Wprowadzenie do ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-AR-ZDK-WDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do ekonomii |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_WO2 K_UO2 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Wymagania wstępne: Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie wiedzy o społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Zagadnienia wstępne 1. Podstawowe pojęcia - rzadkość zasobów a potrzeby ludzkie - klasyfikacja dóbr i czynników produkcji - procesy gospodarcze - podmioty gospodarcze i przepływy pieniądza - rachunek ekonomiczny 2. Ekonomia jako nauka - cele i zadania ekonomii - ekonomia pozytywna i normatywna - mikroekonomia i makroekonomia - metodologia ekonomii - modele ekonomiczne - krzywa transformacji (koszt alternatywny) Wprowadzenie do mikroekonomii 1. Model rynku - pojęcie, rodzaje i sposób funkcjonowania rynków - zalety i niedoskonałości rynku - prawo popytu (nietypowe krzywe popytu, przesunięcia krzywej popytu) - prawo podaży (przesunięcia krzywej podaży) - równowaga rynkowa i jej zmiany - cena minimalna i maksymalna - elastyczności popytu i podaży 2. Producent. Struktury rynkowe - zysk - cel działalności przedsiębiorstw - utargi i koszty - zasada maksymalizacji zysku - struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol) Wprowadzenie do makroekonomii 1. Rola pieniądza w gospodarce - definicja i funkcje pieniądza - korzyści z istnienia pieniądza - ewolucja systemu pieniężnego - podaż pieniądza (rola banku centralnego) i polityka pieniężna - popyt na pieniądz 2. Kurs walutowy - waluty i ich rodzaje - główne waluty wymienialne i waluty europejskie - specyfika rynku walutowego - systemy walutowe 3. Rynek finansowy - funkcjonowanie rynku finansowego - struktura rynku finansowego - instrumenty finansowe (akcje, obligacje) |
Literatura: |
PODSTAWOWA - Milewski E., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, 2005 - D. Begg, G. Vernasca, S. Fischer, R. Dornbusch, Mikroekonomia / Makroekonomia, Warszawa 2014 - Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2011 UZUPEŁNIAJĄCA - Czarny B., Co to jest ekonomia? i inne studia przypadku do nauczania ekonomii, Warszawa 2010 - Beksiak J., Ekonomia, Warszawa 2001 - Krugman P., Wells R., Mikroekonomia / Makroekonomia, Warszawa 2012 - Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t.1, Warszawa 2004 - Frank R.H., Mikroekonomia jakiej jeszcze nie było, Gdańsk 2007 - Owsiak S., Finanse, Warszawa 2015 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
A. EFEKTY KSZTAŁCENIA Wiedza: 1. zna podstawowe pojęcia ekonomiczne 2. zna doktrynalne, polityczne, kulturowe uwarunkowania procesów gospodarczych 3. ma wiedzę o strukturach i instytucjach ekonomicznych 4. identyfikuje współzależność życia gospodarczego, społecznego i politycznego Umiejętności: 5. rozumie mechanizmy współczesnego życia gospodarczego 6. potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonomiczną do opisu, analizy przyczyn i skutków konkretnych zjawisk i procesów, np. kryzysu finansowego i gospodarczego 7. potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawiska życia gospodarczego OPIS ECTS - udział w wykładzie 30 g. - konsultacje 5 g. - przygotowanie się do wykładu (odniesienia wiedzy teoretycznej do aktualnej problematyki gosp.) 5 g. - przygotowanie do egzaminu 50 g. Liczba ECTS: 90 g. : 30 = 3 pkt |
Metody i kryteria oceniania: |
W odniesieniu do efektów kształcenia: Ad 1. - na ocene 2 (ndst): nie zna podstawowych pojęć ekonomicznych - na ocenę 3 (dst): zna wybrane pojęcia ekonomiczne - na ocenę 4 (db): poprawnie zna większość podstawowych pojęć ekonomicznych - na ocenę 5 (bdb): poprawnie zna wszystkie podstawowe pojęcia ekonomiczne Ad 2. - na ocene 2 (ndst): nie zna uwarunkowań procesów gosp. - na ocenę 3 (dst): zna podstawowe uwarunkowania procesów gosp. - na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje większość uwarunkowań procesów gosp. - na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje wszystkie uwarunkowania procesów gosp. Ad 3. - na ocene 2 (ndst): nie ma wiedzy nt. struktur i instytucji ekonom. - na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom. - na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom. - na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce struktur i instytucji ekonom. Ad 4. - na ocene 2 (ndst): nie ma pojęcia nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego - na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego - na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego - na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce współzależności życia gosp., społecznego i politycznego Ad 5. - na ocene 2 (ndst): nie rozumie mechanizmów współczesnego życia gosp. - na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp. - na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp. - na ocenę 5 (bdb): doskonale rozumie mechanizmy współczesnego życia gosp. Ad 6. - na ocene 2 (ndst): nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów - na ocenę 3 (dst): potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów w stopniu podstawowym - na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z wykorzystaniem nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów - na ocenę 5 (bdb): doskonale potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów Ad 7. - na ocene 2 (ndst): nie potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawisk życia gosp. - na ocenę 3 (dst): potrafi interpretować zjawiska życia gosp. w stopniu podstawowym - na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z interpretacją zjawisk życia gosp. - na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie potrafi interpretować zjawiska życia gosp. Egzamin pisemny testowy (obecność nieobowiązkowa). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.