Wstęp do archeologii II: Dawne techniki i technologie konserwatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-DTiT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do archeologii II: Dawne techniki i technologie konserwatorium |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu starożytnych technik, a więc jak wytwarzano, przetwarzano oraz używano w przeszłości przedmioty i materiały. Studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami takimi jak starożytny proces produkcji, techniki wytwarzania oraz nakład i organizacja pracy. Tematy zajęć podzielone są według głównych materiałów przetwarzanych w przeszłości (kamień, drewno, metal, szkło) i odtwarzają chronologię rozwoju technologicznych umiejętności ludzkości. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu starożytnych technik, a więc jak wytwarzano, przetwarzano oraz używano w przeszłości przedmioty i materiały. Studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami takimi jak starożytny proces produkcji, techniki wytwarzania oraz nakład i organizacja pracy. Tematy zajęć podzielone są według głównych materiałów przetwarzanych w przeszłości (kamień, drewno, metal, szkło) i odtwarzają chronologię rozwoju technologicznych umiejętności ludzkości. |
Literatura: |
C. Renfrew, P. Bahn. Archeologia. Teorie, Metody, Praktyka. Warszawa: Prószynski i S-ka, 2002 H.M-L. Miller, Archaeological Approaches to Technology, Elsevier, 2007 A. Lasota-Moskalewska, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W01 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W05 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki K_W07 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W14 Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U21 Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji. K_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Aktywność studenta/ nakład pracy w godzinach: udział w zajęciach - 30 godzin czas na przygotowanie prezentacji - 20 godzin przygotowanie do zajęć - 20 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin SUMA GODZIN - 90 LICZBA ECTS - 90 GODZIN = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajeciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowego kolokwium) 2. prezentacja ustna na zadany temat 3. praca pisemna z aparatem na ten sam temat (min. 5 stron tekstu, czcionka Times New Roman 12) 3. jedno kolokwium (test i opis, plany i schematy) Każdy student zobowiązany jest do przygotowania i przedstawienia jednej prezentacji w czasie semestru. Tematy prezentacji oraz ich terminy zaostaną przedstawione studentom na pierwszych zajęciach. Prezentacja nie moze być krótsza niż 15, ani przekroczyć 20 minut. Ocenie podlega dobór materiału, klarowność prezentacji, struktura wystapienia, wizualna atrakcyjność przekazu (liczy sie atrakcyjność przekazu, która rzeczywiście ułatwia odbiór prezentowanych treści) i przygotowanie prelegenta. Oceniana jest także aktywność studenta podczas zajęć. Zajęcia kończy kolokwium z materiału poznanego w czasie semestru. Posiada pytania testowe oraz otwarte. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.