekty środowiskowe oraz - relacje z różnymi grupami interesariuszy, zwłaszcza z pracownikami. Na zajęciach omawiane są pojęcia i dokumenty związane z tematyką społecznej odpowiedzialności, jednakże ważną część zajęć stanowi analiza przypadków i dobrych praktyk. |
Pełny opis: |
1. Zasady ogólne dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR) 2. Norma ISO 26000 3. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych 4. Obszary społecznej odpowiedzialności biznesu: a) Ład organizacyjny b) Prawa człowieka c) Stosunki pracy d) Środowisko e) Sprawiedliwe praktyki rynkowe f) Relacje z konsumentami g) Zaangażowanie społeczne |
Literatura: |
1. ISO 26000 Guidance on social responsibility, Geneva, 2010; 2. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych; 3. M.Żemigała, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Oficyna a Wolter Kluwer business, Kraków 2007; 4 R.Koneczna, CSR i jego narzędzia jako element strategii firm - praktyczny przewodnik, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Kraków 2014; 5. A.Paliwoda-Matoliańska, Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uczestnik zajęć: Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Wie w jaki sposób praktycznie zastosować zasady z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Zna rolę zasad społecznej odpowiedzialności w działalności gospodarczej. Umie innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, umie samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie, komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko. Umie wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Umie komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii prawniczej oraz brać udział w debacie. Umie planować i organizować pracę nad zagadnieniami prawnymi ‐ indywidualną oraz w zespole ‐ oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych. Wykazuje gotowość do wypełniania zobowiązań społecznych. Wykazuje gotowość do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działań na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Wykazuje gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja, kazus, praca w grupach, symulacje, analiza literatury i orzecznictwa. Kryteria oceniania: ocenianie ciągłe, dyskusje, odpowiedź ustna, prezentacja, praca pisemna, kolokwia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.