Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia sztuki średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-HS-ODKS-HSŚ Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki średniowiecznej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.ihs.uksw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

W03

W12


Skrócony opis:

Wykład obejmuje podstawowy kurs architektury i plastyki średniowiecznej w oparciu o wybrane dzieła sztuki, które są modelowymi dla poszczególnych zjawisk artystycznych średniowiecznej Europy.

Pełny opis:

Podczas wykładu zaprezentowane zostaną najważniejsze dzieła architektury sakralnej, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego od schyłku cesarstwa rzymskiego, przez renesans karoliński, sztukę Ottonów, sztandarowe dzieła romanizmu i gotyku, w tym gotyku międzynarodowego. Studenci poznają różnice pomiędzy architekturą romańską a gotyckimi katedrami, także rozwój tych stylów w krajach europejskich w kontekście historycznym i społecznym. Wykład kończy się zarysem dzieł późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

- Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973

- Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa 1986

- Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1974

- Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970

- Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. 1, Warszawa 1973

- Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978

- N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012.

- Sztuka świata, t. 3 i 4, Warszawa.

- Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2000.

- Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, Warszawa 2000.

LITERATURA UZUEŁNIAJĄCA

- Mayr-Harting H., Ottonian book illumination: an historical study, t. 1-2, London 1991.

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008 [wybrane zagadnienia]

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011 [wybrane zagadnienia]

- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 3, Wspólnota rzeczy : sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015 [wybrane zagadnienia]

- Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 1962, red. J. Białostocki, Warszawa 1963, s. 18-82

- Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, [w:] Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969

- Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986

- Kłoczowski J., Franciszkanie a sztuka europejska XIII wieku, [w:] Sztuka i ideologia XIII wieku. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 5 i 6 IV 1971 r., red. P. Skubiszewski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 165-178

- Panofsky E., Early Netherlandish Painting, vol. 1-2, Cambridge 1958

- Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 [artykuły dotyczące sztuki średniowiecznej]

- Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989

- Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981

- Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973

- Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001

- Vegh J., Malarstwo niderlandzkie XV wieku, Warszawa 1977

Efekty kształcenia i opis ECTS:

4 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładzie oraz 120 godzin lektury zadanych tekstów.

Efekty kształcenia:

Student ma podstawową wiedzę o rozwoju sztuki

i metodach badawczych stosowanych w naukach historycznych i w archeologii.

Student ma podstawową wiedzę w zakresie konserwatorstwa, historii sztuki, archeologii i zastosowań nowych technologii w ochronie dóbr kultury i środowiska przyrodniczego oraz miejskiego

Metody i kryteria oceniania:

Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w wykładach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.

Egzamin w formie ustnej obejmuje wiedzę przekazaną podczas wykładu oraz wiedzę zdobytą podczas lektury zadanych tekstów. Student otrzymuje cztery pytania: jedno pytanie teoretyczne i trzy pytania polegające na rozpoznaniu losowo wybranych obiektów sztuki i przedstawieniu go w świetle historii oraz zjawisk artystycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Romana Rupiewicz
Prowadzący grup: Romana Rupiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.