Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura materialna średniowiecza i czasów nowożytnych - ćw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-AR-ZDK-KMSNćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura materialna średniowiecza i czasów nowożytnych - ćw
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza: K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09

Umiejętności: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07,K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U17, K_U21, K_U22, K_U23

Kompetencje społeczne: K_K01, K_K02, K_K03

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z przykładami z kultury materialnej ziem polskich od okresu średniowiecza do późnej nowożytności

Pełny opis:

Celem zajęć jest jest omówienie wybranych kategorii przedmiotów i zespołów przedmiotów związanych z życiem codziennym od okresu średniowiecza do współczesności. Uzupełnieniem ćwiczeń będzie wizyta w Dziale Archeologii Muzeum Warszawy i zapoznanie się z różnymi kategoriami zabytków pozyskanych z wykopalisk na terenie Warszawy.

Literatura:

Podstawowa literatura:

Historia kultury materialnej Polski w zarysie, red. W. Hensel, J. Pazdur, t. II-IV, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978.

Wratislavia Antiqua. Studia z dziejów Wrocławia, t. 1-21 (wybrane rozdziały), Wrocław 1999-2015

Elias, N. Przemiany obyczajowości w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980

Jakimowicz T., Dwór murowany w Polsce w XVI wieku, Warszawa-Poznań 1969.

Kajzer L., Dwory w Polsce, Warszawa 2010.

Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996.

Piekalski J., Od Kolonii do Krakowa. Przemiana topografii wczesnych miast, Wrocław 1999.

Tabaczyński S., Archeologia średniowieczna. Problemy. Źródła. Metody. Cele badawcze, Wrocław 1987.

Wratislavia Antiqua t.6, Wrocław na przełomie średniowiecza i nowożytności, red. K. Wachowski, Wrocław 2004 (wybrane

zagadnienia).

Literatura uzupełniająca zostanie podana na zajęciach.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

K_W02: Zna i rozumie terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii na poziomie rozszerzonym

K_W04: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu archeologii Europy

K_W05: Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw

właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

K_W06: Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary archeologii

K_W09:Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz

formułować na tej podstawie krytyczne sądy

K_U02: Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi

zidentyfikować ich przyczyny i skutki

K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór

metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie archeologii

K_U04: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające

do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

K_U05: Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

K_U06: Potrafi dokonać analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych

K_U07: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów, oraz

formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań

K_U08: Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność

prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach

K_U09: Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie archeologii i

dziedzin współpracujących z archeologią oraz zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz z niespecjalistami, w języku polskim i

angielskim, a także popularyzować wiedzę o archeologii i dziedzictwie kulturowym

K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych naukowych i popularno-naukowych prac pisemnych w języku polskim i

angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym

K_U11: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień

szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym

K_U17: Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami statystycznej analizy danych i interpretować ich wyniki

K_U18: Potrafi w sposób przystępny przedstawić wyniki odkryć naukowych

K_U21: Posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej, jak na przykład: abstrakt, streszczenie, krótki

artykuł

K_U22: Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie studiowanej dziedziny

nauki oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję motywując uczestników do aktywności i

ustosunkowując się do wyrażanych opinii

K_U23: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej.

Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę

ciągłego samokształcenia w tym zakresie

K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K03: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania

OPIS ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Konsultacje/pisanie referatu: 10 godz

Suma godzin: 60 godz.

Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie obecności, aktywności na zajęciach i kolokwium zaliczeniowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)