Kultura materialna średniowiecza i czasów nowożytnych - ćw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-KMSNćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura materialna średniowiecza i czasów nowożytnych - ćw |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09 Umiejętności: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07,K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U17, K_U21, K_U22, K_U23 Kompetencje społeczne: K_K01, K_K02, K_K03 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z przykładami z kultury materialnej ziem polskich od okresu średniowiecza do późnej nowożytności |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest jest omówienie wybranych kategorii przedmiotów i zespołów przedmiotów związanych z życiem codziennym od okresu średniowiecza do współczesności. Uzupełnieniem ćwiczeń będzie wizyta w Dziale Archeologii Muzeum Warszawy i zapoznanie się z różnymi kategoriami zabytków pozyskanych z wykopalisk na terenie Warszawy. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Historia kultury materialnej Polski w zarysie, red. W. Hensel, J. Pazdur, t. II-IV, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978. Wratislavia Antiqua. Studia z dziejów Wrocławia, t. 1-21 (wybrane rozdziały), Wrocław 1999-2015 Elias, N. Przemiany obyczajowości w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980 Jakimowicz T., Dwór murowany w Polsce w XVI wieku, Warszawa-Poznań 1969. Kajzer L., Dwory w Polsce, Warszawa 2010. Kajzer L., Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź 1996. Piekalski J., Od Kolonii do Krakowa. Przemiana topografii wczesnych miast, Wrocław 1999. Tabaczyński S., Archeologia średniowieczna. Problemy. Źródła. Metody. Cele badawcze, Wrocław 1987. Wratislavia Antiqua t.6, Wrocław na przełomie średniowiecza i nowożytności, red. K. Wachowski, Wrocław 2004 (wybrane zagadnienia). Literatura uzupełniająca zostanie podana na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: K_W02: Zna i rozumie terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii na poziomie rozszerzonym K_W04: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu archeologii Europy K_W05: Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_W06: Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary archeologii K_W09:Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń UMIEJĘTNOŚCI K_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy K_U02: Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie archeologii K_U04: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U05: Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U06: Potrafi dokonać analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych K_U07: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań K_U08: Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach K_U09: Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie archeologii i dziedzin współpracujących z archeologią oraz zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz z niespecjalistami, w języku polskim i angielskim, a także popularyzować wiedzę o archeologii i dziedzictwie kulturowym K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych naukowych i popularno-naukowych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym K_U11: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym K_U17: Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami statystycznej analizy danych i interpretować ich wyniki K_U18: Potrafi w sposób przystępny przedstawić wyniki odkryć naukowych K_U21: Posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej, jak na przykład: abstrakt, streszczenie, krótki artykuł K_U22: Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie studiowanej dziedziny nauki oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii K_U23: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K03: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania OPIS ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 20 godz. Konsultacje/pisanie referatu: 10 godz Suma godzin: 60 godz. Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie obecności, aktywności na zajęciach i kolokwium zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.