Międzynarodowe stosunki kulturalne i ochrona dziedzictwa kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-SM-MSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Międzynarodowe stosunki kulturalne i ochrona dziedzictwa kulturowego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku I st. - Stosunki międzynarodowe stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SM1_U12 SM1_W01 SM1_W07 SM1_W10 SM1_W11 SM1_W14 SM1_W18 SM1_W19 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu międzynarodowych stosunków kulturalnych, rozumienie znaczenia kultury w stosunkach międzynarodowych, zjawisk unifikacji, współistnienia i zderzenia kultur zachodzących w zglobalizowanym świecie, oraz wynikających z tego zadań polityki kulturalnej. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu zostanie przedstawiony wpływ kultury na kształtowanie się współczesnych stosunków międzynarodowych, a także formy i metody współpracy, wymiany i rywalizacji między państwami w dziedzinie kultury. Omówione zostaną zaprezentowane poniżej bloki tematyczne. Zakres tematów: Międzynarodowe stosunki kulturalne jako dziedzina stosunków międzynarodowych Polityczne i gospodarcze uwarunkowania stosunków międzykulturowych Pojęcie kultury. Kultura a cywilizacja. Typy współczesnych cywilizacji Dyfuzja kulturowa w stosunkach międzynarodowych Wpływ procesów globalizacyjnych na rozprzestrzenianie się kultury Komunikowanie międzykulturowe. Kwestia tożsamości kulturowej Kultura w polityce zagranicznej państwa. Problemy wynikające z różnic kulturowych w polityce państw Demokracja a polityka multikulturalizmu Konflikty międzykulturowe. Rola kultury w wielonarodowych misjach pokojowych Ochrona dóbr kultury. Kwestia uregulowań prawnych Międzynarodowy handel dziełami sztuki. Legalny i nielegalny obrót dobrami kultury Przemieszczone dobra kultury – sytuacja kultury w czasie działań wojennych. Rewindykacja zagrabionych i zaginionych dóbr kultury Międzynarodowa współpraca kulturalna w skali globalnej. UNESCO – cele i działania Regionalna współpraca kulturalna. Rola Unii Europejskiej i Rady Europy Ochrona światowego dziedzictwa kulturalnego. Uregulowania prawne Polska w międzynarodowych stosunkach kulturalnych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Braudel F., Gramatyka cywilizacji, Oficyna naukowa, Warszawa 2006. 2. Gardocka T., J. Sobczak (red.), Prawna ochrona dóbr kultury, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009 3. Załęski P., Syliwoniuk A. (red.), Tożsamości kulturowe w Europie Zachodniej, Aspra-jr, Warszawa 2012 4. Zdanowski J. (red.), Kultury pozaeuropejskie i globalizacja: zderzenia, Elipsa, Warszawa 2000 5. Zenderowski R., Cebul K., Krycki M., Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 6. Ziętek A. (red.), Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Benedict R., Wzory kultury, Muza, Warszawa 2005 2. Czubek G., Kosiewski P., Dobra kultury i problemy własności. Doświadczenia Europy Środkowej po 1989 roku, Trio, Warszawa 2005 3. Czubek G., Kosiewski P., Przemieszczone dobra kultury. Przypadek Europy Zachodniej i problemy państw Europy Środkowej i Wschodniej w XX wieku, Trio, Warszawa 2004 4. Głuszyńska I., Lankosz K., Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów, Wyd. Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2007 5. Held D., Moore H.L. (ed.), Cultural Politics in a Global Age. Uncertainty, Solidarity and Innovation, Oneworld Publications, Oxford 2007 6. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Universitas, Kraków 2001 7. Lewandowski C., Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów i literatury, WUW, Wrocław 2001 8. Nahlik S., Grabież dzieł sztuki: rodowód zbrodni międzynarodowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1958 9. Niedźwiedź M., Obrót dobrami kultury w Unii Europejskiej, UJ, Zakamycze, Kraków 2000 10. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, WSiP, Warszawa 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1: przedstawia pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym, EK 2: charakteryzuje specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym, EK 3: wskazuje działania kulturowe oddziałujące na inne sfery życia oraz określić skutki tego zjawiska, EK 4: opisuje politykę krajową oraz działania podejmowane przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych, EK 5: wyjaśnia zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe, EK 6: rozpoznaje uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych, EK 7: przedstawia prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym. Opis ECTS: Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45 Praca własna studenta lektura zadanej literatury 10 Praca własna studenta przygotowanie do zajęć 5 Praca własna studenta przygotowanie do egzaminu 15 SUMA GODZIN: 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 75 h/25 = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi: EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym, EK 2: scharakteryzować specyfiki działań kulturowych w obszarze międzynarodowym, EK 3: wskazać działań kulturowych oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska, EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych, EK 5: wyjaśnić zagadnień związanych z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe, EK 6: rozpoznać uwarunkowań kulturowych konfliktów międzynarodowych, EK 7: przedstawić prawnych regulacji w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym. - na ocenę 3 (dst) student potrafi w stopniu dostatecznym: EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym, EK 2: scharakteryzować specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym, EK 3: wskazać działania kulturowe oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska, EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych, EK 5: wyjaśnić zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe, EK 6: rozpoznać uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych, EK 7: przedstawić prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym. - na ocenę 4 (db) student potrafi w stopniu dobrym: EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym, EK 2: scharakteryzować specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym, EK 3: wskazać działania kulturowe oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska, EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych, EK 5: wyjaśnić zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe, EK 6: rozpoznać uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych, EK 7: przedstawić prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym. - na ocenę 5 (bdb) student potrafi w stopniu bardzo dobrym: EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym, EK 2: scharakteryzować specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym, EK 3: wskazać działania kulturowe oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska, EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych, EK 5: wyjaśnić zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe, EK 6: rozpoznać uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych, EK 7: przedstawić prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym. --- Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.