Dokumentacja historyczna zabytków oraz podstawy inwentaryzacji - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-HS-ODKS-DHZPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dokumentacja historyczna zabytków oraz podstawy inwentaryzacji - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKIŚ1_W04 ODKIŚ1_U01 ODKIŚ1_U02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą ruchomych obiektów zabytkowych. Obejmują naukę podstawowych metod badań naukowych zabytków - rozpoznawania technik plastycznych, stylów formalnych, opisu i analizy obiektu, naukę opracowania historii obiektu na podstawie dostrzeżonych elementów formalnych, ikonograficznych, treściowych, napisów i sygnatur, przy wykorzystaniu odpowiedniej metodologii badań. Podczas zajęć studenci uczą się metod inwentaryzacji, w tym wypełniania tzw. białej karty, a także pracy zespołowej poprzez pracę w grupach. Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą): I semestr – 30 godzin w tym 8 godzin - e-learning/mailing. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: 1. Zabytkowy obiekt ruchomy – nauka opisu na podstawie analizy formalnej (wymiary, technika, materiał, forma, styl, datowanie, ikonografia). Znaczenie poprawnego opisu dla badań naukowych w zakresie historii i historii sztuki – praca w grupach. 2. Analiza historyczna zabytku na podstawie analizy formalnej,stanu zachowania, biografii autora oraz osoby/osób przedstawionych, analogii i źródeł. Metody badań historycznych - przegląd instytucji (muzea, archiwa, biblioteki, zasoby cyfrowe, inne). 3. Wybrane zagadnienia dotyczące badania proweniencji zabytków - prezentacje studentów. 4. Inwentaryzacja - opracowanie pełnego opisu i dokumentacji historycznej danego zabytku/zespołu zabytków (białej karty) – praca na zaliczenie – praca w grupach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, NIMOZ 2015, nr 9. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991. 2. Artykuły wskazane w e-learningu do opracowania i przedstawienia prezentacji na ich temat. Literatura uzupełniająca: Derejczyk E., Archiwalia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, Warszawa, KOBIDZ, 2005. Krejca A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984. Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012. Romanowska - Zadrożna M., Zadrożny T., Straty wojenne. Malarstwo obce, Warszawa 2000. Tyczyńska A., Znojewska K., Straty wojenne: malarstwo polskie: obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945, Poznań 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Zna i rozumie elementarne zasady inwentaryzacji dokumentacji historycznej w instytucjach związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i powiązanych z nimi bibliotekach i archiwach. Umiejętności: 2. Student - korzystając z wiedzy teoretycznej, przy użyciu specjalistycznej terminologii stosowanej w ochronie dziedzictwa kulturowego – potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do inwentaryzacji, interpretowania i analizowania zabytków. Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze: – udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 30 godzin, wykonanie pracy semestralnej 9praca w terenie i opracowanie dokumentacji) - 60 godzin = 120 godzin - 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Weryfikacja efektów kształcenia obywa się poprzez: - obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 5 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 9 pkt. każda. - aktywność podczas zajęć - udział w dyskusjach, samodzielność w stawianiu problemów i poszukiwaniu ich rozwiązań, przedstawienie prezentacji na zadany temat - przygotowanie pracy semestralnej (praca w grupach) - praca w terenie, inwentaryzacja i wypełnienie białej karty wybranej rzeźby parkowej + opracowanie dotyczące autora rzeźby/historii parku OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW: 1.OBECNOŚCI – MAX 30 PKT – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 5 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 9 pkt. każda. 2. PRZEDSTAWIENIE WSKAZANEGO ARTYKUŁU – praca w grupach – max 25 pkt. 3. PRACA SEMESTRALNA - BIAŁA KARTA (RZEŹBA) – praca w grupach - MAX 45 PKT. Prace semestralne są elementami realizacji zajęć w e-learningu/mailingu. ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60. SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: 60 - 79 PKT - 3,0 / 80 -84 - 3,5 / 85 -94 - 4,0 / 95- 97- 4,5 / 98 - 100 - 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.