Teoretyczne podstawy ochrony zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-TPOZć |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy ochrony zabytków |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: H1A_W02, H1A_W03, H1A_W04, H1A_W09, H1A_W10, S1P_W07 Umiejętności: H1A_U01, H1A_U02, H1A_U07, S1A_U06, P1A_U04, P1A_U06 Kompetencje społeczne: H1A_K01, H1A_K03, H1A_K04, H1A_K05 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o zarządzaniu dziedzictwem kulturowym. Tę dyscyplinę naukową zdefiniować można jako „naukę o ochronie zabytków i wykorzystywaniu ich w interesie publicznym”. Nauka ta obejmuje elementy zabytkoznawstwa, konserwatorstwa, ochrony i kształtowania krajobrazu, planowania przestrzennego, nauk o zarządzaniu i administracji, socjologii, ekonomii a nawet marketingu. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studentów z teorią zarządzania dziedzictwem kulturowym |
Pełny opis: |
30 godzin ćwiczeń (semestr letni), dotyczących takich zagadnień, jak: definicja zabytku, identyfikacja wartości zabytkowych, uzasadnienie potrzeby istnienia dziedzictwa kulturowego, zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego, strategie i formy konserwacji, |
Literatura: |
1. Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego (wybór tekstów pod red. Z. Kobylińskiego). Warszawa 1998. 2. Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym (por. red. K. Gutowskiej). Warszawa 2000 3. Bogusław Szmygin. Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku. Lublin 2000. 4. Zbigniew Kobyliński, Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego. Warszawa 2001. 5. Krystyna Pawłowska i Magdalena Swaryczewska, Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna. Kraków 2002. 6. Marcin Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii. Warszawa 2004. 7. O zabytkach. Opieka. Ochrona. Konserwacja (pod red. T. Rudkowskiego). Warszawa 2005. 8. Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym. Wrocław 2007. 9. Marian Arszyński, Idea – pamięć – troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku. Malbork 2007. 10. Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania (pod red. M.A. Murzyn, M.A. i J. Purchli). Kraków 2007. 11. Zabytek i historia. Wokół problemów konserwacji i ochrony zabytków w XIX wieku. Antologia. Warszawa 2007. 12. Współczesne problemy teorii konserwatorskiej w Polsce (pod red. B. Szmygina). Warszawa – Lublin 2008 13. Zbigniew Kobyliński, Własność dziedzictwa kulturowego. Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA K_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię zabytkoznawstwa i konserwatorstwa K_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń K_W10: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym K_W12: Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i administracyjnych ram ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym w Polsce K_W13: Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym K_W14: Ma podstawową wiedzę na temat sposobów upowszechniania wiedzy, popularnego prezentowania i interpretowania dziedzictwa kulturowego UMIEJĘTNOŚCI K_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym K_U08: Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym, w języku polskim i angielskim K_U11: Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów etycznych pojawiających się w pracy zawodowej zarządcy dziedzictwa kulturowego K_U12: Potrafi dokonać analizy obiektu dziedzictwa kulturowego i opracować dla niego program długoterminowej ochrony i konserwacji, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie K_K03: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania K_K04: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu zarządcy dziedzictwa kulturowego K_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej OPIS ECTS: Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Samodzielne przygotowywanie referatów: 60 godz. Suma godzin: 90 godz. Liczba ECTS: 90 godz./25(30) = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach - 15% Aktywność w dyskusjach - 15% Ocena referatów i prezentacji - 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.