Ochrona, prezentacja, interpretacja materialnych i niematerialnych zabytków etnograficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-OPIZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona, prezentacja, interpretacja materialnych i niematerialnych zabytków etnograficznych |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: K_W09; K_W10; K_W11;K_W14. Umiejętności: K_U02; K_U07; K_U10; K_U21 Kompetencje społeczne: K_K02; K_K05 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pokazanie na przykładach sposoby postępowania z zabytkiem etnograficznym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie różnych kategorii zabytków etnograficznych: materialnych i niematerialnych. Kolejno omawiane będą sposoby ich ekspozycji i promocji w różnych instytucjach muzealnych, jaką mają wartość w turystyce kulturowej. Na zajęciach przedstawione zostaną teoretyczne i praktyczne formy ochrony dziedzictwa etnograficznego. |
Literatura: |
Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998 Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004 Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły Imponderabilia ochrony dziedzictw kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008 Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I) Narracja, obyczaj, wiedza… O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. A. Przybyła-Dumin, Chorzów-Lublin-Warszawa 2016, wybrane artykuły Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła-wartości-ochrona, red. J. Adamowski, K. Smyk, Lublin-Warszawa 2013- wybrane artykuły Nowicka K., Kreowanie produktu turystyki kulturowej w muzeach etnograficznych na przykładzie Mazowsza i Podlasia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016 www.nid.pl |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: K_W09:Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń K_W10: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym K_W11: Ma podstawową wiedzę na temat zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach różnego typu, rodzajów więzi społecznej oraz relacji pomiędzy strukturami społecznymi K_W14: Ma podstawową wiedzę na temat sposobów upowszechniania wiedzy, popularnego prezentowania i interpretowania dziedzictwa kulturowego Umiejętności: K_U02: Posiada pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki K_U07: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych naukowych i popularno-naukowych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym K_U21: Posiada pogłębioną umiejętność pisania tekstów przydatnych w pracy akademickiej, jak na przykład: abstrakt, streszczenie, krótki artykuł Kompetencje społeczne: K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej OPIS ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Konsultacje: 20 godz. Przygotowanie do egzaminu: 40 godz. Suma godzin: 90 godz. Liczba ECTS: 90 godz./25(30) = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku składników: 1. obecności na zajęciach (można opuścić trzy zajęcia), dalsza nieobecność musi zostać zaliczona w formie wskazanej przez prowadzącą, 2. aktywności oraz 3. przygotowanie projektu na wskazany element dziedzictwa etnograficznego (zawierającego prezentację, interpretację i propozycję ochrony zabytku) Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach, nie przygotował projektu. Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowa wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie, projekt nie zawiera podstawowych elementów. Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po omawianych na zajęciach zagadnieniach, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi pracować i współdziałać w zespole czego dowodem jest dobrze przygotowany projekt. Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w omawianych na zajęciach zagadnieniach, projekt został oceniony wysoko. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.