Integracja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-SPM-2-IE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja europejska |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku II st. - Stosunki i prawo międzynarodowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia K_W04 K_W05 K_WO6 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość instytucji i prawa UE |
Skrócony opis: |
Przedmiot omawia wszystkie wymiary integracji europejskiej: teoretyczny, prawny, instytucjonalny, ekonomiczny, polityczny, społeczny i kulturowy, finansowy. Ponadto omawia przyczyny, etapy i kierunki dalszej integracji lub dezintegracji europejskiej. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Jaki model integracji ? U źródeł zjednoczonej Europy (różne wspólnoty i zakresy integracji) P. Biskup, „Stany Zjednoczone Europy” Winstona Churchilla, tłumaczenie, „Przegląd Europejski” 3. Wizje dalszej integracji. Przyszłość UE między Federacją a Europa Ojczyzn M. Maksymiuk, B. Szmulik, Federacja czy „Europa Ojczyzn” Zderzenie dwóch koncepcji o przyszłości Unii Europejskiej, T.G. Grosse, Przyszłość Europy – potencjalne kierunki rozwoju Unii Europejskiej, w: Ł. Gołąb, B. Szmulik (red.), Unia Europejska wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2022 Debata oksfordzka: Federacja europejska jest jedynym wyjściem, aby zapewnić kontynuację procesu integracji europejskiej 4. Integracja ekonomiczna UE: swobody jednolitego rynku czy protekcjonizm T. G Grosse, Pokryzysowa Europa Dylematy Unii Europejskiej, Warszawa 2018, rozdz. Rynek, str. 187-227. 5. Integracja europejska a demokracja i rola rola parlamentów narodowych między zasadą subsydiarności i demokracja w UE T. G. Grosse, Cztery wymiary integracji, Warszawa 2021, s. 157-198 K. Prokop, Znaczenie zasady subsydiarności jako mechanizmu kształtującego zakres kompetencji Unii Europejskiej: stan obecny i wizja przyszłości, w: M. Romanowski, J. Szymanek (red.), Wizje przyszłości Unii Europejskiej Debata oksfordzka: Unia Europejska „cierpi” na „deficyt” demokracji 6-7. Integracją instytucjonalną: między wzrostem roli organów UE a deficytem legitymizacji Proces legislacyjny w UE - case study Gra: Parlament Europejski 8. Partie polityczne w UE – między kartelizacją a fasadowością A. Pacześniak, Miejsce partii politycznych w systemie Unii Europejskiej A. Pacześniak, Rola europartii w kształtowaniu unijnej agendy politycznej A. Pacześniak, B. Rydliński, Europejskie partie polityczne – reżyser, pierwszoplanowy aktor czy statysta w: A. Pacześniak, B. Rydliński (red.), Europejskie partie polityczne, Warszawa 2021 Debata partyjna przed wyborami do PE 9. Reprezentowanie interesów ekonomicznych i społecznych i politycznych (grupy interesu, lobbing, dialog społeczny L. Graniszewski, Lobbing w procesie decyzyjnym w Unii Europejskiej, J. Majchrowski (red.), Oddziaływanie na procesy decyzyjne w Unii Europejskiej, Warszawa 2013 Case study: Kampania lobbingowa w instytucjach UE 10. Polska w UE – bilans korzyści i strat Józef M. Fiszer, Polska w Unii Europejskiej – sukcesy, porażki, zagrożenia, perspektywy, Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 2019 | nr 1 (64) | 269--293 Analiza SWOT: bilans członkostwa Polski w UE 11. Autonomia strategiczna UE – rola UE w stosunkach międzynarodowych T.G. Grosse, Rozwój polityki obrony i przemysłu zbrojeniowego w Unii Europejskiej, w: T.G. Grosse (red.), Paliwo dla dominacji. O ekonomicznych podstawach supremacji geopolitycznej Debata oksfodzka: UE powinna posiadać własne siły zbrojne 12. Deficyt wartości w UE? Marta Witkowska Kryzys modelu demokracji w Unii Europejskiej - przyczyny, uwarunkowania, scenariusze rozwoju sytuacji T. G. Grosse, Trzy oblicza konstruktywizmu w Europie: rozważania o kryzysie metody integracyjnej, „Chrześcijaństwo-Świat-Polityka” nr 17/18, s. 35-50 Debata oksfordzka: Unia powinna ustanowić przepisy o dopuszczalności aborcji we wszystkich państwach członkowskich 13. Dezintegracja UE – brexit – case study Brexit w świetle różnych teorii stosunków międzynarodowych 14. Inicjatywy integracyjne państw Europy Środkowo-Wschodniej (Grupa Wyszehradzka, Inicjatywa Trójmorza, Format Bukareszteński L. Graniszewski, Rola Polski w regionalnych inicjatywach integracyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, w: Ł. Gołąb, B. Szmulik, Unia Europejska Dyskusja panelowa: Rola i efektywność inicjatyw regionalnych państw EŚ-W 15. Zajęcia zaliczeniowe |
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. A. Wojtaszczyk (red.), Integracja Europejska, Warszawa 2011 E. Małuszyńska, G. Mazur, Unia Europejska 2014+, Warszawa 2014 W. Szymborski, Integracja europejska. Wybrane problemy, Bydgoszcz 2012 Prawo Unii Europejskiej w pigułce, Warszawa 2016 Traktat o Unii Europejskiej, Dz. Urz.. C 202 z 2016 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wersja skonsolidowana, D.Urz. C 202 z 2016 r. Literatura uzupełniająca: J. Barcz (red.), Integracja europejska w okresie przemian. Aspekty ekonomiczne, Warszawa 2016 J. Barcik, M. Półtorak (red.), Unia Europejska w przededniu Brexitu U. Kurczewska, Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu, Warszawa 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P6U_W Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ‐ fakty, teorie, koncepcje i metody integracji europejskiej P6S_WG Student ma wiedzę na temat instytucji prawnych, politycznych i ekonomicznych i społecznych charakterystycznych dla integracji europejskiej, a stanowiących podstawową wiedzę ogólną z tego zakresu, która jest pomocna w działalności zawodowej jako pracownika służby publicznej, korporacji międzynarodowych albo przedsiębiorcy, który planuje lub dokonuje ekspansji zagranicznej, a także posła lub senatora; P6S_WK Student zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania związane z obecnych etapem integracji europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Punktów ETCS: = 50 godz., w tym: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny. Na ocenę 2 student: nie ma wiedzy o procesach i etapach integracji europejskiej nie ma wiedzy nt. instytucji integracji europejskiej nie ma wiedzy o różnych rodzajach więzi powstałych w toku intencji europejskiej nie ma wiedzy w zakresie regionalnych organizacji integracyjnych. nie ma wiedzy dot. prawa integracji europejskiej Na ocenę 3, 3,5 student: Ma dostateczną wiedzę o procesach i etapach integracji europejskiej Ma dostateczną wiedzę nt. instytucji integracji europejskiej Ma dostateczną wiedzę o różnych rodzajach więzi powstałych w toku intencji europejskiej Ma dostateczną wiedzę w zakresie regionalnych organizacji integracyjnych. Ma dostateczną wiedzę dot. prawa integracji europejskiej Na ocenę 4 student: Ma dobrą wiedzę o procesach i etapach integracji europejskiej Ma dobrą wiedzę nt. instytucji integracji europejskiej Ma dobrą wiedzę o różnych rodzajach więzi powstałych w toku intencji europejskiej Ma dobrą wiedzę w zakresie regionalnych organizacji integracyjnych. Ma dobrą wiedzę dot. prawa integracji europejskiej Na ocenę 5 student: Ma rozszerzoną wiedzę o procesach i etapach integracji europejskiej Ma rozszerzoną wiedzę nt. instytucji integracji europejskiej Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach więzi powstałych w toku intencji europejskiej Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie regionalnych organizacji integracyjnych. Ma rozszerzoną wiedzę dot. prawa integracji europejskiej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Graniszewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Graniszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Graniszewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Graniszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Graniszewski | |
Prowadzący grup: | Leszek Graniszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.