Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-AR-ZDK-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ZDK_W03

ZDK_W22

ZDK_W23

ZDK_U24

ZDK_K01

ZDK_K02

ZDK_K03

ZDK_K04

ZDK_K05

ZDK_K06

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Podstawowy

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji jednostki ze społeczeństwem.

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza społeczna

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako przedmiot i podmiot w relacjach społecznych.

Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia.

Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy.

Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

Literatura:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984;

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004;

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę na temat psychologii jako nauki, jej miejscu w systemie nauk oraz jej relacji do socjologii;

Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego;

Ma wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie;

Ma podstawową wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań;

Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, schematów poznawczych, stereotypów, uprzedzeń, dysonansu poznawczego, a także agresji i zachowań prospołecznych;

Zna metody pozyskiwania danych charakterystyczne dla psychologii (obserwacja, wywiad, test, eksperyment);

Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie: autoprezentacja, komunikacja, negocjacje, budowanie relacji interpersonalnych; Zna i rozumie rządzące nimi prawidłowości;

Posiada wiedzę na temat procesów atrybucji (wyjaśniających przyczyny zachowań własnych i innych);

Zna i rozumie mechanizmy stosowane w komunikatach perswazyjnych;

Umiejętności

student:

Potrafi prawidłowo interpretować działanie wpływu społecznego na jednostkę oraz czynników psychologicznych oddziałujących na jej zachowanie;

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;

Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;

Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej;

Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia;

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych;

Kompetencje społeczne

student:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;

Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects)

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)

Metody i kryteria oceniania:

Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Egzamin ma formę testu. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)